Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3897 ggr
Maria
0

Hälsomedveten?

De flesta av oss är nog ganska hälsomedvetna och vet vad som är nyttigt och inte. Vi bombaderas i media så vi lär ju knappast komma undan.

Vi äter så nyttigt vi kan oftast, vi motionerar och sköter oss i det stora hela väl men vad kommer då det sig att många (däribland jag själv) trots detta utsätter sig för farligheter som rökning, snusning, alkohol, diverse kemiska tillsatser som finns i kosmetika, krämer och hårpreparat.

Vi är livrädda för att vaccinera oss men står gärna mitt i ett avgasmoln i en storstad och väntar på bussen.

Vi är livrädda för biverkningar på mediciner samtidigt som vi stoppar in en snus eller tar en drink.

Vi är livrädda för infektioner men äter gärna antibiotika som i förlängningen skapar resistenta bakterier.

Vi värnar om djur och natur men bryr oss inte särskilt mycket om hur grisar eller hönor lever.

Vi svettas i kollektiva former på träningsinstitut när naturen oftast finns runt hörnet.

Nu generaliserar och ironiserar jag men visst är människan en dubbelnatur? Visst har vi mycket dubbelmoral och visst är vi ganska inkonsekventa?

Varför är det så tror ni?

/Maria

[SvenA]
0

Jag tror att det hela beror mycket på det grupptryck som finns i samhället

Titta även på allreklam som vräks ut och som säger gör så här så når du bra och blir vacker

Man gör som amdra säger för att inte vara avikamde på nogot sätt för det får man inte vara i dagens sahälle det ser man på en massa områden

har manen avikande åsikt så blir man betraktad som mågot konstigt och man vill ju vara som alla andra

Maria
0

Jag tror att grupptrycket har stor betydelse när man är yngre men vi andra så kallade vuxna som också handlar mot förnuftet emellanåt. Varför är vi sådana?

/Maria

Branneli
0

Samhället förändras, mer utbud som ska provas.

Tidsbrist kan vara en orsak.

Sen får man göra sina egna val, kanske medvetenheten som suddas ut lite ??

Intressant frågeställning !

[Anega]
0

Jag kan bara säga hur jag tänker. Jag ser mig själv som hälsomedveten. Äter nyttigt och motionerar. Men jag tar gärna ett glas vin ibland och jag äter onyttigt ibland med gott samvete. Jag är övertygad om att jag mår fysiskt och psykiskt bättre av att utsätta mig för lite skit då och då och lita på att allt gott jag gör för min kropp gör att jag klarar av lite onyttigheter också. Att njuta gör gott. Att oroa sig gör inte gott.

Sen finns det som du säger mycket inkonsekvent. En lustig sak tycker jag är dom där mbt-skorna. Först asfalterar man platt överallt där vi går, sen skapas ett par skor så att vi ska få "naturlig" instabilitet. Jisses. Ut i skogen bland stenar o rötter.

Maria
0

#4 Haha, det där med skorna har jag inte tänkt påSkrattande

Jag håller med dig annars. Lever man någotsånär hälsosamt och är medveten så klarar man av lite annat också. För visst måste man njuta.

Men jag tänker på till exempel storrökare som inte vill äta någon form av medicin för det är gift och har biverkningar. Då blir det hela lite lustigt nästan.

/Maria

subtil
0

Den där om skorna var ju riktigt bra heheheheh. Man försöker att vara så hälsosam som det går men det är inte lätt när allt redan är förpestat som maten, luften, vattnet etc…….

Kunskap är det som du har erfarenhet av, allt annat är information.

Albert Einstein.

Den medicicnska forskningen har gjort så enorma framsteg, att det praktiskt taget inte finns någon frisk människa längre.

Aldous Huxley.

Maria
0

#6 Huxleys ord är underbara

(titta på min grå text) Två själar, samma tankeFlört

/Maria