Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpaus
Läst 12132 ggr
Mabbiz
0

Msn/sms-språk och förkortningar..

Något som jag irriterar mig på är dessa förkortningar.. som: oxå, kmr, iaf, brb, lr osv. osv..

Visst kan man använda dessa i msn/sms, men så här offentligt så tycker jag det ser för tråkigt ut! Försöker tala om för dottern med, att det inte ser bra ut om man t.ex. svarar på annonser och skriver "slang".

Vill gärna höra vad ni andra tycker?!

[SvenA]
0

Alla dessa förkortningar i det skrivna ordet är av ondo särskilt för oss som läser med skärnläsarw vi får inga som helst samanhang i vad folk skriver

De både förfular och utarmar det skrivna ordet och fyller ingen son helst funktion igentligen

och skapar bara en massa missförstånd

Sovgott
0

Jag föredrar att läsa en text utan förkortningar, och jag försöker att inte använda förkortningar när jag själv skriver en text.

Mabbiz
0

Ja, visst är det skönt att slippa dem! Men jag måste erkänna att när jag sms:ar med dottern kan det bli förkortningar, men inte när jag skriver något offentligt. Och förutom förkortningar ser man ofta "ja" som ska betyda "jag", och "va" istället för "var, vara"..

Nu låter jag nog väldigt snipig, men när jag läser så ser det bra ut utan dessa "fenomen". Hur man gör sinsemellan är var och ens ensak. Cool

Lill-Kisse
0

Det är väldigt ohövligt och nonchalant att inte ens försöka skriva ordentlig svenska på sådana här sajter, där man vänder sig till en stor allmänhet. Hemmagjorda förkortningar är direkt olämpligt. Dessutom bör man dela upp texten i meningar, som börjar med stor bokstav och avsluta varje mening med punkt, frågetecken e dyl.

Nog är det konstigt att folk förväntar sig att bli förstådda, fastän de skriver på obegripligt språk.

Rubiinen
0

Jag använder väldigt mycket förkortningar. Det går mycket snabbare och skriva och läsa. Jag föredrar det.

Sehvrin
0

Jag använder relativt många förkortningar, men på de sajter här på iFokus där man har undanbett förkortningar undviker jag det.

Dock tycker jag att man ska använda vedertagna förkortningar och inte massa slang, sånt är ok på msn och liknande, men annars bör man akta sig för det.

Fast ibland är det svårt att inte använda förkortningar, eftersom jag ibland använder dem i talspråk också Skäms men jag gör så gott jag kan och försöker som sagt att tänka efter så mycket jag kan Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Mabbiz
0

Jag tror att det är lite efter åldern också. Tonåringar och upp till 20+ använder sig nog mycket av förkortningar. Man ser ganska snart på inlägg på ett ungefär hur gammal personen är.

Och personligen så tycker jag att det ser mycket mer seriöst ut när man skriver ordentligt. Sen om man är dyslektiker eller stavar illa, det hör inte hit.

Och jag har haft annonser ute på Blocket, då har personer svarat med sin förkortande "slangiga" text, och det får mig att backa ibland, för ibland undrar jag vad det är för människor bakom tangentbordet! För de låter inte ens trevliga..

[SvenA]
0

Förkortninga skapar ofta missförstånd då alla inte vet vad de betyder

Emelie-E
0

Jag använder inte vidare mycket förkortningar.. Det enda kan vara iaf. Men ibland skriver jag även ut hela ordet, så det beror helt på.

Jag tycker att det är jättesvårt att läsa alla dessa konstiga förkortningar. Vissa som öht och mtp, är väldigt svåra att förstå..
Och en sån liten förkortning kan göra att man inte förstår en hel text.

Reining
0

Jag använder förkortningar i Msn, men här tycker jag inte att det passar med tanke på att man inte känner de som läser här.

