En obehaglig tarmfråga
Om ja äter regelbundet och normalt men inte bajsar på ca 1,5 vecka och sedan tar laxeringsmedel + att jag får diaré av mjölk så drack jag 1/2 mjölkpaket och det kom fortfarande inte någon avföring så jag blev ju orolig.
Nu dricker jag ett glas glaubersalt med jämna mellanrum och äter plommon men ingenting hjälper.
Det kommer avföring ca varannan till var 3:e dag men den svår att få ut, kommer som harpluttar och har ungefär samma konsistens som leverpastej, det kommer extremt lite.
Jag har tänkt på lavemang men det låter så otäckt..
Jag mår bra annars förutom att jag går upp väldigt fort i kilon men det syns inte på kroppen, har samma "fettmassa" tror jag, kläderna sitter likadant, händerna har dock blivit magrare av någon anledning..
Jag har haft ätstörningar men tarmproblemet har fortsatt efter det.
Först kräktes jag mycket och det påverkade ju förståss tarmarna men bara i slutet, då lyckades jag sluta för hälsans skull men då började jag svälta ett tag men endast i ca 2 dagar.. efter det så har jag trappat lugnt upp till normal kost.
Det var då jag inte bajsade på ca 1,5 v. Resten står ovan..
Vad ska jag göra?
Vet någon varför det här händer?
Det låter som om dina tarmar är irriterade och behöver återhämta sig. Jag har själv haft bulimi och samma problem. För mig har det hjälpt att promenera, dricka mycket och undvika fett och fibrer. Fibrer stoppar upp och är onödigt jobbigt för en redan irriterad tarm, medan för mycket fett kan ge magplågor och diareé.
Äta på regelbundna tider och inte hoppa något mål är också viktigt.
Har du haft ätstörningar bör du inte använda lavemang om det inte är absolut nödvändigt och på läkares inrådan.
Ät mjuk och lättsmält mat, soppor och grytor är bra. Ris och fisk. Yoghurt med aktiv bakteriekultur hjälper också.
Det kan ta lång tid att få ordning på magen efter ätstörningar, en dietist kanske kan hjälpa dig om du inte får rätsida på det hela. Eventuellt kan medicin behövas, tala med läkare om det fortsätter.
En anledning till att det är så lite, hårt och kompakt kan vara för att din kropp fortfarande är rädd för svält, och således tar upp så mycket av näringen den bara kan.

Drick, drick, drick….rör på dig. Ta inte laxeringsmedel för då tror tarmen att det är det normala och kan bara tömma sig när du tar det. Stressa inte upp dig av att du inte går på toa om du inte mår fysiskt dåligt av det. Stress gör ofta att tarmrörelserna avstannar eftersom kroppen ställer in sig på flykt.
Om det fortsätter kanske du ska ta kontakt med en läkaren och kolla så att du inte har en trång passage någonstans. Inolaxol kan du ta för det och inte farligt för tarmen. Som sagt överdriv inte med fibrer och drick.
Ät fullkornsbröd osötat.
Undvik socker och vitt mjöl.
Ät grönsaker, morötter och broccoli är bra. Undvik vitkål som kan vara gasbildande.
Ät minst två frukter om dagen.
Ha regelbundna mattider. Slarva inte med någon måltid.
Drick mycket vatten.
Kroppen behöver fett, 80 gram om dagen, smör eller olja.
Ta kontrollen över din mat och dina måltider så ska du se att magen kommer att sköta sig regelbundet varje dag.
Prova motion. Specellt fiberrik mat kräver motion för att mage och tarmar ska fungera. Långa promenader rekommenderar jg, och läkarhjälp..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det finns också bulkmedel som du kan köpa på apoteket. Detta kan vara bra att använda en tid då man vill ha tarmen att sköta sig regelbundet.
Här finns mer information
http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/sidor/forstoppning_forstoppning.aspx
Och som # 5 skriver så är motion mycket viktigt.
Kanske kan vara värt att prova Activia yoghurten.
Jennie

Jag dricker 1 glas äppelcidervinäger( ca 1/3 dl till ett vanligt glas) varje dag och det håller magen i bra form, det finns även i kapslar om du inte tycker om smaken
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Okej så om jag förstår det rätt så ska jag;
- Äta regelbundet
-Mindre kostfibrer
- Mer fibrer??
- Dricka mycket
- Röra på mig
Det jag gör nu;
- Äter VÄLDIGT oregelbundet, hetsäter eller svälter
- Vissa dagar nästan bara fullkorn och vissa dagar nästan inga alls
- Går ca 40min 3-4 dagar i veckan men ca 10 min varja dag
- Dricker minst 1 glas katrinplommonjuice om dagen men
inte så mycket vatten
Behöver uppenbarligen bli bättre på en del saker men tarmarna fungerar dock som de ska nu.. De gick igång när jag började dricka plommonjuice och gå promenader..
TACK för alla bra råd :D
Mvh /Mirre
Det allra viktigaste är att din mage får vila, återhämta sig. Fibrer är jobbigt för magen, så låt bli det. Många säger att fibrer håller igång magen, och visst gör dom det, men en mage som är så uppenbart retad som din behöver återhämta sig först. Sen kan du smyga igång med fibrer och hålla koll på vad som händer.
A och O är regelbundna mattider, snäll mat, små mellanmål så magen inte går tom för länge. ät gärna små portioner oftare, till exempel i stället för 3 stora mål så kan du äta 6 st små.
Vatten är viktigt också, vätskebrist kan ge förstoppning, i synnerhet om man ätit fibrer.
Skriv upp minst 3 fasta måltider varje dag, töm upp 2L vatten som du dricker under dagen (börja med en mindre mängd vätska om det blir för jobbigt, ta ett steg i taget, bara du kan känna vad som är bra för dig).
Även om magen funkar just nu så var rädd om den, den påverkar hela måendet, och du har bara en mage 

Tack än en gång för dessa tips!
Plommonjuicen räckte inte, det blev efter en kort tid sämre igen men nu verkar det fungera som det ska relativt bra. Jag tog verkligen tag i saken och åt mer vitt bröd, gick mer promenader och drack mer varma drycker vilket verkar hjälpa jätte bra :D
Mvh / Mirre