Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 40772 ggr
Thorsson
26

Tappat aptit och hunger, farligt?

Som rubriken lyder. För lite mer än 2 veckor sedan så började min aptit försvinna och hungern avta. Idag har jag ingen aptit alls och känner mig inte hungrig. Klart jag äter, men inte mycket. Ett par macker den dagen + några glas juice, en tallrik yogurt med havrefras + juice den dagen. Men det är ungefär allt. Jag känner ingen smak när jag äter, det är som att tugga luft ungefär, och middag har jag slutat äta då det får mig att må illa. Så lever på frukosten som jag ibland äter, eller väntar tills kvällsmaten med att äta.
Jag har ingen ork i kroppen alls och tycker vissa dagar att det är jobbigt att gå, medans jag vissa dagar har mer energi. Dock så fryser jag jämt, och blir inte varm i första taget.

Vad kan detta bero på tror ni?
Tacksam för svar!

Lill-Kisse
1

Är du sjuk eller har varit nyligen? Har du inte varit hos läkare, så kanske en hälsokontroll är lämplig.

Fortsätter du så här, blir du ändå mera hängig, frusen och apatisk. Öka intaget av vätska, så att du inte torkar ut. Tänk till och förse dig med mat som är lätt att äta, även om man inte har någon matlust. Det kan vara mjölk, filmjölk, youghyrt, juice, nyponsoppa, nötter av olika slag, frukter, grönsaker och rotfrukter att knapra på. Fyll kylen med sånt som är lätt att gripa till i ett nödläge som det här, för nu måste du komma igång.

[SvenA]
0

Det låter som en depresion du har sök en läkare så att du får reda på grundorsaken till detta innan det blir värre

Thorsson
0

#1. Har varit sjuk, men tror inte det beror på det då jag tappade aptit och hunger innan det.

#2. Jag har och mitt ex genomgick en massa jobbiga saker innan det tog slut, kan bero på det. För det är allt jag tänker på och då försöker jag inte ens äta.

[SvenA]
0

Du har svaret själv

Detär en depresion du har verkar det som

Sök hjälp det finns hjälp att få för det

Thorsson
0

#4. Vart kan man söka, vända sig till då?

[SvenA]
0

Psykvårdeb eller vårdcentralen ring sukvårdsupplysningen där du bor spå hjälper de dig till rätt vårdgivare

Thorsson
0

tack!

HannaM
0

Har också varit sån. Det är inge vidare. Det brukar i första hand rekomenderas att man tar kontakt med vårdcentralen. Dom kan ju också utreda så det inte är några fysiska fel på dig.

Thorsson
0

#8. Fysiska fel?

Maria
0

#9 Kan tänka mig att Hanna menar att man först ska utesluta andra eventuella orsaker som infektion, magkatarr, kolla blodvärdet, ämnesomsättningen, sockret med mera.

Man brukar oftast börja i den ordningen. Hittar man inget kroppsligt, fysiskt fel så kan man säkerligen misstänka en depression.

/Maria

Karinnh
1

Vid en depression så brukar aptiten avta och man blir håglös känner mindre livslust motoriken blir stel och trög, tankarna mindre positiva,många känner av detta i den mörka årstiden,sök till din vårdcentral så att du inte går för länge,behöver ju inte vara en depression,men stämmer in lite på vad du beskriver,lycka tillGlad

Thorsson
0

#10. okey, tack!

#11. Tack, ska kolla upp det. :)

HannaM
0

Jepp Hanna menade sånt som magkatarr näringsbrist ja.. någon somatiskt. Till skillnad från psykiskt.

Thorsson
0

#13. Skall kolla upp detta.