Jockas
0

Lill-Kisse jag har en fråga till dig, vad fan är ohövligt och nonchalant med så kallat "msn-språk" ? Dom som använder det skiter väl fullständigt i vad ni tycker om det, istället för att han någon jävla tattar aktig diskussion här prata med dom om det istället. KKTHXBYE TTYL

Halvdansken
0

Jag tycker också att man ska använda korrekt skriftspråk i forum och liknande. Eftersom jag inte har barn, och inte sms.ar så kan jag inte alla dessa förkortningar som förekommer.

Jockas, det var ju ett intelligent inlägg…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SvenA]
0

#11 Här på denna sajt annvänder vi ett vårdat språk och imte en massa sordommar

Det står i skrivteglerna att vi ska uppträda hövligt

Var vänlig och respektera detta

[Tassy]
0

Jag använder mig utav bägge "språken" när jag skriver, men jag håller var sak där det hör hemma. På forum till exempel skriver jag så gott som alltid ut orden, medan i sms och till viss del även i chattar kan jag använda mig av en hel del förkortningar och förvräningningar av ord.

Jockas
0

Jag bryr mig inte om vad ni använder för vårdat språk på detta forum, blir så jävla förbannad på alla som klagar på folk som använder s.k "Msn-språk"

Själv så är jag 17 år gammal och använder "msn-språk" nästan hela tiden i det vanliga livet med tanke på att jag bara umgås med data nördar och går en IT linje på gymnasiet.

Halvdanske, hur har "Msn-språk" med intelligens att göra ? Vi är tydligen jävligt mycket smaratare än er med tanke på att vi förstår vanlig svenska och förkortningar, sug på den.

Salladshataren
0

#15 Det är ju ändå ens skyldighet att kunna skriva så att alla förstår…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Tassy]
0

#15 Bryr du dig inte om forumreglerna så har du väl inget här att göra? Obestämd Sug på den…

Halvdansken
0

Ja, du Jockas, jag är själv programmerare sen snart 30 år, men vi använder inte ett sådant språk, det har inte med branschen att göra. Skulle du uttrycka dig på det sättet till kunderna skulle du inte bli långlivad, det kan jag säga.

Jag tyckte att det var ett slarvigt, ointelligent, omoget och dumt svar. Men med tanke på din ålder så kanske jag förstår bättre. Men ska du ha ett jobb nångång så får du nog lära dig att uttrycka dig ordentligt. Dags att växa upp, kanske?

Lill-Kisse
0

Om Jockas bara hade en aning om vilka IT-kunskaper många av oss här har sedan långt mer än de 17 år Jockas har levt! Inte hade vi kommit särskilt långt i våra karriärer, om vi hade använt ovårdat språk och struntat i att uttrycka oss på passande och hövligt sätt i olika sammanhang. Man vinner på att ta hänsyn till den omgivning man vill delta i. Nonchalans brukar inte gå hem i långa loppet. 

Sms-språk är alldeles utmärkt, när man sms-ar till sina kompisar, men hör inte hemma i forum där man vill göra sig förstådd av flera. Vill Jockas inte bli förstådd utanför sin inre krets, så kan den bli ganska liten och trång redan när det är dags att ta sig ut på arbetsmarknaden.

Halvdansken
0

Vad jobbar du med lill-kisse? Verkar som vi är "kollegor". Själv är jag fd Cobol- och Javaprogrammerare, numera sk "Business Analyst" dv analys och design av IT-system.

Lill-Kisse
0

Hej igen Halvdanske!

Programmering blev inte min grej. Tyckte det var lite trist. Däremot har jag använt många administrativa system och varit med och utvecklat flera nya utifrån användarsynvinkel. Det medförde nära samarbete med systemerare, programmerare och tekniker. Alla kunskaper i branschen var sammantaget bra att ha som konsult och utbildare i specifika system. Då bör man kunna montera ihop prylarna och fixa uppkopplingar hos kunderna också. Skönt att kunna prata ADB, förstå och bli förstådd inom IT-världen.

