Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 8513 ggr
Kaninisen
2009-09-19 21:15
0

Blöder!

Jag vet inte vad som hänt, alla mina blodkroppar har väl bestämt sig för att demonstrera! Vad som hänt är i alla fall att i tisdags gnuggade jag mig lite lätt på näsan då det kittlade lite, helt plötsligt känner jag att jag blöder näsblod (har blödigt väldigt många gånger i mitt liv vilket jag fått av pappa och morfar) så jag rusar till killarnas toalett i skolan och står där inne i 10 minuter.
Blodet "forsar" och det slutar aldrig! Jag försöker trycka på näsan och luta mig bakåt men det går inte då jag får blodet i munnen i stället. Så jag går till skolsystern, hon sätter in någon tuss som är dränkt i något medel som får såret att koagulera.
Nu spyr jag nästan igen då blodet åker till munnen då det inte kan åka till näsan.
En halvtimme senare får jag ta ut tussen och jag kan fortsätta till nästa lektion. Samma natt blöder jag igen men det var inget "allvarligt".

I går råkade jag riva mig på en röd liten prick på armen, som inte buktar ut eller så, under lektionen. Helt plötsligt är hela min hand blodig.

Förlåt för dåligt skrivande, men kan jag ha någon brist på något ämne eller har jag extremt otur? Har aldrig blödit så mycket näsblod förut, borde jag kanske etsa näsan?
Kör just nu på nozoil vilket är vääääldigt oljigt, hur länge ska jag köra på det? Är nässkölj ett alternativ?

Har som sagt blödit en del näsblod, speciellt under vintrarna då luften är torr och vi har igång värmefläkt.

Maria
2009-09-19 22:03
0

Min son blödde näsblod mycket under sin uppväxt och han fick rådet av sin öronläkare (han var öronbarn) att smörja inne i näsan med vanlig olja t.ex jordnötsolja eller liknande med en tops varje kväll.

/Maria

Kaninisen
2009-09-19 22:11
0

#1 Jag har på senaste tiden blivit öronbarn, blev väl de när jag var 9-10 år kanske. Är 16 idag.
Vet att min morfar etsat näsan och att min pappa blödde mycket näsblod. Har precis börjat med nozoil, som är någon sesamolja men det rinner ut och jag ser svettig ut. Men ska ge det ett försök!

mongu
2009-09-20 00:47
0

Har man kollat dina blodvärden? Tänker på då du även blödde mycket på armen så din hand blev blodig. Det är ju mera än vad man gör normalt.

Jag tycker du ska ta hjälp av antingen skolsyster eller att du kontaktar VC för att få kolla lite blodprover.

Så det inte är nåt som spökar där.

Sen kan man ju blöda näsblod utan att det är nåt särskilt men vore det mig själv eller mitt barn det gällde skulle jag kolla upp det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Branneli
2009-09-20 02:39
0

Ring sjukvårdsupplysningen, de brukar "veta råd". Lycka till Flört

Kaninisen
2009-09-20 10:45
0

#3 Jo jag blödet ju ofta när vintern närmar sig men jag kanske bör ta någon blodtest och se så jag inte har brist på något…

mongu
2009-09-20 10:49
0

Det ska absolut kollas upp tycker jag. För det borde va nån orsak till att du blöder så lätt.

Bra för dig och andra att veta varför om du skulle råka ut för nån olycka.

Så kolla upp det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2009-09-20 11:47
0

Kolla definitivt upp det! Kan ju finnas möjlighet att du har brist på något eller helt enkelt har någon typ av blödarsjuka. Det sägs ju att bara män kan ha det och då speciellt de svårare varianterna, men en av mina kompisar hade en klasskompis i gymnasiet med den svåraste varianten av blödarsjuka, och det var en tjej!

Så ring definitivt till Vårdcentralen och få det kollat.

Jennie

Kaninisen
2009-09-30 19:56
0

#1 Hur långt ska man in med topsen? Har ingen aning om var hinnorna i näsan är nämligen!

Maria
2009-09-30 20:00
0

#8 Du behöver inte och ska inte heller peta för långt upp i näsan. Det är alla tunna blodkärl i näsan som torkar och där det bildas "kråkor" som behöver smörjas. Överallt där du kommer åt med ett finger så att säga.

