Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 9037 ggr
[StaffanM]
1

Mobilstrålning är farligare än man trott !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mobiltelefon ökar risken för hjärntumör

Susanne Larsson, Epoch Times Sverige

27.08.2009 23:27

En ny internationell rapport varnar för att strålning från mobiltelefoner kan orsaka hjärntumörer. Rapporten avslöjar att många forskningsstudier som gjorts om mobiltelefoner är finansierade av telekombranschen och resultaten har många gånger stoppats eller så har man underskattat riskerna.

Den nya rapporten "Cellphones and Brain Tumors: 15 Reasons for Concern, Science, Spin and the Truth Behind Interphone" bygger på ett samarbete med internationella EMF-aktivister (EMF=elektromagnetisk strålning, electro magnetic frequency).

Grupperna som står bakom rapporten är Powerwatch och Radiation Research Trust i Storbritannien och i USA, EMR Policy Institute, ElectromagenticHealth.org och The Peoples Initiative Foundation i USA.

Rapporten fastslår att det finns en betydande risk för hjärntumörer, framförallt hos barn, när man använder mobiltelefoner. Den avslöjar att många av de tidigare studier som gjorts har uppvisat stora brister i tillförlitlighet och underskattat riskerna med hjärntumörer. Vissa resultat från studier har dessutom blockerats. Bland annat nämns den telekomfinansierade "Interphone-studien" som startade 1999, en publikation som varit blockerad i flera år. Författarna till rapporten skriver att Interphone-studien har "systemfel", vilket gjort det möjligt att nedvärdera risken för hjärntumör.

I den medicinska tidskriften Medical News säger Lloyd Morgan, som är expert, författare och medlem i Bioelectromagnetics Society:
"Exponering för mobilstrålning är det största hälsoexperiment som någonsin genomförts utan informerat samtycke, och har cirka fyra miljarder användare."

Flera internationella forskare har samarbetat och stödjer rapporten, bland annat Ronald B. Herberman, MD, Director Emeritus vid University of Pittsburgh Cancer Institute och David Carpenter, MD, Director, Institute for Health and the Environment vid Universitet i Albany.

Även en svensk studie som presenterats i den vetenskapliga tidskriften International Journal of Oncology, visar på mobiltelefonens risker. Det är Örebroforskarna, Lennart Hardell och Michel Carlberg  som analyserat cancerrisken för unga mobilanvändare. De har kommit fram till att de som börjar använda mobiltelefon före 20 års ålder löper åtta gånger högre risk att utveckla hjärntumör. Det har också visat sig att användande av trådlösa telefoner (DECT-telefoner) i stort sett är lika farligt, rapporterar Miljömagasinet.

Det är oroande forskningsresultat med tanke på att man från Medierådet rapporterar om den utbredda mobilanvändningen i vårt land. Enligt Medierådet hade 96 procent av Sveriges ungdomar mellan tolv och sexton år en egen mobiltelefon och hela 77 procent av barnen mellan nio och tolv år. Hur många barn som använder trådlösa telefoner finns det inga uppgifter på.

Sverige gick i täten när det gäller introducerandet av mobiltelefonin och därför ser man allvarligt på att det funnits en underrapportering av förekomsten av hjärntumörfall, skriver Miljömagasinet.

Hardell och Carlberg har redovisat analyser av den officiella statistiken i Sverige som visar att förekomsten av hjärntumörer i Sverige ökat mellan år 2000 och 2007. Samtidigt pekar de på att antalet hjärntumörfall i själva verket kan vara många fler än vad Socialstyrelsens statistik visar.

Enligt en analys från Socialstyrelsen var underrapporteringen 13,9 procent år 1998 för just hjärntumörer. I Storbritannien har underrapporteringen varit så hög som 50 procent.

Miljömagasinet skriver att denna misstanke stärks när en jämförelse görs av antalet fall som rapporteras från de olika lokala cancerregistren i Sverige.

Även i de övriga nordiska ländernas statistik över hjärntumörer framkommer det att sjukdomen ökar.

Leffe
0

Har man mobilen i skjortans bröstficka närmast hjärtat kan tydligen hjärtat efter en tid ändra sin rytm

[StaffanM]
0

Om du har den i en ficka Leffe så se till att vända knappsatsen mot kroppen , då baksidan på telefonen fungerar som antenn.