Nog har jag haft himla kul under årens lopp! Tänk att ha fått vara med i den här utvecklingen nästan från början! Design verkar intressant. Tycker att mycket på den fronten har blivit eftersatt under senare år, exempelvis brist på ergonomisk anpassning ur flera synvinklar. Där behövs verkligen en uppryckning. Har du möjlighet att påverka i det avseendet?

Halvdansken
0

Mjää… jag jobbar med teknisk design, kan man kalla det. Workflow analyser, webservices, vad man hämtar och lämnar hos andra system, databaser osv. Dock ingen arkitektur, jag begriper mig inte på nätverk och sånt.

Håller fullständigt med dig om att GUIdesign är eftersatt. Liksom slutanvändarnas insatser i systemarbetet, det är mest chefer och projektledare som sitter och beslutar.

Ursäkta att vi kapade tråden.

[SvenA]
0

#22 Det var inte så farligt med det

Lill-Kisse
0

Ja hoppsan hur ett meningsutbyte kan slinka iväg. Ursäkta!

Tankarna tar nya banor. Nu har jag börjat undra varför en del ungdomar tycker att det är "fint" att umgås med datanördar och kanske vill visa en sorts grupptillhörighet genom att uttrycka sig med egna förkortningar, som en del kallar sms-språk. En "nörd" användes ju i nedsättande betydelse från början. Det var som ett skällsord. Det kanske inverkar på hur man ser på sms-andet när det används i fel sammanhang?

Tina-A
0

I sms kan jag använda förkortningar för att smset ska bli kortare och på så sätt kosta mindre. Men det beror på vem jag smsar! Jag vet att min mamma inte skulle förstå om jag förkortar lite hur som helst och plockar bort massa bokstäver, medan många av mina vänner skulle göra det.

Jag vet att många förstår när man plockar bort vokaler exempelvis och de ser vilket ord det ska vara.
Exempelvis om man ska skriva: "När kommer du? Jag väntar!" kan man skriva: "nr kmr du? ja vntar", och jag vet att mina vänner förstår.

Dock var den meningen så kort att jag inte behövde förkorta den eftersom det skulle få plats i ett sms, men om det hade varit längre är det bra att plocka bort lite bokstäver här och var :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lill-Kisse
0

Hej Tina-A! Precis så gör jag också. Så tycker jag man bör göra oavsett ålder och grupptillhörighet. Man får ju tänka lite på vem man kommunicerar med och anpassa sig till honom/henne.

Halvdansken
0

Nu tycker ju inte jag att sms och liknande är så mycket IT precis. Så jag vet inte vad förkortningarna har med det att göra. (#15). Själva "IT:et" är ju det som ligger bakom sms:en. Systemet och tekniken.

Att man gör det för att det ska bli billigare är ju bara smart, om nu mottagaren begriper. Hade jag fått Tinas meddelande hade jag inte fattat ett dugg. Skrattande

Men jag tror att begreppet nörd på något sätt har blivit mer positivt, förmodligen har Bill Gates haft med det att göra. De gick en serie om Microsoft/Apple som hette nåt i stil med "The revenge of the nerds", den var kul.

Tina-A
0

#27: Jag skrev mitt inlägg syftat på #0 :)

Och sen som jag skrev, självklart beror det på mottagaren. Jag skulle aldrig skriva så till min mamma exempelvis eftersom jag vet att hon inte skulle förstå någonting :) Men jag skulle skicka det smset till vänner jag vet förstår. Det beror hela tiden på mottagaren. Därför tycker jag också att man på forum ska skriva på korrekt svenska, eller så korrekt man själv kan och är kapabel till, så att mottagaren förstår.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

becciiix3
0

Men alltså ni Halvdanske skrev du att du har varit programmare i 30 år så betyder inte det att du ska fatta msn/sms språk, ska man fatta det ska man ju va född typ ööh ja vet inte efter 90 talet?

