Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 4368 ggr
Opal
2008-03-17 17:16
0

Gå ner...

Hur ska jag bära mig åt att få gå ner 4 kg?? Kilona har smugit på sig efter allt godisätande jag har haft på sista tiden. Varför är det så svårt att gå ner?? Är ute mycket och promenerar. Äter bra mat och mycket frukt och grönsaker.

Kan Allevo eller andra pulverdiet hjälpa mig?? Vad brukar ni göra när ni ska tappa några kilon??

Karmatarerskanise
2008-03-17 18:10
0

Ja, att utesluta socker kan ju vara bra. Pulverdieter fungerar snabbt, men så fort man äter sedan brukar man gå upp igen.

Så promenera på och strunta i socker :)

Själv har jag dragit ner på kolhydrater. Har gått ner ganska bra på 3 veckor :)

Opal
2008-03-17 20:32
0

Grattis. Jo, har tänkt att slopa sockret men det är ju så svårt. Har sånt sug efter godis, kakor och smörgår. Men, men det är väl motivationen också som måste ha sin tid. Jag måste börja göra något.

Karmatarerskanise
2008-03-17 20:38
0

Ja, jag har tur som inte gillat sötsaker och inte varit beroende av socker.

Om du behöver skriva av dig och så kan du kolla in på beroenden.ifokus.

Lycka till!

Ditte
2008-06-16 15:50
0

Hej, TIPS: Jag prövade Hoodia Gordonii, det fungerar jättebra på sötsuget och hungerkänslorna som gjorde att jag gick och smååt hela tiden utan att jag tänkte på det!

Kanske det kan hjälpa dig också!

Jag hittade det på www.ungdomskällan.se där får du finna också mycket mer information om hur det fungerar.

kram Ditte

anaprincess
2008-06-16 18:33
0

Först skulle jag vilja säga tänk efter hur mkt mackor du äter varje vecka, många äter för mkt mackor och därav viktuppgång. Så sluta med mackor och ät fil eller havregrynsgröt ist :) om du blir väldigt sugen på mackor så ät sportknäcke ist!

Sen kan det också hjälpa att byta träningsform, kroppen anpassar sig efter det du gör ofta = promenader. Prova att simma eller styrketräna några veckor, så växla mellan olika träningsformer.

Sen det här med sötsuget, finns bara ett sett att bli av med det och det är att härda ut och bestämma dig för att du inte ska äta det. Köp inte hem något heller så är det lättare att stå ut. Om du blir jätte sugen köp torkade aprikoser, gott och inte så mkt kalorier i det.  

Ett annat knep man kan köra är 7 till 7 metoden. Den går ut på att du inte äter nått före 7 på morgonen och inget efter 7 på kvällen.

Lycka till med vikt nedgången.

Opal
2008-06-17 11:32
0

Jag äter bara smörgåsar på helgen. Och nu 2 månader har jag tränat spinning 3 ggr i veckan. Men icke att jag går ner dessa kilon. Någon dag kanske dom rasar av mig.

anaprincess
2008-06-17 13:47
0

Att träna spinning gör så att man få väldigt grova ben muskler så du kanske har fått vikten från musklerna och det blivit +-0 ?

Innan jag själv började gå ner ordentligt så tog det 1 ½ månad.

Opal
2008-06-17 14:23
0

i grunden har har en stor benstomme. Kanske det är muskelmassa som jag har gått upp av och inte av fett. Få se om några veckor till. Tänkte börja på gymmet också.

siberlina
2008-06-20 22:55
0

prova att  äta en  påse  plommon    till   lunch då  och då

Mandysan
2008-06-20 23:01
0

Här har kilona smugit på med Generad Jag har blivit för slapp mot mig själv och fick en smärre chock när jag ställde mig på vågen idag.. Det värsta är ju att jag ska vila i 3 veckor så det är ju kosten jag får skärpa mig på…

siberlina
2008-06-21 11:17
0

Träna  är det  som är  bäst.jag simmar  1 timma   i veckan   i bland   2   tillfällen,det  gäller  att alltid    hålla igång

Mandysan
2008-06-21 19:22
0

#11 Givetvis är träning det bästa men nu kan jag ju inte det…=(

siberlina
2008-06-21 22:29
0

va synd  att du inte  kan  det, men jag hoppas  du lyckas   iallafall

Tina-A
2008-06-23 00:25
0

Jag gick på en 4 dagars diet, var inte sådär jättelite mat faktiskt. Helt okej!

