Hur får jag i mig grönsaker?
Det är hopplöst!
Jag köper frukt och grönsaker, äter..en bit..och slänger resten en vecka senare när de möglar, ouppätna.
Det konstiga är att jag älskar frukt och grönt..egentligen.. O__o;
Men lever på ungnstekt kött och klyftpotatis. Och kaffe. och lite choklad.. men det går lite i perioder med godiset.
Jag tycker om tonisk, kokt ägg och grönsaker i en sallad till frukost. Eller en macka med kalkon och grönsaker..
Men jag äter det aldrig, inte ns när jag köper det och har det hemma. Jag lägger det där jag borde se dert..men glömmer att det finns där och att jag ska äta..
Jag har inga fasta rutiner som jag kan sammanlänka grönsaker med heller (sover inte alltid hemma tex så att ta det till frukost blir jobbigt)
Hur tusan ska jag få i mig grönsaker?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tycker med att det är svårt att komma ihåg grönsakerna, får ofta ett sug efter till exempel lasagne, gör lasagne och glömmer bort allt vad grönsaker heter. Fast jag tycker om grönsaker.
Kanske göra matsedel för veckan där du även skriver in vilka grönsaker du ska ha med till exempel:
Måndag: frukost smörgås med gurka och ost, lunch ungstekt kött med ungsrostade rotsaker och broccoli osv..
Annars har jag börja göra som så (när jag kommer ihåg vill säga) att till exempel slänga ned lite paprika och lök samtidigt som jag fräser köttfärsen till köttfärsås då tycker jag att det är lite lättare att få med.
Med vänliga hälsningar
Chess
#1 Fast jag gör ju all mat i ugnen..och ligger grönsakerna lika länge som köttet blir de äckliga.. att skära till färskt och ha till är det som bara inte blir gjort..:(
#2 Ja ligger de lika länge som köttet blir det ju inte gott i ugnen
. Du kan inte byta ut klyftpotatisen alternativt slänga in samtidigt lite rotsaker som du ungsrostar? Typ palsternacka, kålrot, morot etc?
Med vänliga hälsningar
Chess
#3 Det kanke är en ide..har aldrig ätit palsternacka, :O vad smakar det och finns det i de flesta mataffärer? xD
#4 Palsternacka smakar.. Palsternacka helt enkelt
är en ganska så mild smak. Brukar finnas i de flesta matbutiker.
Med vänliga hälsningar
Chess
#5 Ska se om jag hittar någon :D Kan ju vara värt att prova! Hur lång tidbehöver de i ugn? Har köttet i 200C i 20-30 min,..
#6 vet inte riktigt
beror ju på hur stora bitarna är också. Men 10-20 min kanske?
Med vänliga hälsningar
Chess

Fänkål är gott att skiva och ugnsrosta med.
Brukar ta morot, rödbetor, palsternacka, potatis, fänkål och blomkål och ugnsrosta.
Inte allt alla gånger utan brukar variera. Det är kanongott och enkelt.
Blomkålen skivar jag lägger i lite olivolja och tar på lite flingsalt,mums!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
ok, palsternacka är inhandlat och ugnen igång..köpe morötter och persiljerot också, kan ju vara värt att testas. Så blir det iaf lite variation från enbart potatis :)

Lagar du oftast maten i ugn, är det jättelätt att piffa upp vilken maträtt som helst med grönsaker och rotfrukter. Det är bara att skära upp lite lök, morötter, blomkål, paprika, tomat eller vad som helst som du tycker passar till maträtten ifråga. Sedan lägger du det överst i pannan ca 10-20 minuter innan maten ska vara klar. Rotfrukter kräver den längre tiden och grönsaker blir färdiga på den kortare tiden. Man kan strimla rotfrukterna lite finare också, så de blir färdiga snabbare.
#10 Fast jag gillar inte tillagade grönsaker.. :3
Provade palsternacka m.m. idag dock, och det var gott! Lite variation iaf :)

#11. Oj då! Var det på det viset? Kul att du gillade palsternacka i alla fall. Dessutom går det väl bra att lägga hackade grönsaker råa på en assiett och droppa lite olivolja över. För att råa grönsaker ska smaka lite bättre, kanske italiensk salladskrydda kan vara till hjälp dessutom. Personligen gillar jag bäst att äta råa grönsaker efter varmrätten. De fräschar upp i munnen liksom.
#12 Jo, jag älskar dem råa.. men trots att jag köper hem så går det bara inte att få i mig dem :O Jag köper hem, äter kanske ett mål eller två med grönsaker, och glömmer bort att de finns.. :S
Sen brukar jag ha äpelcidervinäger och citronpeppar de gånger jag lyckas få mig själv att äta en sallad, eftersom jag inte gillar olivolja heller x) Men det är ju en bagatell, annars är tipset bra :)
Brukar bli sugen på grönsaker men av någon annledning är det ändå chokladen eller nåt annat snask som åker fram, eller så tar jag inget alls om det inte finns hemma..för inte kan man väl äta grönsaker när man blir sugn på grönsaker…*suck* Men ska kanske helt enkelt tvinga i mig åtminstonde någon frukt eller grönsak efter varmrätten.. och få rutin på det..
Problmet är att jag inte tar mig för att äta dem, trots att jag gillar det.. har aldrig haft grönsaker till maten under uppväxten heller (utom en skivad tomat ibland vilket jag avskyr till maten pga att det alltid varit det :s Gillar tomat i sallader och så eller till och med ensam..) så det känns inte ätt att äta grönt till maten. Ens när den är serverad.
Kan ingen komma hit och tvångsmata mig? 

