Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1918 ggr
Mammzing
2009-10-08 10:22
0

Tandvård

Man måste ju gå till tandis. Men det är hiskeligt dyrt.
Att minska kostnaderna genom att sköta sina tänder är toppenbra. Men jag har tex. 12 mil till en lågpristandklinik.
Lite långt kanske. Nån som har erfarenhet av typ City Dental?  Privat tandläkare kan bli snordyrt och folktandvården ligger mitt i nånstans om jag fattat rätt…
Dela med dej av ditt tänk….

Lill-Kisse
2009-10-08 22:37
0

Jag har sett någon reklam om gratis tandvård för alla under 20 år. Det framgick inte om det varierar i olika kommuner.

Alla fr o m 20 års ålder har i alla fall rätt till tandvårdsstöd och högkostnadsskydd. Det gäller även när man behandlas av privat tandläkare. Uppgifter om alla behandlingar samlas hos Försäkringskassan, så det verkar kvitta om man går till olika tandläkare under ett år. Uppnår man ett högt totalt belopp under året (räknat från juli tror jag), så träder högkostnadsskyddet in oavsett var man ska behandlas. De exakta beloppen kommer jag inte ihåg nu. Läs vad som gäller på Försäkringskassans hemsida.

Tatsja
2009-10-09 09:32
0

Men det är fortfarande för dyrt för vissa. Har man inte råd, så har man inte

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mammzing
2009-10-09 10:24
0

Sen har jag hört/läst om att dom tre bakersta tänderna i varje käke är undantagna högkostnadsskyddet.
Alltså dom man använder mest och tuggar med:
Vilket innebär att vi inte ska kunna äta men få ett billigt leende!

Jag har urkassa tänder, mitt X skulle fixa sina först och sen skulle mina ordnas. Men han hann flytta innan.
Visserligen har jag bra tänder, starka. Men säkert massa hål ändå efter dessa år.

Funderar allvarligt på att ta tåget och gå till CityDental.

Nån som har erfarenhet?

Betty
2009-10-10 10:44
0

Jag har gått hos City Dental, än så länge har jag haft bra erfarenheter. Dock har jag inte gjort det värsta där än nämligen dragit ut två visdomständer.

Dock har ju jag som lekman svårt att veta om tandhygienisten verkligen fick bort all skit, men jag hoppas det.

Men jag har hört mycket skit om det oxå, lagningar som inte håller, skadade tänder osv. City Dental har ju trots allt fått rejält med anmälningar. Kostnadesmässigt vet jag inte om det har skiljt sig så mycket för mig. Visst tandläkarundersökningen är billig ca 300. Men tandhygienisten kostade 595 och det kommer kosta ca 1200 per tand å dra ut, så det är typ nästan samma som folktandvården.