Leffe
0

#2 Det har jag aldrig tänkt på

[GunillaR]
0

Jag har aldrig mobilen på kroppen utan den ligger i min väska om jag är ute och ligger på olika ställen i hemmet när jag är hemma (vilket betyder att jag aldrig vet var den ligger när det ringer)

Jag använder inte mobilen till annat än - telefonsamtal!!! Faktiskt!

En sak som jag funderar på är varför man ska ha alla möjliga och omöjliga funktioner i mobilen och varför man alltid ska vara uppkopplad och tillgänglig. Men det är ju en annan tråd…………Flört

Gittan
0

Hur är det med en trådlös telefon i hemmet då? De är ju också mycket vanliga.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[StaffanM]
1

Bra att du frågar Gittan. En trådlös dect-telefon förvandlar hemmet till en microvågsugn….om du bor i lägenhet så förvandlar den även grannarnas hem till en microvågsugn. Basenheten skickar ut sin strålning hela tiden oavsett om någon ringer. Att hålla luren mot huvudet här är lika farligt som att hålla en mobiltelefon mot huvudet.

Anders 50
0

Ja vi lever i en värld där snart allting är farligt. Det ena "larmet" efter det andra. Efter alla "larm", forskningsresultat och rapporter som presenterats under mitt liv så är jag väldig skeptisk till alla sådana.

Med lite ansträngning så kan man få fram vilka resultat som helst i en forskarrapport. Visst är mobiler kanske inte de nyttigaste saker att hålla mot örat, men att en trådlös telefon förvandlar hemmet till en microvågsugn, det tar väl ändå priset bland skrämselrapporterna?  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Leffe
0

#7 Hur farlig är mikrovågsugnen om vi fortsätter. Den är säkert farlig

Maria
0

#7 Inte bara ditt eget hem utan grannarnas också…Flört

Jag har alltid min mobil i bakfickan. Undrar vad som kommer att hända. Hemska tanke.

Jag tror också att vi måste försöka leva så normalt det går i denna hysteriskt rädda värld. Det finns så mycket som är farligt.

Jag är i så fall mer rädd för händelser som olyckor i trafiken, bränder och liknande.

/Maria

Leffe
0
[GunillaR]
0

Jag har ingen microvågsugn och kommer aldrig att skaffa någon. Micrad mat "dör". Microstrålningen tar död på den naturliga energin.

[StaffanM]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Om du menar att strålningen i en ugn är större så har du rätt. Dock tycker jag det är en bra liknelse då hela huset fylls av skadlig strålning.

Att man blir skeptisk till forskarapporter bara för att de finns är inte logiskt för mig. Man kan analysera de man vill veta mer om utan att gererellt avfärda dem allihop.

Att beskriva något som ger hjärntumörer ,Alzheimers och en mängd neurologiska sjukdomar som "inte det nyttigaste saker att hålla mot örat" är precis så som telecomindustrin vill att man ska tänka…. Det som utmärker ett sådant tänkande är den totala frånvaron av analys.

Leffe
0

#11 Tycker mikron är toppen att tina upp fryst mat i. Föratt sedan steka i stekpannan

Maria
0

#11 Det är precis vad jag använder min mikro till också.

/Maria

[StaffanM]
0

Micrad mat är förstörd då cellerna inte tål strålning.

Att leva "normalt" i denna hysteriska värld låter inte som en klok strategi. Det är bättre att ducka för faror som kommer emot en så man slipper drabbas.

Alla som levde "normalt" och som nu är döda av strålningen skulle nog hålla med mig. Är det så svårt att forska lite själv i saker?

Man vill att vi är som en lätthanterlig massa som inte tänker.

Hur kommer det sig att vi i Sverige har ett gränsvärde för strålning som ligger minst 100 ggr. högre än i de flesta grannländer?

Leffe
0

#15 Då får vi inte göra annat än ducka - bilavgaser, strålning, snubbla på en ojämnhet på gångbanan, besprutningar, antibiotikabehandlat kött, ozonskikt. Ja listan kan göras hur lång som helst så det är bara att ducka helatiden. Då försöker jag hellre leva "normalt"

[GunillaR]
0

Jo vi lever i en farlig värld, inte enbart då det gäller strålning. Men vi människor vill ju leva bekvämt och vi tänker inte alla gånger på priset vi får betala.

