Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: motion-och-rörelse
Läst 4804 ggr
Ofelia
0

För oss som föredrar CYKLING som motionsform!

Hej,

jag kan väl inte vara ensam om att föredra cykling framför detta urtrista promenerande? Med cykel kommer man nånstans, får vind i håret, kan rulla nerför och kämpa uppför och framför allt är det härligt. Dessutom tycker jag cyklar är fina att se på….

Det skulle vara kul att få lite tips på vad man kan göra som medelålders cykelmotionär? Finns det några roliga, oavancerade lopp t ex? Äventyr ni varit på? Hur gör ni som håller på med detta för att förbättra tider och ork?

Andra skojiga tips?

Själv har jag bara varit på en cykelsemester, Vättern-Sommenleden, för några år sen och där var fantastiskt fint. Har funderingar på något liknande igen framöver, kanske något runt Göta Kanal. Verkar kul att kunna se på lite båtar och folk medan man trampar.

[SvenA]
0

Man ska välja dem form av motion som känns bra för en själv

Att cyckla är en jättebra och trevlig form man får se väldigt mycket och den finns mansor av bra cyckelleder på många håll oi lamdet

flikkan77
0

Jag hade gärna gillat att cykla men jag får så ont i rygg, axlar, handleder och underliv så det går inte…

"You just have to belive…"

Ofelia
0

Nehej, inga cykelfantaster här inne inte…

#2 Sådär mycket besvär får jag av att promenera(ont i muskelfästet som inte påverkas då jag cyklar) + att jag mentalt dör av tristess.

Du kanske har provat sportcyklar, med lågt styre så man måste ligga ner? Såna klarar inte jag heller. Cyklar på gammaldags tantcykel så man sitter rakt upp och inte belastar axlarna. Underlivet "vänjer" sig efter några gånger.

Du skulle sett när mina unga arbetskamrater tappade hakan då de såg min cykel som jag brukar cykla till jobbet(2.5 mil enkel väg) på. De trodde jag cyklade på en sån där 21 växlad racer o så kom jag på tantcykel med cykelkorg fram!

flikkan77
0

#3 Jag har en tantcykel jag med. Annars skulle min rygg gå av! Måste sitta ganska upprätt för att det överhuvudtaget ska gå men då belastar jag underlivet mer istället. Är öm i flera dagar efter en cykeltur och det är jobbigt när man inte ens kan kissa utan att det gör hysteriskt ont. Har olika bedövningssalvor och sånt men de kan ja gju inte ha jämt.

Ofelia
0

Det finns jättebilliga gelesadlar att köpa! Min kompis som har samma problem som du fick jättebra hjälp av den. Kostade 60 kr tror jag.

Sovgott
0

Jag har också en tantcykel med cykelkorg, men med sju växlar. Har en skön sadel som fjädrar. Glad

Jag gillar också att cykla, men jag använder den mest för att ta mig dit jag ska. Ibland är jag ute och cyklar bara för att det är skönt. Jag väljer omvägar för att cykelturen ska ta längre tid, tycker om när det är både uppförsbackar och nedförsbackar, och jag varierar tempot. Ibland cyklar jag sakta, ibland cyklar jag fort så jag blir helt slut. Cykla är definitivt en skön motionsform!

Jag har däremot inte deltagit i några lopp. Jag nöjer mig med att cykla runt i min stad, upptäcka nya cykelvägar och så.

flikkan77
0

#5 Äger faktskt även en gelsadel och den är underbart mycket bättre än en vanligt.

Har problem med någon slags kronisk inflammation i de vestibulära körtlarna som antibiotika tyvärr inte biter på. Därför är jag väldigt beröringskänslig.

Ofelia
0

Låter som du har samma cykel som mig; Skeppshult? Jodå, jag gör ju precis som du ; cyklar runt här hemma. Har tidigare kunnat cykla till jobbet men nu går det tyvärr inte. Det är det bästa när man har ett givet mål för då blir det av mera regelbundet.

Fast det skulle vara kul att planera något sånt där motionslopp som löpare har; typ Tjejmilen odyl, bara för att ha ett mål. Frågan är om det finns något sådant? Skulle vara kul att planera in någon liten cykelsemester igen på  några dagar också.

Ofelia
0

Trist om det inte går. Du får satsa på simning kanske? Eller promenader då. För mig fungerar ju inte dom så bra, får ofta ont i muskelfästet i låret. Konstigt nog kan jag cykla flera mil utan att få det.

MaalinF
0

jag har köpt en cykel nu och jag cyklar nästan 1 timme varje dag, eller mer! Cyklar till jobbet, till stan… runt våran natur. Superbra komplement till promenaderna som höll på att tråka ut mig ett tag.

Ofelia
0

Vad roligt! Kände ju precis som du att promenader är väl ok ibland men nån vidare action är det ju inteSkrattande. Är lite avundsjuk på just det där att kunna cykla med ett mål, till stan, till jobbet osv. Själv kan jag cykla till en liten mataffär annars är det bara cykelturer i naturen. Ja , inte så bara men du förstår.

Försöker lära hunden att inte dra så jäkligt så kan jag ju cykla med henne och få ett mål med turerna.

mayolica
0

Jag gillar att cykla,har oxå en så kallad tantcykel med cykelkorg mjuk sadel som är skön att sitta på. Får väldigt ont överallt i kroppen om jag inte sitter bekvämt när jag cyklar. Eftersom jag inte har bil är det alltid gå eller cykla som gäller när man ska handla eller ta sej någonstans.

Jag gillar promenader oxå fast det beror på vart man går,får ont i knäna av att gå på asfalterade raka vägar för mycket. Däremot tycker jag mycket om att gå  i naturen,brukar offta gå långa turer på klippor och berg vid havet det är lite svårt att cyckla där.

Simma är inte heller fel jag brukar ta en simtur nästan varje dag men snart blir nog vattnet för kallt ,tål inte vatten med klor i.

~ mayolica ~

MaalinF
0

#11 Det är ju säkert lite olika beroende på vart man bor. Jag bor i Göteborg och det är ändå rätt okey att ta sig runt!

flikkan77
0

#11 Jag satte sele på min ena hund när jag cyklade lite med henne, sen fick hon hjälpa till i uppförbackarna (där underlaget tillät förstås). Attans vad fort det gick! Glad

Maria
0

#0 Jag har själv cyklat längs Göta Kanal och det var jättetrevligt. Cyklarna vi hyrde var sköna med 3 växlar rejäl "rumpvänlig" sadel och cykelkorg. Vi hyrde till cykelväskor också.

/Maria