Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: stress-och-utbrändhet
Läst 19127 ggr
Linda3046
25

Ni med "stressmage", vad hjälper er?

Ni som inte orkar läsa min historia kan skrolla ner lite på inlägget :)

Jag är ganska säker på att jag har en orolig mage. Allting började egentligen med att jag fick magkatarr för typ 2 år sedan, jag kan inte minnas att jag besvärats av min mage innan det. Men efter att ha varit jättedålig i typ två månader, ett antal sjukbesök och käkat medicin i en månad blev det bättre.

Men det blev aldrig riktig bra, har ofta problem med gaser och att jag är lös i magen och jag märker verkligen att min mage blir orolig när jag är stressad. Även undermedvetet verkar det som, som nu inför skolstarten fast jag egentligen inte känner mig så stressad över den, utan mer att jag tycker det ska bli jobbigt att gå upp på morgonen bara. :/ Även mina föräldrar har "stressmagar" så det kanske är ärftligt, men de verkar ha lärt sig att leva med det men det har inte jag.. :/

När jag gjorde ett blodprov så visade det ett högt värde på "gluten-provet", dock har jag provat att äta glutenfritt vid två tillfällen redan och märkte tyvärr ingen förbättring, snarare att jag tappar matglädjen bara, är kräsen som det är.. Gjorde även en gastroskopi innan jag började med glutenfritt och den visade ingenting, inga skador på magen eller så som man får vid glutenallergi :S 

Jag undrar om det är fler här som har problem med en grinig mage och vad ni upplever har hjälpt er? Läkemedel? Ändrat kost? Yohurt/proviva med "snälla" bakterier? Meditation? Eller något annat?

[Tassy]
0

Jag har en väldigt grinig mage (har IBS och kronisk magkatarr) och påverkas lätt av stress.

Jag är inte glutenallergiker, men jag reagerar ändå på gluten, så jag försöker dra ner på det i den mån jag har ork och lust. I övrigt har jag fått lägga om kosten rejält, dragit ner på fett, vissa typer av fibrer (fullkornsbröd och liknande är rena döden), och så unviker jag gasbildande och "jobbig" mat, typ nötter, bönor, lök, starkt kryddad mat, ägg och liknande.

Det låter kanske jättejobbigt, men så fort man har låtit magen vila ett tag så blir det bättre och med tiden kunde iallafall jag börja på att äta lite av varje, försiktigt.

Yoghurt med snälla bakterier har även hjälpt mig en hel del. Se upp med kolhydraterna bara, även dom kan vara en bov i dramat. Lagom är bäst.

Sömn är också A och O för en välmående mage, lika så motion, och givetvis olika metoder för att stressa ner, till exempel meditation som du nämner. Personligen brukar jag ta en liten promenad där jag bara lunkar runt och filosoferar, lämnar mobil och mp3 hemma. Inget krav på motion eller nånting, bara går dit jag har lust, i mitt eget tempo. Man får leta sin egen metod att slappna av på Glad

[Tassy]
0

Även vad man dricker påverkar kom jag just på. Kaffe är ganska styggt emot magen, lika så kolsyrat och juice kan reta magen. För att inte tala om alkohol, det är döden för strulande magar.

Linda3046
0

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter :)

Ja, alkohol har jag märkt är rena döden för min mage. Dels mår jag ofta jätteilla när jag dricker det, och dagen efter känns det som magen producerat en himla massa magsyra (detta kände jag tom av när jag bara druckigt en öl) :/ Så numera har jag gett upp med det, jag får helt enkelt bli nykterist för det är inte värt det. Kaffe mår jag inte heller bra av att dricka.

Betty
0

jag dricker ett glas proviva på morgonen. Sedan äter jag yoghurt i stora mängder för det är det bästa jag vet;) Undviker gluten och saker med för mycker fibrer. Dricker mycket vatten och tränar.

[GunillaR]
1

Har du försökt med att låta bli vitt mjöl, alltså vitt bröd och pasta? Det kan vara det vita mjölet som ställer till det. Testa några veckor med att istället äta fullkornsbröd.

Om magen inte gillar kaffe så får du låta den vila från detta och allt annat som du vet att din mage inte gillar så att du får stabilitet.

Vissa fruktor som citrusfrukter kan också vara mycket förödande mot magen. Det är inte alltid nyttigt att dricka apelsinjuice på morgonen. Har man känslig mage så är detta en "killer".

Du kanske också är laktosintolerant.

Det gäller att prova sig fram tills du hittar den diet som passar dig.  Turkisk youghurt med lite honung i är som balsam för magen! Ta gärna detta på morgonen. 1 dl yoghurt med ca 1-2 tsk flytande honung.

[Kreatia]
0

Hej!

