Hö- eller halmallergi?
Idag så stod jag och pysslade med hästarnas hö och halm, vägde upp X antal höpåsar och slänge in ren halm i de nymockade boxarna och efter ett tag märker jag att det börjar klia lite på mina händer och armar. Efter ytterligare en stund så har jag fått små röda prickar på underarmarna och händerna, det slutade vid armbågen någonstans..
"Allergi" var min första tanke, då jag inte tog min vanliga allergimedicin idag, men konstigt nog så slog det bara till på underarmarna.
"Små skärsår" var min andra tanke, för man sticker sig och skär sig på de vassa stråna, men jag hade ju långärmad tröja (dubbla tröjor) så jag kan inte ha stuckit mig på armarna..
Men allergin borde ju sätta sig på hela kroppen tycker jag, inte bara underarmarna. I mina tidigare stall har jag inte behövt hålla på med hö eller halm, där har jag istället haft spån som underlag till hästarnas boxar.
Men de små prickarna kliade något fruktansvärt så det måste ju ha varit någon slags allergisk reaktion.
Frågan nu är då om en sådan här allergi bara kan blossa upp på en gång?
Jag har ju alltså hållit på med hästar i drygt 10 år och visst har jag en del allergier men mot andra saker..
Jag är urdålig på allergier men jag har också varit med om något liknande de gånger jag utfodrat hästar eller varit och grejat i stall.
Själv är jag inte allergisk mot något vad jag vet men denna klådan jag fått på armarna har jag alltid trott varit något mikroskopiskt vasst som finns i hö eller halm, ungefär som klipulver i nypon. Det dammar ju ganska friskt när man håller på.
/Maria
Ja, det kan ju ha varit små, envisa höstrån! Det som jag dock tycker är konstigt är ju det att jag hade dubbla tjocktröjor på mig! Hmm, men hö- och halmstrån lyckas nog med det mesta..
det låter lite konstigt med kontaktallegi emot hö? det brukar vara ögon/näsa/hals som slår bakut vid sån allergi.
Jag kan också bli sådär när jag hanterar hö, man sticker genom kläder också 

Det är så små vassa strån och jag tror att det kan sticka genom även dubbla tröjor.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Precis som de andra skriver så låter det mer som att det är små typ "sticksår" efter stråna trots dubbla tröjor. Alla reagerar ju inte likadant även om man har samma sorts allergi, men jag har hö och halmallergi och jag märker det på det viset att det blir lite jobbigare att andas, nyser jätte mycket och blir alldeles torr i ansikte och andra utsatta ställe på kroppen.