Konstig finne?
Hej.
Jag har en lustig sak under vänstra ögat.
Det är som en finns, röd, bullig och öm. Men det är genomskinlig vätska i den.
Den sitter ca 2 cm under ögat, och den gör att jag ser lite dåligt på det ögat.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Den kom till i förrgår.
Det låter som en finne. Du ska nog låta bli att klämma innan den är mogen.
Jag förstår inte. Är den så stor så att du ser dåligt på ögat? Den sitter ju ändå 2 cm under ögat eller är det så att den påverkar ditt öga som är rött och svullet?
/Maria
Den sitter såpass att jag ser den vilket håll jag kollar åt, och den gör att undre ögonlocket är lite upptryckt.
Okey, då förstår jag. Du kanske ska avvakta några dagar och se om den beter sig som finnar brukar göra, det vill säga mognar och spricker upp. Eventuellt kan man klämma med något rent som tops eller liknande om man ser att det är gult och på väg att spricka.
/Maria
Skulle kunna vara en vätskefylld cysta också? Men hur stor är den? Har du någon bild?
#4 Cystor brukar däremot inte uppkomma så snabbt och heller inte alltid ömma utan oftast så är det i så fall retentionscystor som blir talgfyllda. Vätskefyllda cystor är vanligast inne i kroppen.
/Maria
Jag hade tre finnar som satt väldigt tätt en gång, vilket ledde till att alla tre blev infekterade. Efter ett tag utvecklades det en cysta utanpå dessa och det var en vätskefyldcysta, med genomskinlig vätska. Jag var inne med den till läkaren i och med att den aldrig försvann. Den gjorde redigt ont, hade den där ungefär i ett halvår innan den började ge med sig :/
Men uppmärksammade inte att den kommit dit "i förrgår", så sant, så snabbt brukar de inte uppkomma.
Det kan mycket väl vara en systa som först nu syns hade själv en sådan på 70 talet som man fick ta bort på sjukhuset
Krufix !
Har du fått någon ordning på det?
Ja hej hallå.
Nu har den blivit mindre öm, men lika "ful".
Dock lossnade en skorpa och när man känner på den känns det som.. som om den har stelnat. :s
hm, ingen aning cystor stelnar nog inte på det viset tror jag. Men om det har stelnat är det troligtvis ett tecken på att den är på väg bort skulle jag tro ! (:

Eftersom "finnen" sitter så nära ögat, är den på en plats där man har extremt känslig hud. Undvik att peta, trycka eller röra den alls. Då försvinner den nog av sig själv snart. Man kan säkert vänta över en vecka och se hur det går.