Jag gick ner 2 kg, dock efter en del fusk med jordnötsringar och lite småätande ibland :P

Efteråt började jag äta precis som vanligt och gick inte upp dom där 2 kilona sådär direkt som man brukar. Jag höll mig där rätt länge, men nu har det ju varit midsommar och sådär .. ^^,

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Denna kommentar har tagits bort.
Lilija
2008-07-23 16:17
0

#14 - Hur såg den dieten ut?

Tina-A
2008-07-23 18:56
0

Tror att jag skulle gått ner iaf 3kg om jag inte smällt i mig jordnötsringar en kväll och småätit emellan ibland. Annars höll jag dieten. Men 2kg på 4 dagar är inte fy skam!

Dag 1:
frukost: 1 hårdkokt ägg, 1/2 apelsin.
lunch: 100 g tonfisk i vatten, 100 g sallad, 2 rädisor.
middag: 1/2 kopp spenat, 170 g kycklingbröst, 1/2 tomat, 1/2 äpple.

Dag 2:
frukost: 1/2 glas yoghurt naturell, 1/2 grapefrukt.
lunch: 2 kokta ägg, 1/2 tomat, gurka.
middag: 170 g hamburgerkött, 6 salladsblad, 1/2 kopp jordgubbar.

Dag 3:
frukost: 100 g kyckling/lax, 1 gurka.
lunch: 170 g kycklingbröst eller magert biffkött.
middag: 1/2 kopp pumpa, 2 salladsblad, 1/4 kopp vindruvor.

Dag 4:
frukost: 1/2 kopp keso, 1/2 papaya eller melon.
lunch: 28 gram ost, 1 tunn skiva rostat bröd, 1 tomat.
middag: 224 g mager kyckling eller kalkonbröst, 2 selleristjälkar, 1 rädisa. 1 mandarin eller 1/2 apelsin.

Karmatarerskanise
2008-07-23 21:08
0

#17 Den dieten hade jag nog inte blivit mätt på ;)

Tina-A
2008-07-24 02:51
0

#18: 3e dans middag var riktigt tuff, men jag klarar av relativt bra att vara lite småhungrig i 4 dagar. Iof fuskade jag men.. xD Vill inte gå på någon längre sån diet, 4 dagar är ganska lagom. Man gick ju ner i alla fall!

Demon-Rat
2009-01-11 14:22
0

den dieten såg riktigt bra ut synd att jag är vegetarian så den funkar inte för mig…

finns det inte en vegetarisk variant?

EmmaJohanna
2009-01-16 19:46
0

Hejsan!

Har själv varit överviktig hela livet, fram till nu. Jag känner mig mkt gladare, piggare och smidigare.

Det finns inga genvägar… Karaktär och självdisiplin är det som gäller.

Så länge man får i sig mer mat än vad man gör av med, så går man upp i vikt. Tråkigt nog. Så de dagar man inte gör så mkt får man helt enkelt dra ner på maten.

Här kommer några tips som hjälpt mig:

- Uteslut allt socker!! ALLT Socker, även i mat.
- Väg din mat, ät på små tallrikar, med små bestick.
- Ta en portion, gör matlådor som du väger.
- Motionera, ta dig i kragen och ta en promenad!
- Väg dig själv och för in det i ett exceldokument, följ din viktkurva.
- Uteslut gluten och laktos.
- Berätta för din omgivning att du behöver hjälp och vill gå ner i vikt.
- Ha alltid skalade och skivade morötter till hands. Är toppen när
  suget faller på.
- Fuska inte, ljug inte för dig själv, skriv matdagbok.
- Drick vatten.
- Du kan inte unna dig något bara för att det är fest, kalas eller helg.
  Det fungerar inte! Karaktär!
- Försvara inte maten.

Kämpa på! Det är inte lätt i början, inte heller i under tiden, eller när du väl nått din målvikt. Är man matmissbrukare så är man. Det tog lång tid innan jag ville erkänna det för mig själv, men idag så kan jag stå upp och säga det.

