Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 7389 ggr
issy
0

Magen, vad kan det vara?

Hej! Jag är en kille på 29 år som har grymma problem med mage/tarm. Just nu är problemen att jag trots 2 doser Inolaxol (bulkmedel) om dagen och ganska normala matvanor (mer normalt än jag tidigare ätit) så otroligt lätt blir trög i magen och får svårt att tömma tarmen. Eller, trög, jag känner mig trög men tömmer tarmen mer eller mindre som när jag är "lös", dvs ut kommer det en kletig gegga och det är ungefär lika mycket varje dag. Efter toabesöket på morgonen blir jag väldigt uppsvullen och får ont i magen, jag känner mig konstant nödig trots att inget händer när jag går på toa och den senaste månaden har jag börjat må illa. Illamåendet brukade gå över snabbt för några veckor sen men blir mer och mer ihållande. Magsmärtorna brukar lägga sig långsamt under dagen för att oftast vara små eller helt borta på kvällen, likaså känslan av uppblåsthet och nödighet (jag brukar helt enkelt få prutta någon timma efter jag ätit middag om allt vill sig väl, ibland iaf). Under dagen är det mer eller mindre omöjligt att släppa väder, hänt kanske 5 gånger de senaste 2 åren.

Magsmärtorna som förr var mer lokaliserade till höger sida ungefär vid eller över naveln är nu mer "överallt". När jag känner mig "trög" luktar jag också väldigt illa, lite på samma sätt som folk med maginfluensa kan lukta illa, fast det är inte samma lukt.

Jag var hos läkaren i februari, han klämde lite på magen och sa att jag hade en rubbad tarmrytm och skulle äta "fiberform" i 6 veckor så skulle problemen vara ur världen, men då fiberform gjorde magsmärtorna såpass mycket värre, slarvade jag och sen bytte jag till Inolaxol som jag gått på nu sen i maj. Det underlättar helt klart tömningen, men det packar inte ihop saker på det sätt jag hoppats på. Vågar inte sluta med det innan jag vet vad som pågår.

Ju mer jag läser om IBS, desto mer verkar det bara nästan stämma. Svullenhet, trötthet, gaser, oro, känslan av att aldrig få tömma tarmen, men å andra sidan verkar mat spela mindre roll, blir inte till en ballong efter måltid utan efter tarmtömning, har mycket svårt att fisa och är egentligen varken förstoppad eller har diarré. Jag har bara svårt att tömma tarmen och det verkar som om jag får signaler om "produkter" långt innan de är på plats för att bli utsläppta.

Mer fibrer verkar inte direkt hjälpa, visserligen blir det mer och lösare när jag går på toa, men är ändå lika nödig hela tiden med svullen mage och smärtor. Senaste månaden också ett tilltagande illamående, nedstämdhet, oro samt tappad matlust. Är aldrig hungrig utan äter för att jag måste. Att gå på toa en andra gång under dagen är inte att tänka på, de gånger jag gjort det känns det som om magen ska sprängas och jag får fruktansvärt ont i magen, nödigheten släpper inte heller.

Har en läkartid om 3 veckor på vårdcentralen men tänkte ändå posta här och se om någon har en idé om vad det kan vara eller har några tips då mina symptom har förändrats den senaste månaden och jag känner mig sämre och hängigare. Tror det hela började som ett magsår för ca 2,5 år sen. Hade då "bara" ont i magen, kunde vakna mitt i natten med det och en gång spydde jag nåt svart, detta har endast hänt en gång och dum som jag var gick jag inte till läkare med det. Nu verkar det absolut inte vara ett magsår iofs, men det kanske triggade nåt annat?

Mycket tacksam för ev. svar då jag fått gå ner på deltid i butiken jag jobbar och har mycket svårt att ta mig för något annat än att ligga i sängen och må dåligt. Tack

Musiken
0

Har du provat att dra ner pa fibrerna? Jag har ingen aning alls om vad det kan vara, men manga som lider av mag/tarmproblem blir battre av att ata enligt LCHF eller liknande med framst protein/fett. Jag far sjalv jatteont i magen och blir svullen och dan nar jag ater mycket kolhydrater och fibrer.