Shit det fanns ju kanppt färg TV på den tiden, medans jag är född när en liten teknologi du säkert inte hört om den kallas Molbiltelefon fanns! Asså om man skriver på typ bloggar på förkortningar så whatever men om man gör en artikkel i nsd, då kan du klaga!

Om man skriver förkortningar i typ sånna här forum saker udda nått. Så kanske man inte menat att 70 åringar ska läsa.

Men det är bra du har hittat en dator, nu kan du säga hej till en ny upfinning. Den kallas IQ? ;p

KimAx
0

Jag håller helt med. Jag använder mig bara av förkortningar när jag skriver sms till personer jag vet vet vad det betyder. Men då blir det förkortningar som iaf och lr. Jag skriver alltid jag.

I såna här texter och på bloggar ska man skriva riktig svenska tycker jag. Då förstår alla och det blir lättare att läsa.

[SvenA]
0

#29 Den första mobiltelefonen kom redan på 1950 talet så det är inte någon ny uppfinning om du trodde det

[krufix]
0

Geez..

Jag använder bara förkortningar när jag spelar World of Warcraft. (man hinner inte skriva ett helt ord ibland)

Aldrig på msn, i sms och så vidare.
Eftersom man, som sagt, kanske inte känner den/de som ska läsa det man skrivt, är det enligt min mening ohövligt,

Jag menar, tänk att du skriver till någon äldre person, som inte alls är bra på datoren och än mindre på förkortningar. Man ryser av tanken.

Men, det är min tanke. Sen om alla andra tycker något helt annat är deras ensak.

Branneli
0

Som sms, med snabba meddelanden till varandra, kan jag använda förkortningar. Beroende på vem jag smsar med.

Är det en allmän text, som denna, bör man skriva så alla har en chans att förstå. Tycker jag.

Meddo
0

håller med #33 .
man ska skriva så att alla förstår. Även de som inte vet vad alla förkortningar i teknikvärlden betyder

[Thiah]
0

Jag gör lite som #33. När jag spelar World of Warcraft så använder jag förkortningar men jag har aldrig förstått varför man ska använda det hela tiden. Jag är så pass snabb som sms skrivare att jag inte behöver ta bort en bokstav här eller där utan skriver hela ord. Dock använder jag förkortningar som tbh, lol ,brb men det är väl för att man är miljöskadad av alla datorspel :D

Moonstrike
0

Jag använder förkortningar i sms, men till en viss del även i forum. Dock stör jag mig på när folk använder mycket förkortningar.

En del förkortningar tycker jag är lite mera "nödvändiga", som "t.ex", "bl.a" "osv", men troligtvis vet de flesta vad dom betyder.

En del förkortningar använder jag för att jag helt enkelt inte är säker på hur man stavar det riktiga ordet.

Men att hoppa över enstaka bokstäver brukar jag inte göra. Bara när min dator knasar sig, jag tycker att det ser ganska fult ut. (Även i sms)

RuiXue
0

Jag använder bara förkortningar när jag tycker det är "grammatiskt korrekt" som när man till exempel skriver tex. eller osv istället för och så vidare eller bl.a istället för bland annat. Jag hoppar dock aldrig över bokstäver vare sig i SMS eller andra tillfällen.

I SMS kan jag ibland använda mig av iaf, iof/iofs. MSN språk har jag knappast någon som helst koll på då jag sällan eller aldrig använder mig utav MSN. Jag använder mig utav ett Kinesiskt chattprogram som heter QQ och där skriver jag på Engelska.

Chattar ytterst sällan på Svenska numera och det är i stort sett bara här på iFokus som jag skriver på Svenska alls faktiskt.

Här på ifokus försöker jag dock tänka extra mycket på att skriva väl så att alla kan läsa inläggen oavsett om personen ifråga använder ögonen eller skärmläsare för att läsa inläggen. Här vet jag att det finns medlemmar i alla åldrar och att vissa använder sig utav skärmläsare, och det bör man respektera!

I övrigt kan tilläggas att jag är 24 årOskyldig

Jennie