Lycka till!

Om du vill bli hjälpt, så kan jag hjälpa dig!

Många kramar från Emma www.LVD.se

Maria
2009-01-16 20:22
0

Jag tycker inte man ska fixera sig så mycket på just kilo. Kroppsmåtten säger mer.

Små skillnader beror på vad man ätit, varit på toaletten, vätska i kroppen, mer muskelmassa o. dyl.

Mät stuss och midjemåttet och utgå från detta…

/Maria

Lill-Kisse
2009-01-16 20:59
0

Att kilon smyger sig på efter godisätande låter rimligt. Då kanske man bör äta lite ordentligare och på bestämda tider så att det inte uppstår något behov av godisätande däremellan. Det ska vara mat som mättar rejält, så att man inte blir hungrig igen efter en stund.

Det är ju mycket en mental sak också. Funderar man lite på vad godiset består av, inser man snart att det är ganska äckligt egentligen och vill inte ha det. Prova den tanken.

[SvenA]
2009-01-17 10:37
0

Deyt enda som gäller på lång sokt är att minska antalet kalorier

Och man bör äta 5 gånger per dag men lite i taget

Och man ska inte vara så fixerad vid sin vikt

En gammal rekomendation är att man ska väga lika mycket i kilo som är lång över meter så är man 150 cm lång bör man väga 50 kilo plus minus 5 kilo det brukar stämma rätt så bra

Och man ska vara medveten om att muskler väger mer än fett

signemo
2009-01-17 20:46
0

Jag skulle vilja bli mindre Skrattande. Vilken vikt manhar , ja det säger en del men inte allt.

Väger mig inte överdrivet ofta.

Har sen min ungdom varit väldigt smal ungefär fram till 40 års åldern. Vägde runt 48. Det var jobbigt.

Nu är det omvänt. Jag skulle gärna misnka lite i vikt.

Tror att det skulle vara lagom med ca 5-10 kg.

Men hur lägger jag upp det.

Äter mussli och mjölk samt en kopp kaffe till frukost.. En slät kopp kaffe vid 9.30. Sen äter jag en vanlig middag  vid 12 . en slät kopp kaffe vid 15 och en eller två mackor  som kvällsmat.

Tar jag något imellan är det frukt.

PÅ kvällen kan det någon gång bli en slät kopp kaffe.

PÅ fredag och lördag kväll tar vi offtast vin till maten. Vi äter då middag på kvällen.

Något jag tror som brister är att jag borde motionera mera. Det är väl där det saknas. Har en axel med inklämningsbesvär. Skaffade Wii fit . Drog igång med både det ena och det andra i övningar var kul. Men verkar som övningarna som omfattar rörelser med armen har satt sina spår.

Var rädda om varandra

[SvenA]
2009-01-18 11:09
0

Du verkar äta lite för lite man ska äta minst 5 gånger per dag men inte för stora mål

Och motion är ju inte helt fel det räcker med en rask promenad på 30-60 minter per dag

Och det verkar som om man har lättare att öka i vikt när man har fyllt 40 år jag har hörtflera som ökar i vikt vid den tiden

april4
2009-01-18 15:22
0

Jag var smal fram till 45 års åldern, sen började kroppen förändras och jag gick upp i vikt. Idag är den svår att banta ner.

Jag tror att när man är yngre så är man mer aktiv inom olika områden, men sånt förändras oxå i ens liv, allt påverkar. I dagsläget har jag en övervikt på10 kg som jag inte får bort hur jag än gör.

siberlina
2009-01-20 18:33
0

i början  av  hösten  märkte jag  att  jag hade  gått  upp  lite  för mycket i vikt, trots att  jag  simmar,och eftersom jag skulle    till thailand i december   , så ville jag va smal, så  jag  klev upp en  timma tidigare    och    började  promenera   från  kl  7   till  ca   7 .45    och jag  jick   i snabb  takt    , för alla  säger att  det  ska  va  bra,  och jag  jick  ner   ca    4  kilo,   jag  jick     ca  3   mornar  i veckan  september         oktober  november   , december. i  början  kändes det jobbigt   , jag  jick  där   och  tänkte   på att  jag lika  bra  kunde   ligga kvar   i  varma    sängen,,,,men   va  bra  jag  mådde     när jag   kom  till   jobbet   och  tog  min kopp  the…

nu    längtar  jag bar a tills  jag kan  sätta  igång  igen , jag  är   förkyld och det   verkar  alldrig  gå  över.   banta   är    helt  enkelt  inte min grejj,  jag älskar   mat   och godsaker..

