Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 10509 ggr
Zabbio
0

När räknas feber och gå till läkare?

Hejhej..

Min normala temperatur är 35,5 - 36,2. Jag tog tempen under en vecka när ag var frisk och hade köpt den, som man brukar göra med hästar :3

Nu igår låg den på 37,9 och naturligtvis tyckte inte pappa at det var feber så länge det var runt 37 grader.. Hur är det, räknas det som feber och hur hög? Inte för att pappas åsikt räknas direkt, jag är ju stor kicka nu och bor själv.. ;) Och på jobbet var det inget tvivel.

Troligtvis hade jag förhöjd temperatur förra arbetspasset (natten till igår) med men kände det inte eftersom där brukar vara ganska varmt och då trodde jag att det bara var värmen som gjorde mig varm och lite snuvig. Nu är det nere på 37,1…fortfarande feber för mig eller räknas den lilla förhöjningen inte? Jag mår inte helt bra utan känner mig lite yr och pirrig/skakig i kroppen, och varm förståss.

Förutom snuva och några nysningar som lika gärna kan vara allergi, så har jag inga övriga symptom så jag tror knappast att det är någon indfluensa.

Nästa fråga är; finns det någon anledning att gå till farbror doktorn? Kändes viktigare att sopva i morse, käbnns ju som att det enda doktorn gör är att ta tempen, inte fråga om min vanliga temp utan säga att 37.1 är normalt, inte sjukskriva ens om jag haft 40 grader feber eftersom jag kan ta ledigt en vecka utan sjukskrivining, sagt till mig att dricka, sova o ta en treo… Så det kändes rätt onödigt att gå dit.

Men hur är det, finns det någon anledning att gå?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

IaMiaMaria
1

Om du känner dig dålig så kan 37,9 vara feber och då kanske du ska vara hemma från skola/jobb, men inte annars, du får gå mer på hur du känner dig än vad termometern visar.

Om du har över 38 grader i mer än fem dar så kan du ringa till din vårdcentral för rådgivning, men innan dess är det bara och ta det lugnt och kurera dig.

Krya på dig.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

mongu
0

Det här med feber är helt beroende hur man mår. Man kan må bra fast man har 37,9 men även må jättedåligt.

Som du själv säger så beror det ju på din vanliga temp.

En annan sak är att beroende var man tar tempen så ska man ju lägga till lite grann.

Men första steget är att du behandlar dig själv. Har du feber pga en influensa eller förkylning så finns inte så mycket man kan göra från vårdens sida. Utan det är att sova, dricka mycket och ta febernedsättande.

Så vila och sov så mycket du kan.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zabbio
0

Tack för svaren :)

Använder ju samma termometer på samma ställe både vid kontrolltemp ovh nu så det borde vara rätt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mainebusters
2

Jag har ca 36,6 i vanliga fall, men när jag närmar mig 37,4 så får jag ont i lederna.. det är feber för mig. Som tur är har jag väldigt sällan feber, nu är det väl fyra år sedan sist.

Jag tycker inte att folk ska säga: men det är väl ingen feber! Men folk reagerar olika. En del åker till jobbet fastän de har över 38, då är jag sängliggande och orkar absolut inte vara uppe.

Alla i min familj är lågtempade (och väldigt feberkänsliga..) Så när syrran ringer och säger att hon har 37,8 då tycker jag otroligt synd om henne, för då jag vet att då värker det utav attan ända ut i tårna! Flört