Vi måste på något sätt hitta tillbaka till naturen och bryta urbaniseringen, men så länge allting ska byggas på ekonomisk vinning så får vårt behov av det naturliga levernet stryka på foten.

Anders 50
0

Märkligt om det är till 100% bevisat, att mobiler inte är totalförbjudna om de ger hjärntumörer m.m.

Skulle alla larmrapporter som forskarna lagt kommit fram till de sista 50 åren varit sanna så skulle det inte varit så många som överlevt och kunnat lägga fram nya skrämselrapporter.

[GunillaR]
0

# 18 - Tobak är fortfarande tillåtet trots att det ger lungcancer……..

[SvenA]
0

#17 Vad har urbaniseringen med mobilstrålningen att göra

Anders 50
0

#19 Rökning kan ge det, ja. Alla som röker får inte lungcancer.

Zabbio
0

Det är för mycket för att orka sätta sig in i allt och bry sig om allt. Allt är farligt. Flyttar man ut på en gård med hästar istället för traktorer och hela juxet, så slutar det ändå med att det ökar risken för något med xxx%, plus att strålningen säkert når dit också.

Eftersom vi redan utsätts för allt skitet kan i lika gärna dra nytta av det.

Och hur vågar ni sitta vid datorn? Skärmen avger även den skadlig strålning och flimret är inte bra för oss.

Faktum är att allt onaturligt ljus är skadligt och stör vår naturliga balans och dygnsrytm.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lill-Kisse
0

Visst finns det en poäng i det StaffanM tar upp om farlig strålning.

Vore det inte för att en massa människor i fattiga länder lever på att odla tobak, skulle det nog förbjudas. Vore det inte för att det finns mycket obrukbar mark för spannmål, men duglig nog för att odla vinplantor, skulle det nog inte påstås vara nyttigt att dricka vin. Vore det inte för att mobiltelefonen blev en sådan statussymbol för affärsmän "i farten", så skulle det nog vara förbjudet att använda sådana under bilkörning. Vore det inte för att vi behöver industrier för att hålla stora mängder människor i arbete, skulle nog många produkter vara förbjudna. Kanske mobiltelefoner hör till den gruppen. Å andra sidan kan folk i u-länder ringa utan att man drar några teleledningar och det anses vara en fördel.

Det är många för- och nackdelar som vägs mot varandra hela tiden.

[StaffanM]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 Urbaniseringen har i högsta grad med mobilstrålningen att göra SvenA.

Överallt på väggarna och taken sitter det basstationer som skickar ut sina sjukdomsalstrande strålar över folket.

Folk som bor i stan kommer ALDRIG undan dessa skadliga microvågor. Har man dessutom en trådlös hemtelefon som ju strålar varje sekund. En trådlös bredbandsuppkoppling kanske också finns….ja då är det en strålningsnivå som är oerhörd.

De neurologiska sjukdomarna ökar lavinartat.

Man har omfattande program för att hålla folks medvetenhet på en passiv nivå, så att de hellre sticker huvudet i sanden än att ta tag i problemen.Detta gör man bl.a. på kemisk väg, förutom att grilla hjärnan med strålning.

Ni som använder mobiltelefon…..Ni har ingen blod/hjärnbarriär kvar. Det är alltså fritt fram för alehanda ämnen att invadera hjärnan…..inte konstigt att sjukdomarna ökat på det sätt de gör.

Leffe
0

#24 Det sista stycket bryr jag mig inte om. Jag sitter och andas in avgaser hela dagen i min färdtjänstbuss och i den finns två mobiltelefoner, en GPS, en taxidator och en färdtjänstdator samt en vanlig radio med bland annat radio vinyl. Skulle jag bry mig så skulle jag vara arbetslös.

Leffe
0

Jo kan tillägga också att jag hållt på med det i 33 år och den enda skada jag fått är att byta en höft. Den skadan har nog inte med strålning att göra

Lill-Kisse
0

Just som LeffeD skriver i #25 . Man får väga för- och nackdelarna mot varandra. Förhoppningsvis dör man en annan naturlig död, innan all strålning eller storstadens alla avgaser tar död på en.