Hoppas du förstår min knasiga formulering.Flört

/Maria

[Tassy]
2009-09-30 20:21
0

Håller med övriga om att du bör kolla blodvärdena, för säkerhets skull.

Maria
2009-09-30 20:37
0

Man kan ju ha bra blodvärden även om man blöder lätt. Man blöder lättare om man äter blodförtunnande medicin. Även acetylsalicylsyra som finns i Treo och Bamyl bland annat.

/Maria

[GunillaR]
2009-09-30 21:38
0

Tar du någon medicin?

[GunillaR]
2009-09-30 22:32
0

Några råd vid näsblod:

Sitt upp och luta huvudet något framåt, alltså inte bakåt. Spotta ut det blod som rinner bakåt så att du inte sväljer detta. Om du sväljer så kommer du att kräkas upp blodet igen.

Något som är bra att stoppa upp i näsan är att du tar en bommulsrondell, delar den på mitten så att det inte är några kanter. Rulla sedan ihop denna halva till en "strut". Doppa den mindre delen i matolja och stoppa upp sudden i näsan så långt det går. Oljan gör att det inte fastnar något ludd.

Tryck kraftigt i minst 20 minuter. Om det blöder igenom så gör en ny sudd och stoppa upp, annars gör den ingen nytta om den är genomblött av blod.

Sug på isbitar under tiden du trycker. Isen gör att blodkärlen drar ihop sig och blödningen hämmas.

Var så stilla du kan och gör inga kraftansträngningar.

Om det sprutar som det tydligen gjort nu så åk in på akuten och få gjort en etsning av blodkärlet. Vissa blödningar är mycket svåra att få stopp på och då är det bättre att dra in till akuten.

För att undvika blödningar så smörj näsan varje kväll under den tid då luften är torr inomhus pga uppvärmning.

Men det du ska göra först och främst är att undersöka så att dina värden är bra och att ditt blod koagulerar. Hur är det när du har mens?

Kaninisen
2009-09-30 23:48
0

Jag tar ingen medicin, kan väl vara ipren vid riktigt jobbig mensvärk men det hade jag inte tagit då utan jag gissar at det börjar bli torr luft?

Mina blodvärden, oj, är det blodprov om gäller då? Har haft problem med hälsan förut och de ville inte alls ta blodprov på mig.

#13 Vet inte hur jag ska förklara, gissar att jag har normal mens? Blöder mer 2a och 3e dagen sedan avtar det rätt fort.

[Tassy]
2009-10-01 13:45
0

Det finns tussar med något blodstoppande medel på apoteket också som jag vet att min lillebror använder då han har mycket problem med näsblod. Jag har för mig att de heter hemo-stopp eller något liknande.

[GunillaR]
2009-10-01 14:12
0

# 14 - Man kan ha blödningsproblem om man har lågt blodvärde, så jag tycker att du ska kontakta familjeläkaren eller vårdcentralen så att de får göra en undersökning på dig. Lämpligt vore också om du fick en röntgen av bihålorna så att där inte finns något som inte ska vara där.

Har du normal mens så tror jag inte du behöver oroa dig för att du har koaguleringsproblem.

Eftersom det ligger i släkten med näsblodsbenägenhet så är det säkert så att du har ärvt detta. Om du behöver någon värktablett så ta Alvedon eftersom den inte innehåller något som tunnar blodet, vilket Ipren gör.

Själv är jag näsblödare och detta beror främst på att jag tar antidepressiv medicin, mycket liten dos, men det kan räcka om jag inte sköter om min näsa. På sommarhalvåret brukar det aldrig vara några problem men så fort som elementen är på så måste jag vara mycket försiktig.

Jag har blivit etsad i båda näsborrarna ett antal gånger.

Jag sköjer dagligen näsan med "Renässans", en saltlösning som är exakt av samma innehåll som tårarna. Några duschar i varje näsborre. Några gånger i veckan så sprayar jag också med Nozoil som är mycket effektivt. Denna procedur kan man göra innan man går och lägger sig.

# 15 - Finns det tussar att köpa där? Jag fick nämligen några slags kompresser som är totalt värdelösa när det gäller näsblod. Ska kolla igen. Det är ju bra att man får blodstoppande så fort som möjligt. Annars så koagulerar ju bloder normalt och blödningen upphör utan större dramatik.

