Första gången spikmatta
Ville bara berätta att jag köpte en spikmatta igår. Har längtat efter att skaffa mig en sådan, hörde talas om den för ca två år sen så det har tagit tid innan jag skaffade mig min.
Jag har problem med ångest och oro vilket sätter otroliga spänningar i ryggen.
På spikmattans info stod det att man skall ligga 10 minuter i fyra dagar och sen öka tiden. Så jag låg i 10 minuter igår. Jag säger bara WOW.. det gjorde helvetiskt ont första två-tre minuterna men efter det så var det fantastiskt skönt. Jag blev avslappnad och ångesten fick inget grepp om mig resten av dagen igår. Jag har alltid svårt att ligga still och slappna av annars men inte denna gången. Jag ville inte sluta ligga på den.
Jag älskar min spikmatta redan. Har någon problem med oro och ångest, kanske till och med depression (?) så kan den nog vara ett fantastiskt hjälpmedel. Alla människor är ju olika men jag tror denna kommer att hjälpa mig väldigt mycket.
Jag har verkligen funderat på en sådan, men jag vet inte om jag vågar.
Jag har lite problem med ångest och oro, det är ganska bra nu, men jag har många andra problem, som ryggvärk, orolig mage mm.
berätta hur det går med tiden.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Hört talas om dessa spikmattor. Mött dem som använt dem ett tag och de är saliga i dem. Har ingen själv. Sägs även att man ska välja färg för att förhöja den känslan man är ute efter.

Nu är det fjärde dagen jag har min och jag har märkt att den hjälper emot min ångest och oro. Man skall bara ligga på den 10 minuter per dag de första fyra dagarna så jag har ännu inte testat de 20 minuter-40 minuter man skall ligga på den sen, men bara dessa 10 minuter hjälper mig.
Det bästa är väl att man får en känsla av lugn och tillfredställelse som sprider sig i hela kroppen. Och jag kan tänka mig att om man har ont så kommer det verkligen hjälpa emot det med.
Det har inte gjort lika ont i början nu när jag lagt mig på den andra och tredje gången men visst gör det ändå ont i början. Är man känslig emot detta så kan man börja med att lägga t.ex ett tunt lakan på taggarna de första gångerna, men testa först innan ändå utan.
Man kan kort säga att man får lida lite pin för att må fint av spikmattan. Det onda går över efter 2-3 minuter till en härlig känsla.
På min matta står det även att man kan ligga på mage på mattan. Det kan lösa spänningar där och öka ämnesomsättningen står det. Man kan även sitta på den för att lösa spänningar i bäckenet. Även lägga kinden emot den för att lösa spänningar i käke och nacke. Men jag testar först och främst ryggen.
När jag köpte min hade jag inte en tanke på färgen men läste sen att lila stod för bland annat klarhet och grön för bland annat healing. Jag valde utan att veta om det lila men hade tagit en grön om jag sett detta i efterhand. Jag tror dock inte att det spelar någon roll, det beror ju på vad man tror på. Tror man på färgers inverkan så kan man ju lägga något grönt bredvid sig eller över sig om man har en lila spikmatta. 
Jag kommer att fortsätta skriva om hur den påverkar mig så om ni är osäkra på om ni skall köpa en så läs gärna. Sen är det ju även individuellt oxå men jag tror inte att jag läst om en enda person som skrivit att spikmattan inte varit skön för dem.
Ha en trevlig dag.
Min familj skulle verkligen behöva en sådan! Jag har stora knutor i nacken som jag inte ens vågar få hjälp av mamma att massera bort (det gör ONT!) och mamma och pappa har ont i ryggen. Värt att testa!

Finns på min önskelista inför 24 december 
Ja, jag vill nog verkligen köpa en sådan, till hösten då jag får mera pengar. Den verkar hjälpa mot det ena och det andra =)
//Maria

Jag provade på en hälsodag vi hade via jobbet. Några fick yrsel, det förklarade killen att , om man är mycket stel i nacke/övre delen av ryggen…kan detta ske.
Men skynda långsamt, som med det mesta här i livet 
jag var hemma hos min mamma och provade hennes matta jag låg i 20min och de släppte verkligen. Ryggvärken minskade och min huvudvärk försvann.
hon pratar om att köpa en ny så jag hoppas att hon gör de så jag kan besla ta den hon har nu ;)

Idag har jag prova legat på en spikmatta för första gången, och jag ska säga att jag kännde ingen smärta, hade en tunn topp på mig iof, men den kan inte dämpat mycket. stacks inte mer än att ligga ute på gräsmattan!?
//Maria

IaMiaMari: Om du använder en tunn topp så tror jag nog att det tar bort mycket av smärtan. Testa utan så får du se.
Men om du är känslig så kan du fortsätta med toppen ett tag, för man blir faktiskt härdad ju mer man använder den.
Igår så låg jag på min spikmatta för första gången i sängen. Jag tyckte inte att jag kände så mycket mer än att min blodcirkulation kom igång MEN när jag sedan skulle somna så somnade jag genast! Senaste nätterna har jag haft jättesvårt att somna och legat vaken minst två-tre timmar innan jag somnar.
Skall på semester en vecka nu och spikmattan skall självklart följa med. Jag vill inte vara utan den. 

Förslag; lägg en handduk på…..är du känslig…på med fler handdukar !!

Om man lägger spikmattan på ett mjukt underlag, t ex i sängen, så gör det inte så ont. Då tycker jag att man behöver ligga utan tröja för att känna något, fast BH och trosor är skönt att ha på sig. Lägger man mattan på golvet gör det skitont om man ej har något tyg emellan.

#14, ja logiskt sett borde det ju göra mindre ont med fler piggar, eller? Men det är väl bara att köra med tröja då?

men man gör sig inte illa ,men det gör ont i början 3-5 minuter .det kan man väl härda ut,jag brukar ligga på min i ca en timme per gång och kommer in i riktigt djup avslappning….ibland somnar jag på den
Hej kan även rekommendera
ett nystartat företag som låter er reservera varor, ju fler som reserverar ju billigare blir det för den produkten. Kostar inget att reservera och tar mindre än 1 minut!

jag har en spikmatta..men jag använder den inte så jättemycket. känner inte att det gör ont alls..och har aldrig känt det..bara en go stimulerande känsla. Kanske hjälper den mot ångest för att den stimulerar blodcirkulationen..?för mig hjälper det att motionera..big time! det ska vara nåt som höjer pulsen, som får igång blodcirkulatioen dock. Det hjälper mig, jag använder spikmattan som ett komplement vid trötta axlar och spända kroppsdelar..men mot ångest hjälper bara rörelse för mig..
Klarar inte spikmatta. Ligger i 5 minuter sedan måste jag upp, FORT! Det är i axlarna som det gör ont, resten känns knappt. Har jag en tunn tröja på mig så känner jag inget.
Men läste här i tråden att man ska ha spikmattan i sängen? Något att testa kanske!
Jag låser denna tråd för vidare inlägg efter som det har skapats tre olika trådar om detta ämne
det finns en öppen tråd som heter SPIKMATTA
där ni kan fortsätta den debatten
Det är viktigt att ni inte skapar flera trådar i samma ämne för då blir det svårt att kunna debattera ämnet ordentligt