Vem vet med någon som helst säkerhet vilken skadlig påverkan som angriper först eller som är värst?

[StaffanM]
0

Dr. George Carlo är en av de mest erfarna experterna i frågan

Del 1 av 12

Övriga 11 delar finns på YuoTube

Lill-Kisse
0

#28  Sorry, men några filmsnuttar tänker jag inte sitta och titta på. Över huvud taget tycker jag det är jättetrist med diskussioner, där någon plockar fram en länk eller ett klipp från YouTube som vore det ett bevis av något slag. Såväl hemsidetexter av okunnigt folk som filmklipp från när och fjärran, kan vara väldigt falska och missvisande.

Jag jag faktiskt tittat på åtskilliga rekommenderade sidor och filmklipp på YouTube och huvudparten har varit dåliga, så nu gör jag inte det längre. Man bör läsa och betrakta information från osäkra källor med kritiska ögon, så man inte låter sig luras.

[SvenA]
0

Det finns inga som helst klara fakta att de neurologiska sjukdommat som MS och andra autoimuna sjukdommat hat med mobilstrålningen att göra de fanns innan mobilen ens var påtänkt

Mobiltelefoner har fummits sedan 50 talet så det är inga nyheter som dykt upp på senare tid

Radiovågor finns överallt så det är inget som har med urbaniseringen att göra

Även om du ställer dig mitt i skogen på flera tusen meters avstånd från mobilmasterna så har du radiostrålning

Att vi har en massa antenner i samhället beror på att vi använder oss av så svaga sändare att vi måste ha ett flertal antemmer för att vi ska kunna annvända våra mobiler

Våra datorer avger även de strålning så hur kan ni sitta framför dessa om strålningen är så farlig

[kvasthilda1972]
0

Visst ligger det i någonting du skriver! Man rekomenderar inte att unga ska använda mobil eftersom deras hjärnor fortfarande växer.

Själv äger jag en mobil men den är för det mesta avstängd, det är skönt att inte vara anträffbar jämt, och visst överlevde vi förr med utan mobil när vi var ute, även ungdomarna…

Jag gillar inte mobilanvändandet som det är nu men det går inte att hindra modenyckerna.

[GunillaR]
0

# 31 - Att det är modenycker och livsstil beror på reklamen vi matas med. Man skapar teknik som egentligen ingen har frågat efter, bara för att vi ska konsumera mera och "byta upp oss".

Sen kan man ju fråga sig varför dessa behov skapas. För att sälja förståss. Att ständigt vara uppkopplad ger stress.

Om man använder mobilen alltid så är man ju inte i det man gör. Man det där är en helt annan tråd.

Leffe
0

Det är stressen i arbetet och karriären i första hand. Du ska ju till och med kunna nås när du är på matrast

[StaffanM]
0

Det stämmer SvenA att radiostrålning har funnits sen femtitalet när man beslöt att fm sändarna skulle sända på ca. 100 Mhz. Vilket är den frekvens människan också har , så vi blev som levande antenner och det var då….den okända sjukdomen cancer ökade lavinartat.

Att mobiler fanns redan då visste jag inte…men det var knappast ute bland vanligt folk….det var väl militären kan man tänka.

De autoimmuna sjukdomarna är orsakade till största delen av vacciner f.ö.

Att blod/hjärnbarriären öppnas av mobiltelefoner är ett faktum som ingen kan betvivla.

Datorernas strålning är inte bra de heller , men det var värre förr med de tjocka skärmarna.

Jag upplever inget flimmer från min lcd-skärm/tv

Att blunda och stoppa huvudet i sanden som Lill-Kisse är ett vanligt och väldigt underligt fenomen. Att döma ut en video bara för att man sett dåliga videos förut…är nog ingen bra strategi….kanske inte det man förknippar med visdom. Dessutom skulle jag aldrig lägga ut en dålig video. Hjärntumörfrekvensen har ökat oerhört…men det blir nog bra om man håller för öronen så man inte får höra talas om vad som händer med dessa frågor….en anmärkningsvärd strategi må jag då säga.