#13 Det kan gälla att undanröja icke önskvärda alternativ. Kanske läge att "glömma" köpa hem choklad och annat snask då?
#14 Det är det jag försökt och slutat med att jag inte äter nåt..vilket iofs är bättre än att äta snask..:P
Då handlar det ju egentligen inte så mycket om grönsakerna i sig utan mer om motivationen och viljan och att bryta dåliga mönster.
Där får man nog försöka hitta sin egen väg.
/Maria
#16 Jovisst gör det det.. men jag vet inte hur.. :3 Kommer iaf fortsätta leka med rotfrukter tilsammans med potatisen :)

Den där motivationen är en kinkig typ. Man blir lätt överambitiös, för att sedan bli besviken på sig själv när man inte lyckas. Jag försöker också äta lite mer av vissa saker; oljor, bönor, nötter och sånt. Det är inte kul att brassa på med mycket av det nya, men när jag tillför en sak går det bra. Du kan ju glädja dig åt att du upptäckt palsternackan. En vacker dag får du lust att prova ytterligare nåt nytt.
#18 :) Tack för pep-talk :P
Kom på att coctail tomater är ett gott alternativ till mitt vanliga *ränna runt och leta efter nåt snabbt, smaskigt icke-krävande'' snask..och behöver inte ens skära upp dem :P
Har du en juicepress så kan du ju få i dig dagsbehovet att frukt och grönt på ett par glas :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
fyllda paprikor kanske kan vara något? eller ugnsbakad potatis som variation?
kanske en potatis- och rotfruktsgratäng? gör som en potatisgratäng. skiva potatis och lök. häll på grädde och kryddor. lägg även i någon rotfrukt. kanske morötter eller broccoli? strö över riven ost.
mums
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
<tack för tipsen :)

Strunta i grönsakerna, kroppen behöver dem inte. :-)
#23 Jag har hört nån gång att de ska vara bra att få i sig..något med fiber och vitaminer ch sånt :P

#23 Tja, man hör så mycket dumt hela tiden. 
Frukt kan du hoppa över, det är inte så nyttigt alls, men visst ka det vara bra att peta i sig en och annan grönsak då och då kanske, om man inte äter mycket lever vill säga.
Satsa på sånt som du kan slänga med potatisen in i ugnen, t.ex. paprika, zucchini, rödlök, andra rotfrukter som kålrot, palsternacka etc. Då blir inte grönsakerna ett extra moment utan du kan lära dig att slå ihop dem med potatisen.
Annars är det ju ganska lätt att värma upp frysta grönsaker medans potatisen står i ugnen, eller fräsa på lite wokgrönsaker, det är gott.
Sallad, gurka och tomat kan du hoppa över, de innehåller främst vatten.

Frukt kan vara bra att ersätta annat intag av..eller jämna ut blodsocker kurvor med, blanda frukten i tex. frukost flingor eller smoothies… Mycket bra med vitaminer och ger dig en liten kick :)

Nja… så värst mycket vitaminer är det inte i frukt. Gott om socker däremot. Men visst kan det vara bättre med ett äpple än en dubbeldajm. :-)
Kan du inte köpa en juicepress då?
Fast har ingen aning om hur mycket av frukten/grönsaken man får genom juicen.

#27 Det kan vara bra med äpple istället för mycket skit man stoppar i sig ;). Sen dör du inte av lite fruktos, att bli fet av fruktos är en myt baserad på människor som fick dricka fruktos lösning…

#29 - Kroppen gör ingen skillnad på socker och socker, allt blir glukos oavsett vad det kallas innan det intas. Och socker blir man tjock av ja. Däremot dör man inte av fruktos nej, inte direkt i alla fall. ;-)
Personligen föredrar jag att varken stoppa i mig skit eller socker (i någon form). 
Att woka grönsaker är både enkelt och gott. Kan blandas med vad som helst. Bulgur, quinoa eller couscous t.ex.
I princip alla grönsaker och rester kan man woka.
/Maria

#31 Ja, wokat blir tamej17 alltid gott! :-)
Man kan även göra en god grönsakssoppa ex. med tomat och rotsaker och så ta sig en liten skål av denna som förrätt.
Soppan kan förvaras i kylskåpet och så kan man bara värma på så mycket man vill ha, orkar man inte värma kan man ju göra en skål Gazpacho som ju vanligtvis ätes kall.