Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 3213 ggr
Leffe
2009-09-13 11:15
0

Hur länge

Om man inte tränat på hundra år, i alla fall många år tillbaka) och nu skaffat sig en motionscykel hur lång tid ska man cykla i början? Ska man cykla tills man inte orka längre eller ska man sluta tidigare?

[SvenA]
2009-09-13 11:29
0

Man får väl ta en liten tid i taget så mycket man orkar och öka mängden vart efter i långsam takt så att man inte ledsnar

Det tar lång tid at bygga upp konditionen det är inget som sker över en natt det är ett långsiktigt arbete

Fast man kommer ganska snart at märka att den blir lite bättre hela tiden genom att man märker att man orkar mera än förut

Maria
2009-09-13 11:48
0

Jag tror nog man ska ta det ganska försiktigt i början och öka succesivt.

Jag minns när vi skaffade vår roddapparat och jag var alldeles för ivrig i början. Fick träningsvärk och tröttnade dessutom ganska snabbt.

/Maria

Hausswolff
2009-09-18 17:02
0

Du ska cykla med lågt motstånd, men tillräckligt för att du ska bli varm och få ökad puls. håll sedan den nivån i 20 min till att börja med. Fortsätt så de första gångerna, sedan ökar du tiden till 30 min och sedan ökar du motståndet.

Leffe
2009-09-18 22:33
0

#3 Efter en minut flåsar jag som en ångbälg

Mainebusters
2009-09-19 10:46
0

#4  Du cyklar så länge du orkar, sen hoppar du av. Senare eller nästa dag, så gör du samma sak. Du märker snart att du kan cykla lite längre och längre.. Men man får inte ta ut sig! Då får man ont och tycker att det är urtråkigt!

Jag brukar sitta framför tv:n och titta på någon bra serie, då går det lite lättare. Och trampa inte för fort, och på en låg växel. Det ska vara skönt att trampa, strunt i klockan! Du märker snart när det är dags att öka tempot!

Lycka till!!

Hausswolff
2009-09-19 21:28
0

#4 inte om du cyklar långsamt på lågt motstånd väl? Ta det lugnt i början, men det är bättre att hålla på en stund eftersom förbränningen inte kommer igång direkt. Hitt ett motstånd och ett tempo som gör dig varm och ökar din puls, men utan att du känner att du håller på att då av hjärtflimmer och andnöd. Håll på i minst 20 min.

Lycka till!

Mainebusters
2009-09-19 21:59
0

Förbränningen är en sak, man måste orka också.. det är det viktigaste tycker jag. Att man kommer igång över huvudtaget..

Kaninisen
2009-09-19 22:36
0

Jag skulle väl tro att du cyklar på så länge du orkar och känner att det känns bra, dvs. att du itne får ont i ryggen. Sedan är det bara att öka tiden succesivt.

Lycka till!

Hausswolff
2009-09-21 16:06
0

Men snälla nån, orkar man inte cykla, utan mostånd, i slowmotion under 20 min bör man uppsöka läkare! Så vitt jag tolkar det lider trådskapaern inte av något handikapp utan är endast otränad.

Cykla i "gångtakt", utan motstånd om det är vad som krävs, men meningen med cyklingen är väl att få bättre kondition, öka förbränningen och bli starkare, inte sant? För att det ska hända måste kroppen utmanas. Även på låg nivå.