Själv har jag aldrig ägt en mobil och inte talat i en mer än 15 minuter om man lägger ihop de få samtal jag gjort…..och en trådlös hemtelefon…som strålar hela tiden….nää..det är otroligt vad folk är lättlurade.

Sen kanske folk dessutom har den stående brevid sängen där strålningen är som störst.

Tror att folk är väldigt okänsliga idag p.g.a. den kemiska terror vi utsätts för av gifterna i maten och drycken…bara det att man lyckats lura folk att dricka alkohol….en dödsdrog som dessutom får hjärnan att krympa och förtvina.

Vore man känsligare skulle man nog förnimma strålningen från mobilen innan det var försent.

Er mobilstrålning drabbar även mig på bussar och tåg, där strålningen ökar med upp till 1000 ggr när mobilen försöker att tränga igenom väggarna i tåget och bilen.

Det drabbar alltså alla i tåget/bussen/bilen

och folks kemiska och giftiga parfymer och aftershave och deodoranter.Man har ingen rätt att förgifta luften som jag och andra andas…men det fattar man inte.

Den här världen är för mig väldigt surrealistisk och förvirrad….En dag kommer människan att bli medveten om vad hon är…få självkännedom, och inte gå på alla dessa fällor.

Leffe
0

#34 Hur har du tänkt dig att människan ska bli medveten om vad hon är när hon blir, enligt vad du skriver, så bestrålad att hon får hjärntumörer, dricker så myket alkohol så hjärnan förtvinas, utstår så stor kemisk terror att hon blir förgiftad. Jag får det inte att riktigt gå ihop. Finns det folk idag som sitter i en betongbunker isolerad från strålning med mera. Betänk att även jorden avger strålning. Dessa som sitter i betongbunkern i så fall vad äter de. DE är ju de enda som kommer att vara medvetna om alla dessa faror, men vad ska de göra. De kan ju inte lämna bunkern någonsin. Börjar bli lite science fiction över det hela

Anders 50
0

Du får lägga fram den ena skräckhistorien efter den andra men jag tar allt du skriver med en väldigt stor nypa salt.

Jag gör nog Lill-Kisse sällskap i sanden!

Kul att du vågar dig ut trots alla faror. Glad Och att det är förvirrat här i världen, det håller jag verkligen med om!  Skrattande

[StaffanM]
0

Jaa, håller med dig Leffe, det börjar verka som en läbbig sci-fi film.

Vad man måste göra förutom att i möjligaste mån undvika en del av deras fällor. Köp organiskt odlad mat t.ex. Ändra konsumtionsvanorna så knakar deras imperium. Ta nyhetsprogrammen med en nypa salt…de är ägda och styrda av makteliten.

Sök efter kunskap om vad människan är. Självkännedom börjar bli alltmer nödvändigt för att man ska orka tackla det här. Upptäck den inre rymden…ett flöde av välbefinnande. Något som samhället inte lär ut. Fråga er vad en människa är….vem du är….vad är det för energi/kvalité som KÄNNS i vårt inre. Jag har undersökt detta i 37 år och kommit fram till en vidunderlig slutsats om vad livet är…bl.a. att det aldrig tar slut….mer om det i en annan tråd kanske.

Titta på intervjuerna i min vaccintråd med Leonard Horowitz och Russel Blaylock så blir era liv inte detsamma……

[SvenA]
0

#34 Radiostrålningn har funnits mycket längre än 50 talet

Jagg tror att det var på 1920 de första ragiosämdmingarna kom i gång rent konersielt så det har funnits länge

Att de autoimuna sjukdomarna skulle bero på vaccin stämmer inte det heller de fanns långt innan vaccinet en var framtaget

När det gäller cancer så fanns även den långt innan 50 talet jag har en släkting som dog av det redan 1910 talet men då hette det inte cancer utan då hade det namnet kräfta

Och även om vi skulle sätta oss i en betomgbunker så blir vi utsatta för strålning

så det är absolut omöjligt att undvika strålning i alla lägen

Vad det hamdlar om är att man ska annvända allt med måtta och inte överdriva saker och ting

Befolkningens medellivslängd ökar hela tiden och det skulle den knappast göra om allt var så farligt som du påstår

Lill-Kisse
0

#34 Det är inte att blunda och stoppa huvudet i sanden, när man aktar sig för att läsa alla ovederhäftiga hemsidor och titta på YouTube-snuttar, som kan ha klippts ihop hur som helst. Jag vill bara inte ägna mig åt de "förströelserna". Däremot har jag läst utdrag ur vetenskapliga rapporter om riskerna med att använda mobiltelefon och vad forskarna har dragit för slutsatser om större risker för barn. Lägg märke till att jag inte alls har framfört några invändningar mot de uppgifterna ovan.

