Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 5879 ggr
LaSadie
0

Ont i fingret

Igår fick jag en klo i mitt finger, idag har jag skitont i benet på samma finger. Stelt att böja, kan inte böja det helt in och om man känner på fingerbenet så gör det ont. Ska jag vara orolig? Är det stelkramp Förvånad?

mongu
0

Stelramp ger inte symptom så fort. Det troliga är att det är stelt pga att klon gått in där.

För du har tvättat rent ordentligt eller hur?

Tycker du att det är rodnat, varmt och svullet så prata med din VC så får du råd om hur du ska gå vidare.

Man ska ju va försiktigt med sår särskilt då det inte är så rent att få en klo i fingret så.

Men som alltid är man orolig så är det bästa att ringa sjukvårdsupplysningen och fråga. Då får man svar direkt så man vet vad man ska göra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
0

Det kan ha blivit en infektion också, de kan göra hiskeligt ont, och en klo går ju rätt djupt om det vill sig illa.

Jag tycker du borde låta någon titta på det.

Jag fick mig ett musbett en gång, fingret svullnade rätt illa på bara några minuter, och då krävdes antibiotika för att få bukt med infektionen.

LaSadie
0

Ringde till VC, dom sa att jag skulle avvakta tills det blev värre (typ dunkade och svullnad). Antagligen hade klon gått så djupt i den tunna huden på fingret och irriterat nått som är runt fingerbenet, nån slags hinna, som gör att det gör ont. Fingret är inte svullet men det gör mest ont.

Lill-Kisse
0

Är du inte vaccinerad mot stelkramp, bör du kanske gå och få en sådan spruta. Det anses ju lämpligt när man har med djur att göra.

[Tassy]
0

Jo i synnerhet kattklor är väl en högrisk med stelkramp och infektioner om jag inte minns fel?

mongu
0

Det stämmer att kattklor har med sig mycket bakterier som kan ge komplikationer.

Men då du pratat med din VC så förmodar jag att du sa att det var en kattklo.

Om det inte går över utan du känner att du vill ha det kollat så ring och få en tid till en distriktssköterska. Då får du bedömning av henne och kan få bra råd. På många ställen ordnar dom även läkarpåtittning samtidigt om det behövs.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

LaSadie
0

Ja, jag sa att det var en kattklo och det oftast är mkt bakterier i den, men hon ansåg så länge det inte blev svullet så var det ingen fara. Men jag ska ringa imon igen eftersom benet fortfarande gör ont och snart ska jag åka bort och vill gärna få det fixat innan dess.

mongu
0

Klokt att du kontaktar VC igen. Hoppas att du får bra hjälp.

Ha en bra dag! Mongu.