Lill-Kisse
0

Ibland är det bristen på motion, som gör att magen inte arbetar som den ska. Hur pass mycket rör du på dig om dagarna?

När det gäller matvaror tänker jag på vetebröd som mindre lämpligt för den typ av problem som du har. Ät hellre knäckebröd. Samtidigt undrar jag om du tuggar maten ordentligt innan du sväljer. Det gäller att inte ha bråttom och äta för fort. Det är din beskrivning av uppblåsthet, som får mig att tänka i de banorna.

Maria
1

Jag tycker absolut att du ska utredas ordentligt för detta då dina besvär är såpass uttalade att det faktiskt påverkar hela ditt liv. Ingen ska behöva gå och må så dåligt.

Skriv ner alla dina besvär (precis som du gjort här) och ta med till doktorn. Oftast blir man stressad vid ett läkarbesök och glömmer berätta vissa saker. Försök att stå på dig för att bli ordentligt utredd. Magen och tarmarna är ganska komplicerade.

I övrigt så har du fått goda råd av #1 och #2 och kan prova dig fram till läkarbesöket.

/Maria

HannaM
0

Likt mina problem…

Äter också inolaxol rekomenderat av läkare. För min del hjälper dom såpass mycket att jag slipper den diare jag tidigare hade nästan varje morgon men det hjälper inte mo uppblåstheten, magknipet och illamåendet. Jag har helt tapat aptiten och äter nu såpass lite att jag kommer få näringsdryck utskrivet för att få ork och kanske kunna börja äta igen.

Vad jag fått rekomenderat av läkare är att undvvika gasbildande mat, typ kål och bönor samt starkt kryddad mat och stekt mat. Undvika stress, alltid sitta ner i lugn och ro och äta. Och framförallt, när man äter inolaxol, glöm inte att dricka mycket. När jag slarvar med drickandet blir jag stenhård i magen.

[Tassy]
0

Ja det låter som svår IBS.

Bort med fibrerna, lagomt med fett, snäll mat mot magen (mild kryddning, undvik friterat/hårt stekt och liknande).

Drick mycket vatten och promenera.

Har du kollat så att du inte är allergisk emot något du äter?

issy
0

Tack för alla svar!

Kan väl direkt säga att jag inte direkt motionerar, går ca 45 min om dagen och står i en butik 4 timmar men inte mer än så. IBS låter som en dödsdom så hoppas jag slipper den diagnosen, känner inte riktigt igen mig i den heller.

MVH/issy

spinkedink
0

Låter precis som mina besvär jag håller på att tampas med och har gjort nu några månader.
Känner så väl igen det där att det känns som tarmen börjar förbereda sig långt före det är dax och det är det jag känner som så opålitligt, för man vet inte när eller om det kommer akut.

Jag har hållt på att experimentera mycket med maten och det finns inte så mycket kvar av mig i dagsläget, men toalettvanorna har blivit bättre och det där kletiga som du beskriver återkommer bara ibland.
Jag har tagit bort så mycket fett och socker som möjligt, inga halvfabrikat utan kör nästan bara uteslutande på asiatisk mat med kyckling, nötkött, fisk, ris, olika nudlar och olika woksåser eller smaksätter med olika sortes soya, färska kryddor och chili som min mage tål trots styrkan.
Jag tycker det är lätt mat för magen att jobba med och det verkar bli en viss stabilitet av det när det är lite kött, kanske en riven morot i woken, lite purjolök och lite bumbuskott och sen ris eller nudlar, couscous, matvete eller bulgur.
Det blir inte så stadig mat som om man enbart vräker i sig ett stort köttstycke, sås och potatis.

… Bara en tanke från min sida.

placebo
0

Tror du behöver förändra dina tarmbakterier.

Prova cultura dofilus och natto