Jag har bestämt mig !
Nu har jag bestämt mig för att gå ner i vikt. Jag går ut på morgonen i 45min runt kvart över 6 till 7. Sen går jag på promenad på kvällen också efter middagen. Jag ska sluta småäta under dagen och inte äta mat efter klockan 19. Jag får inte äta godis eller liknande på vardagar men jag tillåter att äta något "snacks" i mindre mängd på helgen. Att förbjuda sånt gör bara så att målet inte går att nå. Man måste få unna sig något. Sen om ett par veckor när jag mår bättre ka jag försöka komma igång med träningen också.
Jag vill, jag kan och jag SKA lyckas !
Berätta gärna hur det går

Lycka till ;) Det är klart du ska lyckas!!!

LYCKA Till . det kommer nog gå jätte bra, 
Lycka till. Du kommer att klara det.
Började verkligen bra.. Suck. Hunden skadade sig igår så jag gick ut ensam på långpromenad imorse. Sen var det bestämt att jag skulle ut nu på kvällen. Fick en riktigt kraftig huvudvärk efter pluggandet och nu har jag börjat få ont i halsen. Alldeles underbart! Jag som verkligen vill komma igång så händer detta.

det är sånt som händer , men ge inte upp , kom igen så fort du blir pigg igen, så där har det varit för mig hela vintern, men igår jick jag en timmes promenad och ida´g simma jag en timme
Lycka till Rubiinen.
Ta det lungt om du är sjuk, och två lång promenader per dag kan jag tycka är för mycket. Om du tar i för mycket i början är det lättare att du ger upp. Trappa upp aktiviteterna ist.
Lycka till =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Lycka till men som sagt ta det lugnt om du är förkyld.
Håller tummarna för hunden också…
/Maria
Nu mår jag lite bättre i allafall, har dock fortfarande lite ont i halsen om jag anstränger mig för mycket. Hunden får fortfarande inte gå på några långa promenader så ja kommer passa på att gå ut med stavarna i veckan. Ni kan ju förstå vad de andra intetnateleverna tycker om att en 17 åring är ute och går med stavar.. Lägger till att jag bara går ut på kvällen med stavarna så att så lite folk som möjligt ser mig.
Ny vecka nya mål. Minst -1kg!

En ny dag med nya möjligheter !! 
Du gör det för din skull, eller hur. Hemma hos mej är det färre personer ute på morgonkvisten, än på kvällen.
Kämpa på, du kan !!
För mej har det blivit ett behov, dessa stavar…trodde jag aldrig !! 
Testa LCHF med 
LCHF är inte en standardlösning på allt det passar inte alla
Men om den passar trådskaparen vet hon inte om hon inte prövar. Ingen har sagt att det är en standardlösning, bara tipsat om att kosten finns.
Hej Rubiinen.
Jag tycker du verkar ha en sund inställning till hur du ska gå ner i vikt, dvs att du ska dra ner på godis och liknande. Med "liknande tänker jag mig bullar, kakor och glass. Jag tycker också att det är bra att du tillåter dig lite nån gång per vecka. Promenader tror jag också är kanon, det tror jag människan är skapt för.
Det jag vill ha sagt är att jag hoppas att du inte kommer dra till med några drastiska åtgärder som att svälta dig, dvs "banta" och att äta för lite. Särskilt eftersom du "bara" är 17 (säger en gammal tant på 37). Det KAN nämligen utlösa eller bidra till att man förr eller senare får nån slags ätstörning och blir kroppsfixerad. (Been there, is still there)
Ett par kontrollfrågor som du naturligvis inte behöver besva om du inte vill. Hur mycket vill du gå ner? Är du kraftigt överviktig eller handlar det om lite hull som du vill bli av med?
Kram
Hejsan, ett tips, testa LCHF vilket brukar ge viktminskning utan träning eller svältkurer.
(plus att man får andra hälsoförbättringar oxo)
#15 . Jag vet inte hur mycket jag vill gå ner.. Jag har börjat ändra inställning till o strunta i vågen. Jag vill motionera och få bättre kondis, på så sätt få lite fastare kropp. Jag är 177cm och väger 72kg.
LCHF funkar inte för mej då jag bor på internat. Vi får mat i skolan och det är nästan varje dag då allt är blandat, dvs grytor med ris i och sånt. Så ja kan inte undvika det.
Man ska äta måttliga mängder av allt, inte förbjuda, det funkar inte för mej.
Säg till mat-tanterna att du är kolhydratsintolerant/allergiker… 
# 17 Det finns ingen anledning just nu att du ska gå över till lchf, som jag ser det, utifrån det du skriver. Det låter bra att du framförallt vill få lite bättre kondis och fastare kropp. Du är ju knappast "överviktig" i mina ögon utifrån den längd och vikt du uppger.
Bra att du äter måttliga mängder av allt, dvs uteslut inte fett som många gör när de vill gå ner i vikt. Däremot tror jag det är bra som du skrev i #0 att dra ner på godis och liknande på vardagar. Kram o lycka till.
Ja . Jag längtar verkligen till skolan börjar så ja kan sätta igång med träningen på allvar. (Bor på internat så då har man massor med tid för att träna).
Tycker det är synd att du inte kan känna dig nöjd med hur du ser ut. Du är fullt normal viktig och behöver inte gå ned i vikt. Du förlorar ju bara massa rolig tid du kan lägga på annat. Sen är det lätt att det går för långt du vet;) Så frida njut av livet istället!