[StaffanM]
0

Man började sända fm på ca.100 MHZ på 50-talet Sven…något annat har jag inte sagt.

De autoimmuna sjukdomarna beror till stor del på vacciner, då de inehåller aluminium,kvicksilver och squalene bl.a.Lyssna på intervjuerna med Horowitz och Blaylock om ni förstår engelska….ni kommer inte att se världen på samma sätt om ni förstår vad som där sägs.

Jag har inte sagt att cancer inte existerade innan 50-talet….däremot så ökade den kraftigt då…när 100 Mhz-sändningarna kom igång.

Det stämmer att man inte kan undvika strålning i alla lägen. Det är ju hemskt !

Grannarna bestrålar varandra med sina trådlösa hemtelefoner.

Tycker du att det är överdrivet att varna för strålning som är mycket farligare än vad de lögnaktiga politikerna säger. De sitter i knät på telecomindustrin….och struntar fullständigt om industrins egna forskare kommer fram till att mobilstrålning är mycket farlig….så skedde ju med George Carlo….man entledigar honom helt enkelt.Säg det till alla som fått hjärncancer av sina telefoner…..Sanningen har nu kommit farande i form av döda hjärntumör offer.

Sluta blunda för detta….!!!

Befolkningens medelivslängd ökar brukar man alltid få höra….jaha…men varför blundar ni för det faktum att sjukdomarna ökar lavinartat. Se på cancer, diabetes , autism och en massa andra sjukdomar. Att läkemedelsbolagen lyckas hålla liv i folk en viss tid är mycket lönande och alls ingen tillfällighet.

Lill-Kissen….. dina former av antaganden kommer du inte långt med om du vill växa och utvecklas.

Det är ditt val , och en strategi som du delar med många…det kan jag lova….överallt finns dom……..

[SvenA]
0

Diabetes finns dokumenterat långt innan vaccinet famms jag tror att at det var redan före vår tideräkning

Och att de autoimuna sjukdommarma skulle bero på vaccinet finns det inga belägg för eftersom de fanns långt innan vaccinet var uppfunit

På 50 talet hade vi polio här i lamdet och genom vaccin hat vi i primcip utrotat detta genom att vi vaccinerade hela befolkningen

Det finns en mäng sådana fall där man i princip har utrotat vissa sjukdommar genom olika vaccineringar

Du själv har säker fått en och annan vaccinering så varför har du och alla andra inte drabbats av de autoimuna sjukdommarna som du påstår att man blit drabbad av genom vaccinet

[StaffanM]
0

Varför denna drastiska ökning av diabetes Sven?

Varför dessa hemska gifter i vacciner?

Man har idag skapat en enorm polioepedemi i Nigeria, skapad av vacciner.

Folk flyr numera när FN:s vaccinationsteam kommer.

Jag har tydligen haft tur och klarat mig från detta….det är ju inte så att 100% av befolkningen drabbas…då hade de ju blivit avslöjade. Man har säkert mer sofistikerade gifter idag i vaccinerna. De har rasbiologiska motiv.

Anders 50
0

"Folk flyr numera när FN:s vaccinationsteam kommer.

Jag har tydligen haft tur och klarat mig från detta….det är ju inte så att 100% av befolkningen drabbas…då hade de ju blivit avslöjade. Man har säkert mer sofistikerade gifter idag i vaccinerna. De har rasbiologiska motiv."

Menar du på fullt allvar att jag ska tro på detta?

[StaffanM]
0

#42  Jaa !

Anders 50
0

#44 Tack, då vet jag hur det står till!

[SvenA]
0

Denna tråd låses men får ligga kvar

Den handlar inte längre om ämnet

Inlägget är låst för nya kommentarer