Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2473 ggr
[iurochskur]
0

Vad är detta?

Jag har haft besvär i flera år av värkande knän och jag haltar när jag har som ondast, trappor gör ont och gå i. Det liksom knäpper i dom för varje steg jag tar.

Och så har mina höfter lagt av allt oftare, när jag ska ta på strumpor känns det som dom ska hoppa ur led. och inatt vaknade jag att det molade i ena höften i vilken ställning jag än sov i.

Armar och nacke har jag med besvär av. Armarna känns som om någon hänger i och det gör ont i flera dagar.

Jag har alltid någon av dessa besvär. Vad ska man göra? Kan tillägga att min läkare och jag inte kommer överens och han lyssnar inte på mig.

Jag känner mig som en gamling i kroppen fast jag precis fyllt 30.

[iurochskur]
0

Jag har även domningar i armarna (vissa partier av dom) och en tå saknar känsel sedan 8 månader tillbaka.

DesK
0

Du bör snarast söka någon annan läkare som förhoppningsvis lyssnar på dig. Du vet väl om att man har rätt att begära att få träffa en annan läkare om man inte nöjd med den man har!

/Désirée

Maria
0

Jag håller med #2 Sök en annan läkare som förhoppningsvis tar dina problem på allvar.

/Maria

RuiXue
0

Har du någon gammal knäskada? Överrörighet i leder?

Tycker du ska skaffa dig en ny läkare direkt! Du behöver utredas ordentligt helt klart. Låter nästan lite som om du har någon typ av reumatism eller så.

Jennie

[iurochskur]
0

Jag har en aning om att det kan vara nåt ledproblem. På Måndag har jag en teletid hos privatläkare.

Tack snälla ni som svarat i min tråd.

mammaru
0

Knävärk kan hänga ihop med lårmusklerna som kan hänga ihop med höfterna. För min del har jag haft krångel med att höften har "låst sig" sedan jag var ung. Efter flera år fick jag lära mig ett sätt att stretcha ut området vid ryggslutet och den tekniken gör stor skillnad för mig. Om jag känner en antydan till låsning i höften tar jag itu med att stretcha ett par gånger och då brukar det vända.

Innan kunde jag ha så ont att jag under en period tog Citodon till natten då och då. Det var det enda som "lullade bort" smärtan.

Hemulen
0

Hej! Jag har liknanade värk, i mitt fall är det troligtvis artros. Min mamma har en ovnlig form av atros (som är ärftlig) som sätter sig i hela kroppen, även i huvudet, och hon fick den redan i 20 års åldern.

Själv är jag 26 och har problem även jag, likaså mina 4 syskon. I mitt fall sitter värken i axlarna (kan knappt sträcka armarna ovanför huvudet), fingrar (speciellt i tummarna, gör ont att hålla i telefonluren, pennor knyta handen osv), insida knä, fotleder och höfter. Det kan göra otroligt ont, speciellt de dagar det är fuktigt och kallt. Ibland ligger jag vaken på nätterna för det sätter igång när jag slappnar av.

Om det är det du också har finns det tyvärr inget att göra åt mer än att äta typ artrox eller litozin för att  lindra värken, men det hjälper även att röra på sig, även om det kan göra ont till en början. det är myckt värre att låta bli.

Hoppas du får hjälp och svar snart!