[SvenA]
2009-01-21 07:17
0

Även om man är förkyld så kan man vara ute och gå bara man inte tar i för hårt och en sakta promenad gör nytta det med

och hjälprt till att bota förkylningen

Det viktiga är att man är ute i friska luften

april4
2009-01-21 20:00
0

Om man går 1 timme i sakta mak, hur är fettförbränningen då? Eller måste man gå raskt?

siberlina
2009-01-22 06:41
0

jag tror   inte    det gör lika   mycket  att   gå  sakta  som    att  gå  fort   om man  vill   gå ner i  vikt. men det     är  bra att va   ute   och  promenera     ,hur  som  helst…

[SvenA]
2009-01-22 15:13
0

#30 Det blir inte lika mycket fettförbränning nen genom att vara ute och gå även när du är förkylf så stärker du ditt skelett och musklerna håller i gång så förkylningen i sig själv är inhet hinder för promenader

Det handlar ju om att man inte ska hårdträna när man är förkyld så promenader skadar ju inte på något sätt

siberlina
2009-01-22 19:00
0

man kan  börja  med  att  gå  sakta   några gånger   och sen     efter    några dagar    eller    veckor börjar  man  träna  på  att   gå  fortare  och fortare   , förut    gick jag som en snigel , men sen     jick  det  fortare  och  fortare. men    det  måste  kännas   bra för en  skälv   ,  känner man att   man  vill gå sakta   så  gör det…

april4
2009-01-22 20:10
0

#31 Tyvärr så kan jag inte gå fort, då jag har problem med höfterna. Dom låser sig om jag ens försöker.

#32 "ler " min fråga hade ingenting med förkylning att göra

Demon-Rat
2009-01-29 22:32
0

jag har inte ätit något före kl 7 och inget efter kl 19 och på två veckor så har jag gått ner 2.5 kg. jag blev brydd för allt annat som jag provat innan har inte givit resultat men detta gjorde det och såhär ska jag fortsätta att göra.

joooossan
2009-01-30 00:42
0

#35 Bara det? Inte rört dig något mer? Låter super! Nästan för bra för att vara sant ;) Dock har jag en buss jag måste med 07.10 så min frukort blir runt 06.00 :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Demon-Rat
2009-02-04 21:48
0

Jo det vart väl några promenader också men jag var tvungen att ta det lungt sa min mamma för att jag nyss varit förkyld.

mirrian
2009-09-27 18:18
0

Jag har OCD (obsessive compulsive disorder) förra vintern så var det extremt tufft och jag tror att jag var lite anorektisk den perioden.. hur som hellst så rasade jag ner till 33.4 i BMI!
Det är egentligen fruktansvärt men SOM ja njöt när jag under sommaren fick äta upp mig i glass, godis, läskeblask och skräpmat :D

Synd bara att det är över nu och att jag gick in i fällan att äta upp mig för mycket :/ Nu har jag åter igen blivit ett offer för viktminsknings produkter och dieter och det lutar mot en ny omgång självplågeri..

Skilldnaden mot i vintras så har jag någon att prata med nu.

RuiXue
2009-09-27 20:17
0

Jag har vart överviktig sen lågstadiet och fyller 24 om bara några veckor nu. Kvittar vad jag gör så går jag inte ner. Har väldigt kraftig benstomme, och är också väldigt muskulös. Tittar man bara på mig så kan man aldrig tro att jag väger så mycket som jag gör för jag ser väl en 15-20 kilo lättare ut. Orkar inte bry mig om att banta och sånt. Har accepterat mig själv för den jag ärSkrattande Drar ändå "bara" storlek 46 i kläder så allt för våldsamt är det inte. Min vikt har vart relativt stabil i några år nu, däremot har jag magrat av en del och blivit mer muskulös tack vare hälsosammare kost och att jag rör på mig mer. Små förändringar kan göra underverk!

Jennie