Återkommande halsont
Jag vet inte om det var efter min körtelfeber eller om det alltid varit så, men min högra halskörtel är alltid lite tjockare än den vänstra. Det är kanske helt naturligt.
Vad som på sistone hänt är att jag ofta, säg åtminstonde var tredje månad, blir tjock i halsen. Nu minns jag inte exakt om det alltid är så, men i veckan hade jag ont i halsen och kände mig lite febrig och då var den endast på höger sida jag kände en svullnad på halsen.
Kan det vara något med halsmandlarna (det var min mormor som sa att jag kanske borde kolla om jag ska ta bort dem) eller har jag otroligt otur med virus och sådant?

Gapa stort och titta dig i halsen. Då lär du dig att känna igen formen på dina halsmandlar och ser om någon blir svullen när du får ont. Det är helt normalt och ingen anledning att ta bort dem. De finns där för att det inte ska vara "fritt blås" rakt ned i halsen, lite av ett skydd alltså. Det är också normalt att de är något olika i formen.
Körtelfeber kan hänga kvar och "smyga" i kroppen väldigt länge efter insjuknandet, har för mig att det kan handla om år.
#2 Ja det är ju något sådant jag har hört! Samtidigt har det gått 4 år och jag hade en "mild" körtelfeber 1,5 vecka… men vem vet?

#4 Kollade i halsen nu, har inte ont just nu, men på höger sida var det faktiskt två vitap pluttar längre bak i halsen (är inte helt säker på att det var halsmandeln). men eftersom jag inte har ont just nu borde det inte vara något , men känner jag på halsen så visst är höger halskörtel tjockare.

#6 Får man då återkommande halsont och vid halsont att man ofta blir tjock i halsen?

Det blir ju att halsmandlarna sväller av "plupparna" så det ger ju en "tjock i halsen" känsla. På slutet så tyckte jag även att det var den lite "riviga" känslan. Man har ofta en illaluktande andedräkt på grund av infektionen. Man kan känna sig lite hängig eftersom kroppen hela tiden måste jobba mot infektionen.
Jag har opererat bort mina på grund av det.