Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 7606 ggr
Emilia-R
0

snälla, SNÄLLA hjälp! :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det är så att jag vill ha hjälp med en sak och är verkligen jättetacksam för svar! För ett tag sen så började det göra ont i muskelfästet vid min ena sittknöl, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det känns som ett tryck och så gör det ont. Smärtan kommer när jag stretchar och t.ex går ner i spagat. Det är verkligen jättejobbigt för jag har kunnat gå ner i det hur lätt som helst, och så helt plötsligt så händer det här (ibland gör det ont bara jag sitter ner) :'( Jag håller på med cheerleading och då är det ju viktigt att man är vig, men ju mer jag stretchar desto värre blir det?? Jag har bokat tid hos sjukgymnaten men det fanns ingen tid föränn om typ en månad..

Har någon av er haft nåt liknande, eller vet vad det kan vara och vad man ska göra, så snälla, svara.. jag vet inte vad jag ska göra, och att sluta stretcha är som om jag skulle sluta äta.. Bara att glömma.

ett stoooooort + är om ni vet några tips på hur man blir vigare i t.ex benen och ryggen :)

på bild: en basket toss

[SvenA]
0

Det är säkert en muskelinflamation jag har haft det själv och det tar sin tid att läka så det är bara att ta det lungt med den muskeln

Lill-Kisse
0

Du verkar förstå att du bör ta det lugnt med vissa övningar, men vägrar, typ "sluta stretcha är som om att sluta äta". Du får väl stretcha lite försiktigare, så att skadan får en chans att läka.

Har du väldigt ont någonstans, måste du ta det lugnt. Annars kanske det inte blir någon mer cheerleading för dig på lång tid.

Emilia-R
0

jag har haft såhär förut och då har jag vilat ett tag och så har det gått över men jag blev jättestel Rynkar på näsan och sen efter ett tag så kommer det tillbaka Gråter

Lill-Kisse
0

Vilat och blivit stel. Verkar bekant. Ja då var det nog en inflammation och nu har du fått en igen av för stora ansträngningar. Du måste vara försiktig med det där. Experthjälp är det bästa. Sök sjukgymnast som kan visa hur du bör träna för att bli frisk, slippa bli stel och i stället bli starkare i det skadade området, så att det inte händer igen.

[Tassy]
0

Det finns mjukgörande stretchövningar som funkar även vid skador, ett proffa kan hjälpa dig att stretcha runtom skadan, så att den får läka ifred medan resten är mjukt under tiden. Vilar du inte själva skadan kan det bli en kronisk inflammation, och då kommer du inte kunna hålla på med cheerleading mer.

Emilia-R
3

#5 hur märker man att det är en kronisk inflammation då? Förvånad

[Tassy]
0

#6 Den läker aldrig helt. Man blir aldrig helt bra, sen kommer den och går i så kallade skov.

Emilia-R
0

#7 jag har haft det här ca. 3-4 gånger sen början av sommaren.. emellanåt har det varit borta helt, men sen har det kommit tillbaka… vad ska jag göra för jag kan verkligen inte sluta med cheerleadingen för det är verkligen mitt liv, och inte att stretcha heller för jag måste bli vigare..

Gråter

Lill-Kisse
0

#8  Du behöver experthjälp. Uppsök vårdcentralen och kontakta sjukgymnast.

Maria
0

Kroppen har ju ändå en gräns och vi är alla olika byggda. Jag hade en mamma som var otroligt vig, något av en gummimänniska, men jag har då verkligen inte ärvt detta.

Kanske måste man inse sin gräns när det man håller på med åsamkar en smärta.

Du skriver att du dessutom vill bli vigare. Kanske är det din kropp som talar om för dig att nu har du nått gränsen. Din kropp ska du dras med hela ditt liv så jag rekommenderar att du är rädd om den och lyssnar på signalerna.

Gör som Lill-Kisse säger. Sök experthjälp.

/Maria

[SvenA]
0

Smärta är en varningssignal som talar om att man ska ta det lungt ned den rörelsen

Kroppen måste få tid att återhämta sig

Man blir inte bra över en mattt eller timme

man måste låta det ta den tid som behövs

Att stressa på kroppens läkning straffar sig bara i längden