Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4162 ggr
RuiXue
0

Sån himla huvudvärk!

Nu har jag haft huvudvärk sen i onsdags förra veckan, och det ger sig bara inte! Av och till känns det som om huvudet är för litet eller nåt. Inga värktabletter har hjälpt heller. Av och till blir jag bara så trött att jag knappt kan stå på benen. Gick hem ifrån jobbet 2 timmar tidigare i fredags, gick hem 3 timmar tidigare igår. Vart hemma hela dagen idag. Hoppas på att orka jobba imorgon men som det känns nu är det tveksamt om jag klarar det.

Vet inte vad huvudvärken kan bero på. Äter allsidigt, sover ordentligt. Dricker massor. Men ändå ger sig inte huvudvärken och skulle lätt kunna somna stående!

Nä, nu ska jag sova. Känns som om huvudet ska gå i tusen bitar igen!

Jennie

Leffe
0
RuiXue
0

Det gör jag regelbundet då jag haft glasögon de senaste 10 åren och linser i 8 år.

Jennie

Salladshataren
0

Gå till läkaren?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

RuiXue
0

Det är så konstiga telefontider så det går inte att få tag på någon läkare. Har vart på apoteket nu i alla fall och köpt mer värktabletter och får väl knapra på dom även fast jag helst inte tar tabletter alls. Laddat med en del koffein hemma också som jag tänker ta med värktabletterna då koffein och värktabletter kan fungera väldigt bra tillsammans. Behöver definitivt nåt uppiggande också för trots att jag sover bra och tillräckligt så är jag bara så trött hela tiden. Inte direkt sömnig hela tiden, men slö och känner mig i allmänhet som ett batteri som håller på att ta slut.

Jennie

Salladshataren
0

Har du riktigt ont så tycker jag att du ska åka till akuten. Jag har åkt dit när jag har haft jätte ont i huvudet och att jag inte kunde behålla tabletterna som jag tog.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Maria
0

#0 Jag vet att du tidigare skrivit om din huvudvärk och det finns Zoomig tabletter som faller sönder i munnen för snabb verkan (du kunde inte ta nässpray om jag inte minns fel)

Dessutom finns Imigran, som du tycker tar för lång tid att verka, som suppar. Alltså som du för upp i ändtarmen och dessa är snabbverkande.

Håller det i sig så ska du absolut söka läkarhjälp.

En tröst är att huvudvärk för det mesta är ofarligt men plågsamt.

/Maria

RuiXue
0

Känns inte som migrän. Migrän brukar vara en dag eller två för mig. Nu är det liksom en vanlig huvudvärk, av och till med en väldigt tryckande känsla i huvudet. Och jag är något ljuskänslig så sitter med nerdragna rullgardiner för att få balkongen lite mörkare eller i alla fall inte lika klart ljus som om gardinerna vore uppe. Tack och lov så blir det varkens bättre eller sämre av att använda datorn, så har i alla fall något att göra! Dock sitter jag inte framför skärmen hela tiden utan bara någon minut åt gången nu.

Jennie

Maria
0

Du har ju även tidigare skrivit om att du är inne i en mycket stressig period i livet just nu och finns det något som påverkar huvudvärk negativt så är det stress.

Där kanske svaret finns.

/Maria

RuiXue
0

Tror det kan vara stress som ligger bakom i grunden. Men nu är stressen borta. Det är mer humant på jobbet igen, alla bröllops planer är klara och inbjudningarna skickade så nu kan jag slappna av. Hade jag haft stresshuvudvärk så borde det kommit för flera veckor sen kan man tycka.

Jennie

Maria
0

Fast många gånger kommer sådan huvudvärk precis som du beskriver när man börjar slappna av. Kroppen har ofta en fantastisk förmåga att gå på högvarv när det gäller och när saker och ting lugnar ner sig så kommer anspänningarna fram.

/Maria

RuiXue
0

Jo, det är nog kanske så. Bamyl verkar i alla fall fungera lite lite lite för stunden, så det får nog bli att knapra maxdos i några dagar och se om det åtminstone kan få mig att orka med jobbet.

Jennie

Maja
0

Jag har också sprängande huvudvärk nu, en kompis också. Det återkommer ofta vid just denna period på året, varje år. Varför vet jag inte. :P

mongu
0

Om det är en huvudvärk du inte känner igen ska du söka för den.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
0

Man ska inte föringa synen heller för även om man går till en optiker regelbundet så kan de inte se allt som har med synen att göra

De kan bara kontrolera synskärpan de kan inte upptäcka eventuella ögonsjukdommar som ögonläkaren kan genom att se in i ögat

Ljuskänslighet kan mycket väl bero på synen och kan vara ett första tecken på en ögonsjukdom eller skada på horhinnan så det bör man ta med stort allvar

RuiXue
0

Ljus är bara jobbigt just nu för det gör huvudvärken värre. Annars har jag aldrig problem med ljuskänslighet.

Testade att jobba idag, men trots mörka solglasögon så var bara lysrören på jobbet för mycket och jag gick hem strax efter lunch. Har minimalt med ljus i rummet nu. Min fästman har en liten läslampa borta på bordet och till och med den ger mig ont i huvudet, men utan den lampan så vore det nästan kolsvart här nu.

Konstigt bara att ljuset ifrån skärmen eller ifrån en TV inte är några problem. Just bara dagsljus och lampor som förvärrar huvudvärken.

Idag har jag för övrigt tagit Bamyl mot huvudvärken, tog två, och hade lika gärna kunnat ta en tesked socker!

Jennie

[SvenA]
0

Jag tyckrt att du ska gå tilll en ögonläkare och komtrolera dina ögon

För det är vanligt att vi som inte ser är väldigt ljuskänsliga åch för mig äär ljuset så besvärligt som du säger

Jag har alltid helsvarta glasögon med blämdskydd på sidorna

Bara för att inte få huvudvärk och omt i ögonen av ljuset

mongu
0

# 15 Du ska helt klart kolla upp detta. Dels då det är en huvudvärk som du inte brukar ha. Det ska alltid kollas upp.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
0

Jag ska ta och ringa min vårdcentral idag. Problemet är bara min husläkares telefontider och att man alltid bara blir hänvisad att ringa sin husläkare istället för att få någon som helst hjälp ifrån receptionen. Jag skiter i vilken läkare som jag träffar, bara det är en läkare liksom. Ska bara vakna till lite mer innan jag sätter mig med telefonen.

Kom ifrån jobbet vid 14 tiden igår, vid 15 tiden somnade jag och sov större delen av kvällen, sen var jag väl vaken i 2 timmar eller så, sen sov jag hela natten fram tills klockan ringde. Snoozade och funderade på att gå till jobbet, men insåg att det var lönlöst att ens försöka. Somnade igen, tills klockan ringde igen och det var dags att höra av sig till chefen. Sen somnade jag igen och först nu jag kommit ur sängen så till den milda grad att jag faktiskt sitter upp.

Allt som allt har jag väl sovit någonstans mellan 15 och 20 timmar det senaste dygnet!

Jennie

[GunillaR]
0

# 18 - Det verkar som det är stress- eller spänningshuvudvärk. Att du sovit så mycket tyder också på att du behöver sömnen. Men för säkerhets skull, kontakta din vårdcentral.

RuiXue
0

Försökte ringa vårdcentralen tidigare, men som alltid stört omöjligt att komma intill där! Ska helt klart byta vårdcentral igen. Inte det minsta nöjd med min nuvarande!

Skulle lätt ha kunnat sova hela dagen. Men har tvingat mig själv att vara vaken sen 11 tiden nu på morgonen.

Jennie