Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 8127 ggr
[luneri]
0

Bli av med muskelspänningar?

Jag har haft värk på min högra sida om svanskotan om ryggen som sträcker sig över hela höften. ibland går även smärtan ner över benet. Jag har haft denna värk i snart två månader. Smärtan är inte konstant utan den är värre vissa tillfällen, medan andra känns det knappt av.

För ca en månad sen var jag hos vårdcentralen och de sa att det var en muskelspänning. Vad jag uppfattade på honom så skulle det försvinna av sig själv, men det har det inte gjort.

Någon som har erfarenhet av detta, eller vet övningar man kan göra för att smärtan ska försvinna.

Det hela började med att jag var på en konsert och innan konserten hade jag jobbat, så med andra ord hade jag stått upp i 12 timmar i streck. Jag tror att smärtan måste ha uppkommit då.

[SvenA]
0

Prova ned ett recept fritt preparat mot inflamationer ja tror att det är ett muskelfäste som är inflamerat och det kan ta tid inna det blir bra

Det bästa är att röra på sig som vanligt det finns inget annat att göra åt dt d

[luneri]
0

är det på apoteket man får tag i dessa?

låter bra att man kan röra sig som vanligt eftersom jag inte känner för uppehåll i träningen:)

[SvenA]
1

Det är på apoteket det finns

Jag har själv råkat ut för det så därför vet jag vad det är

[luneri]
0

Tack för tipset :)

HannaM
0

Är det en spänning så massage! Jag har en spänning som sitter där över och den försvinner inte av sig själv inte, det kan gå i vågor men bara försvinner, nej. Däremot hjälper massage alladeles utmärkt mot det. Annars kan ett varmt bad göra gott för spänningar. Akupunktur kan också fungera.

Om dom säger att det är en spänning, prova att ta hand om det som en spänning först innan du börjar käka antiinflamatoriska tabletter. Onödigt att äta piller om det inte är en inflamation i muskelfästet. Jag skulle se till att ha det bekräftat innan jag provar att knapra tabletter.

[luneri]
0

då är det proffesionell massage man får gå på och inget man kan be om av sina nära antar jag? Jag ska prova de tipsen iaf! Tack:)

HannaM
0

#6 Ja alltså någon som är utbildad hittar ju spänningarna bättre men även "hemmassage" kan ju underlätta lite. I mitt fall sitter det en triggerpunkt en bit upp i korsryggen och när man trycker på den strålar det ut över rumpan och ner i låret. Det är alltså att massera ut den som gäller. Har ju turen att vara gift med en massör så jag vet hur bra det kan fungera. Det är synd att det är så dyrt för  det kan verkligen hjälpa.

Ett till tips som jag missade är att du kan gå till en sjukgymnast, tror man får göra det utan remiss ett antal besök och väljer man en som är ansluten till landstinget så blir det ju inte så blodigt dyrt. Jag har fått hjälp med ryggont av sjukgymnast tidigare och det är inte så dumt.

[luneri]
0

man kan ju alltid prova med hemmamassage till att börja med. sedan kan man ju se om man behöver gå till en utbildad massör.

okej va bra, de borde ju egentligen kunna sådant nu när jag tänker efter.