"Vaccinera dig för att minska smittspridningen"?
På Aftonbladet och även andra tidningar läser man att läkare ber folk att vaccinera sig mot svininfluensan, inte bara för att själv slippa bli sjuk utan också för att minska smittspridningen. Men vad menar de med detta? På vilket sätt minskar det smittspridningen?
Även om man är vaccinerad så kan man ju få viruset i kroppen (men utan att bli sjuk av det) och smitta andra med det, så att vaccinera sig borde ju inte påverka smittspridningen det minsta. Eller har jag fel?

Du sprider inte nån smitta så. Så vaccinering minskar risken för smittspridning.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Kan du förklara hur?
Jag VET att man kan sprida smitta även att man är vaccinerad. Jag utbildar mig till djursjukvårdare och vi har läst en del om det. Har man två katter så ska båda vaccineras. Är bara den ena vaccinerad så kan den ändå dra hem virus och vara smittbärare så att den andra katten blir smittad och sjuk. Varför skulle det vara så annorlunda med människor?
Jag vill gärna ha en bra förklaring med en tillförlitlig källa, inte bara att någon har hört något av en kompis mammas kusin.
Måste säga att det är ett otroligt tjatande om denna vaccinering. Antingen vaccinerar man sig eller också gör man det inte.
Jag bryr mig inte om sjävla vaccineringen. Det är inte det tråden handlar om. Jag vill bara veta vad som ligger bakom detta påståendet om att det skulle minska smittspridning. För i mina öron låter det helt osannolikt. Så det enda jag vill få ut av den här tråden är en tillförlitlig källa på att det är sant och en förklaring till hur dte kan fungera.
Det lär du aldrig få veta för inga läkare eller forskare tror jag skriver i detta forum så jag låser tråden. Det finns massor av trådar om svininfluensan förut