Bra skrivet i #15 och #19 
Skönt att höra att du vill motionera och få bättre kondis och på så sätt få lite fastare kropp.
Om man tittar på ditt BMI så finns det i alla fall ingen anledning att gå ner i vikt.
Om du lägger in något corepass i veckan så kommer du att stärka buk- och ryggmuskulaturen och på så sätt få ett slankare intryck på grund av bättre hållning
Förstår inte funktionen alls att du ska lägga ned tid på det. Bara onödigt liksom.

#0 Det är PRECIS din "träningsform" jag också bestämt mig att gå efter.
Promenad innan frukost och efter middagen, inget ätande efter 19-20 med undantag för helgerna.
Det är ingen svältkur, utan en helt normal vardag helt enkelt!
Det går nog snabbare än vad man tror för att få en fast kropp med promenader och indragningar av sötsaker.
Dock behöver jag nog peppning så det räcker och blir över, men jag ska klar det!
Lycka till!
Hej!
Jag tycker att det låter som om du egentligen vill bli lite mer vältränad. Då är det viktigt att du tänker på att muskler väger mer än fett. DU kan alltså minska i mått, men öka något i vikt.
Många som vill gå ner i vikt stirrar sig blinda på vågen och glömmer att en vältränad kropp är slankare, men väger mer än en otränad plufsig kropp.
Så min rekommendation skulle vara: Gå inte ner ett kilo i veckan, tappa en halv till en centimeter i midjan i veckan istället och stå still i vikt! Och då är det ju jättesmart om du satsar på riktig mat och träning istället för godis.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tipsen om LCHF är ju klart välmenande, men det kan vara bra att ha klart för sig att LCHF inte är en viktnedgångsmetod, även om det blir resultatet när man är överviktig då man börjar äta LCHF. För en normalviktig person är det inte troligt att det ger någon viktnedgång alls. Däremot kan man få hälsovinster av annat slag, som exempelvis slippa acne, som är ett av de tidiga symptomen på metabolt syndrom.
Jag ifrågasätter starkt nyttan med att gå ner i vikt när man redan har en bra vikt. Särskilt när man gör det genom att äta mindre. Det är ju risk att man då får någon brist, och folk som har lätt att bli feta har erfarenheten att kroppen ställer in sig på att lagra fett när det "blir ont om mat". Därför tror jag att det är en dålig ité att dra ner för mycket på kosten, men det är klart OK att utesluta överflödigt socker, som godis eller annat som man lätt kan dra in på.
Jag äter själv LCHF, och jag har fått tydliga hälsovinster, men jag tror inte att man är direkt mottaglig för idéerna kring LCHF om man bara är kroppsfixerad och vill gå ner i vikt. Det är som jag ser det lite fel inställning. För min del hade jag skäl lika goda som Skaldemans när jag började. Jag gillar hans inställning, att han bestämde sig för att "äta ihjäl sig", men i stället återvann hälsa.
Jag kommer försöka äta nyttigt och röra på mig mer än vad jag gjort tidigare. Jag vet att muskler väger mer än fett men jag vill verkligen inte väga över 70. För mej känns det rätt jobbigt med tanke på att jag bara är 17. Jag är 177cm men jag tycker fortfarande att 72 är för mycket.

Jag tycker inte att man ska prata om siffror hit och dit. Det kan sporra andra till att gå ned i vikt. Det sitter inte i kilona om hur man ser på sig själv! Det blir bara så lätt fel att stirra sig blind på siffror.