Jag har haft jättestora problem med min mage. Har fått diagnosen IBS bland annat. Ska inte dra hela min tråkiga maghistoria men jag måste berätta att numera är jag helt besvärsfri sen jag lade om kosten till LCHF. Alltså minimalt med kolhydrater. Dessutom så har jag gått ner 7 kilo vilket var precis vad jag behövde. Så jag vill tipsa att det kan vara värt att pröva om man har problem med magbesvär.

Kaninisen
1

Jag har inte problem med magen , men har ett väääldigt stressigt liv som student. Planera planera planera! Det hjälper jättemycket!
Det kan vara att du delar upp saker som måste göras och skriva upp när de ska göras, planera även när du får tid för roliga saker. Om du känner dig stressad och har en hög med grejer att göra, men du verkligen inte orkar för att du mår dåligt, skjut upp det och gå och vila en halvtimme och lyssna på bra musik/titta på tv.

Vet inte om det hjälper för magen, men vi måste sluta stressa så mycket!

Maria
0

#7 Jag tror på mycket av det du skriver. Stress är förödande för hela kroppen. Det påverkar både immunförsvar, mage, och kan ge värk i både kroppen och huvudvärk.

Att hitta en balans i livet och få vardagen att fungera tillsammans med en bra kost. Vilken det nu må vara, är nog det allra bästa.

/Maria

Kaninisen
0

Jag får inte problem med magen vid stress utan får ett tryck vid bröstet om det är riktigt illa. Gråta ut brukar även funka för mig! ;D

Maria
0

#9 Alla reagerar vi olika på stress.

Det finns ju faktist positiv stress också…Flört

/Maria

Cathy
2

Ni som har stressmagar och får gaser, kanske är gluten eller laktos känsliga. Bubblar det och kör i era magar med? Har inte alls ont i min mage. Men känner mig uppblåst och bubblig och har gaser. Kanske är känslig mot ngt bara.

JohannaEkroth
1

Jag fick Omeprazol 20mg kapslar utskrivet och äter en sådan varje morgon till ett glas ordinerad av doktorn Pro Viva ca 2 dl. Jag har inte varit dålig i magen eller mått illa en enda gång dedan jag började med kuren för ca 2-3 veckor sedan.

Jag kan i övrigt berätta att innan har jag haft hemsk stressmage (IBS) från mellanstadiet. Idag är jag 28år. Mår så hemskt illa annars så fort jag har ätit något tillagat med grädde i och har haft så hemsk mage. Så ond och fått sitta i timmar på toa per dag. Nu kan jag tillochmed äta laktos. Blir inte ens dålig i magen vid mens.

Jag gråter av lycka. Jag måste krama min läkare nästa gång jag träffar honom.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

angelica75
1

Jag har dragit ner på kaffet. Kunde dricka två ur två termosar om dagen. Går hos en läkare som ger förslag vad jag ska äta. Har även Fibromyalgi och IBS.  Äter Omeprazol 20mg varje dag. Har blivit lite bättre i magen. Dricker även med olika bakterier innehåll. Tex pro-viva

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Linda3046
0

Har en fråga.. För mig är det väldigt jobbigt äta frukost för jag som dåligast i magen på morgonen och jag kan må illa ibland (eller ha en känsla av att jag har mycket magsyra i magen, vet inte hur jag ska förklara :P). Har till och med hänt att jag kräkts. Just nu tar jag ofta med mig en macka och äter den när jag kommer till skolan, då har jag inte haft några problem.

Men vad är bäst? Att försöka plåga i sig frukosten eller äta den senare? Har hört att man ska försöka ha regelbundna måltider om man har magproblem men när jag tar med mig frukosten kan den bli så sen som kl.10.30 de dagar jag börjar senare.

JohannaEkroth
0

#14 Kan du försöka dricka ett glas Pro Viva på morgonen bara och äta någonting mer lite senare när magen har vaknat och vill ha mat? Att äta någonting litet, dricka ett glas äppeljos, blåbärssoppa, saft på moronen kan hjälpa magen att komma igång lite. Sedan är ju sömn A och O. Och jag har märkt att min mage mår bra på morgonen om jag är utvilad när jag vaknar.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

mongu
0

# 14 Försök att äta bara lite hemma så magen inte är tom. Ofta får man mer symptom då.

Sen äter du när du kommer till skolan. Ta med macka och kanske nån yoghurt så får du i dig bra.

Det är bra om man klarar att äta regelbundet. Men detta med frukost kan va svårt för många.

Vet att många tog med sig macka till jobbet och åt på fikarasten vid 9 istället för att äta vid 6 på morgonen hemma. En del tidigare än 6 med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#14 Jag tillhör kategorin som alltid vaknar lätt illamående. Vad jag vet så har jag gjort detta hela mitt liv.

Jag har förmånen att kunna äta vid tidig fika på jobbet och då är jag riktigt hungrig.

Jag ser ingen vits i att plåga i sig mat när kroppen uppenbarligen säger ifrån.

/Maria