Nya fläckar
Jag är ständigt orolig över vissa prickar som jag har, det känns som om vissa växer och ändrar färg. De är lite ojämns i färgen, kanterna är liksom lite ljusare och någon är helt plat som är ljusbrun med suddiga kanter. Sedan är jag väl lite smått hypokondrier också.
I alla fall, jag får STÄNDIGT nya prickar på speciellt armarna. Det räcker tydligen inte med att jag fått fräknar på både armar och hela ansiktet det senaste året utan nu ska jag har massa prickar/leverfläckar. Är det verkligen okej? Kan man på något sätt stoppa det (troligen inte)? Kan man förhindra att få fler fräknar?
Är 15 år.
Och ja, fräknar kan vara sött, jag känner flera som är fräkniga överallt och de är jättesöta men när man själv får det är det ju inte alltid lika roligt..
Varför så utseendefixerad
Man blir mer och mer utseendeficerad och den enda som känar på det är de som säljer skönhetsmedel och veckotiningar som tar upp utseendet
Nej sluta upp med att tro att man måste se ut på ett speciellt sätt
Tänk på att ni är unika och det finns bara en som ser ut som ni gör i hela världen
Det som är viktigt är hur ni är som person och hur ni uppträder gentemot andra personer
Det finns ingen mäniska i hela världen som är perfekt vi är alla olika
Det är det som är så spännande med mänskligheten
Kära barn, du är ung och mycket händer i din kropp. Men snälla, jaga inga ideal, var som du är och var dig själv.
Men du är som SvenA säger: alla är unika och underbart är ju det.
Du är fin som du är, du duger som du är, tjejen 
Jag håller helt med de andra två. Men om du känner att det är jobbigt eller är orolig så undvik att vara mycket i direkt solljus och smörj in dig med en hög solskyddsfaktor. Fräknar och leverfläckar är pigmentförändringar i huden och beror till stor del (men inte bara) på solljus. Gå nu inte och göm dig bara för det utan fortsätt vara ut när det är fint väder, se bara till att smörja in dig och glömmer du göra det så är det inte hela världen.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Tack för alla fina ord! :)
Att jag får fräknar vet jag egentligen att det inte går att göra något åt, mormor har det, moster har det, mamma har det och jag har det. Men det är alla nya prickar och fläckar som oroar mig, det kommer nya hela tiden och jag har väldigt många på armarna just nu! Jag kan ta att man har prickar men det finns ju samtidigt en gräns.
Jag är inte så bra på sånthär, men kan det vara att det kommer mer prickar vid hormoner osv?
Jag vet inte riktigt om de kan höra ihop med hormoner. men är du orolig tycker jag att du ska söka upp en hudläkare.
jag har själv tat bort 2 lerverfläckar och de har inte vart så faligt som vi alla trodde.
men ja tycker absolut du ska söka upp en om du är orolig. jag hittade den jag var hos på vårdcentralen :)
#5 Problemet är bara att de på min vårdcentral är så otroligt dåliga! Det fanns en läkare som var bra, som t.o.m. mätte några fläckar jag hade men hon är mammaledig och kvar är en läkare som frågar hur jag duschar och en som snackar om förkylning.

Kolla om du kan få tid på en hudmottagning. Ibland finns det möjlighet till det eller be att få en remiss dit alternativt skriv en egenremiss.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 Ska testa, tack!
Jag har alltid haft många prickar och jag har äntligen accepterat dem nu. Är 36 och det kommer fortfarande flera nya varje år. Även fräknarna har utökats till panna, haka och överläpp.
Jag tog bort 6 leverfläckar när jag var 15 år. Jag blev nöjd med 5 av dem, men den 6:e hade det nog varit bättre att låta vara kvar för det blev så fult ärr efter den. Den sitter på bröstet precis ovanför där v-ringade tröjor slutar, så jag har haft mycket komplex för ärret och ej velat ha andra tröjor än de som dålt ärret. Nu skiter jag i om folk undrar. Och fläckarna får bli hur många de vill, bara jag slipper hudcancer. Jag går med några års mellanrum till någon läkare för att kolla, jag har varit på flera olika ställen, hudläkare, VC, privata lasermottagningar. Ingen har varit orolig för mina, trots att de liknar de i din beskrivning.
Jag tycker du ska kontrollera dem med ett par års mellanrum men tänkt dig för om du ska ta bort dem

#9 Fräknar har jag redan så gott som överallt nu.
Men får fortfarande små, ärka prickar på armarna!
Det är inte ovanligt att nya prickar uppkommer genom hela livet. Detta är inget farligt utan i så fall ett kosmetiskt problem som jag personligen tycker man ska strunta i.
/Maria
#11 Nej visst är jag samma roliga person även om jag har prickar, men du vet.. ;)
#12 Jag vet. Det är lättare att säga när man är äldre och många gånger har ett annat självförtroende.
Jag minns själv hur jobbigt jag tyckte alla förändringar var när jag var yngre men tro mig, man förändras.
/Maria

Du är väl mitt i puberteten och då flyttar fräknarna ut över kroppen. Själv var jag nästan bara fräkning i ansiktet som barn, men sedan fick jag prickar på andra ställen. Särskilt armarna är ofta nakna och blir prickiga. Senare i livet blir det mer över hela kroppen.
Det förekommer också att fräknarna i ansiktet bleknar när man blir vuxen, så räkna med förändringar.
Var noga med att smörja dig när du solar.. låter inte kul när man är tonåring, men det kan straffa sig om man bränner sig också..
Jag solade som en tok förr, utan att smörja ansiktet, jag blev ju brunare? Men brände kinderna. Nu har jag ett cm-stort märke på kinden. Som en stor fräken. Den är kollad flera gånger, men det är en solskada.
Hur kul är det när alla frågar vad man gjort på kinden? Jag tänker bara på den när det ska fotograferas..
Men jag förstår att du undrar över att fläckarna blir fler. Det ser jag på min tonåring varje sommar. De blir fler och fler.. Och det har inget med att vara utseende fixerad! Klart att man reagerar när saker och ting händer?
Hoppas du träffar någon som kan hjälpa dig, att förklara lite mer om prickar.
Lycka till!
#15 Har redan ränt mig på axklarna ett flertal gånger som mindre, är idag noga med att smörja in mig på de känsligaste ställena men visst händer det att jag bränner mig. Har ett märke på baksidan av höften som för 5-7 år sedan inte fanns som än idag växer… Men den lider jag väl inte av… ÄN!