Kaninisen
2009-10-01 16:50
0

#16 Tycker du det funkar bra att skölja näsan?
Jag kör med nzoil varje morgon och kväll just nu, skolsystern sa att jag skulle köra det lite oftare i början nu men jag ska väl dra ner lite på det..

[GunillaR]
2009-10-01 17:05
0

# 17 - Absolut!

Det är ett måste för mig och speciellt nu när vintertiden kommer.

En sak till - peta aldrig i näsan. Känner du att du ha en "buseman" så ta en topz med lite olja istället. Snyt dig inte heller hårt för detta kan också framkalla en näsblödning.

[Tassy]
2009-10-01 19:21
0

#16 Ja, de är precis som någon form av mjuk luftig bomullstuss med blodstoppspulver på.

mongu
2009-10-01 19:48
0

Har nån testat med att skölja näsan med en sån där kanna? Man har väl saltvatten i tror jag. Alltså koksaltslösning det kan man ju göra själv.

Kanske inte i akuta skedet med näsblod men när det är lugnt så kan man nog hålla busar borta.

Har själv aldrig testat men vet att en del säger det ska va bra.

Ha en bra dag! Mongu.

[GunillaR]
2009-10-01 22:10
0

# 19 - Jag ska fråga nästa gång jag är på apoteket. Låter ju jättebra!

# 20 - Jag har aldrig testat men bara hört positiva uttalanden om detta. Det är ju en massa skröfs som samlas i nästans bihålor och slemhinnor i denna värld vi lever i. Fast jag tror nog att det tjänar bäst att hålla bihåleinflammationer borta och inte för att förebygga näsblod.

mongu
2009-10-02 00:16
0

Ja det tror jag med att det har med infektionernas frånvaro att göra. Näsblod är ju lite annat.

Ha en bra dag! Mongu.

bluemary
2009-10-02 11:02
0

Hej ! Har själv varit "näsblödare" under många år. Det
bara kom och störtblödde.  Jag kan tänka mig att du
är ung ? Det är en dålig tröst men det sägs att det växer
bort och det gjorde det på mig.

Men det är ju då. Det är ju nu som gäller. Vore jag som
du så skulle jag nog ändå gå till öronkliniken och etsa.
Jag gjorde till slut det. Det är lite. lite obehagligt då de
stoppar upp en pinne i näsan. Men det är inget som gör
ont just mera, utan det är bara känslan av pinnen i
näsan. Vill bara berätta om du kanske inte har gjort det
och undrar hur det går till. Man behöver inga tussar i
näsan efteråt som kan kännas pinsamt.

Hör gärna av dig igen så att vi får veta hur det går
för dig !

[GunillaR]
2009-10-02 13:10
0

# 23 - En glad nyhet är att de inte använder pinnarna mera utan bara en bomullstuss indränkt i bedövningsmedel. Och etsningen är kemisk numera, ingen brännande laser.

bluemary
2009-10-02 14:09
0

Jättebra att veta då en av min systers pojkar ofta blöder
näsblod. Han har inte velat, vågat, åka till öronkliniken
men nu så kan jag berätta detta och då går det säkert
bra. Kanonbra Morgaine !

HannaM
2009-10-02 15:40
0

Värt att veta är att dom inte etsar båda samtidigt. Åtminstone inte på karolinskas öron näsa hals akut… Men att inte snyta sig i onödan, inte använda nässpray (sån som man har mot nästtäppa som är avsvällande) och smörja in näsan är väl dom tips som min man fått.

Kaninisen
2009-10-02 20:43
0

#21 #22 Tror absolut att nässkölj kan vara bra, då kommer ju nozoil bättre åt "väggarna" i näsan? :)

Maria
2009-10-02 20:49
0

När min son var yngre så tog jag en vanlig plastspruta och gjorde eget koksalt som han spolade näsan med varje kväll.

Sedan när han hade bråttom så doppade han helt sonika näsan i muggen och drog in koksaltet och spottade och fräste men visst hjälpte det. Efter så smorde han med olja.

/Maria

mongu
2009-10-02 21:29
0

Ja för ofta är det ju torr luft osv som påverkar slemhinnorna även i näsan.

Vet när jag¨varit patient så har jag känt av denna torra luft som sjukhuset hade, i alla fall där jag vårdades.

Det gjorde att man var jättetorr i munnen och näsan. Blödde lätt näsblod då.

Ha en bra dag! Mongu.