Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 8522 ggr
Chestnut
0

Irriterat öga efter linsanvändning

Har för första gången någonsin använt linser idag. Var hos optikern imorse, fick dem isatta, lärde mig att ta i och ur med mera. Gick med dem framtill klockan 14 (ca 4 timmar), tog sedan ur dem.

Nu är mitt höger öga irriterat, torrt, känns som om ögonlocket skaver och det kliar. Vänster ögat är som vanligt.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, bör jag kontakta min optiker? Eller det här kanske är vanliga besvär i början? Ska dit om en vecka igen för kontroll.

Med vänliga hälsningar
Chess

[kvasthilda1972]
1

Om du inte har fått något skräp eller ögonfans eller haft på linsen avig så ska du inte ha dom linserna utan kontakta optiker. Man ska inte få skavkänsla efter 4 timmar. Ett trick min gamle optiker lärde mig var att linsen ska se ut som en skål och inte som en tallrik… Det funkar för mig att se om linsen är rättvänd.

[SvenA]
1

Du bör nog komtakta din optiker tycker jag det kan vara något som skaver tänk på att vi har bara ett par ögon och de går inte att byta ut

Chestnut
0

Åkte bort torsdag morgon och kom hem nyligen. Gjorde som så att jag lämnade linserna hemma. Men har satt i dem nu igen.

Trodde att jag kanske lyckats få linsen avig i onsdags, stod därför extra länge och vände och vred tills jag var helt säker på att de var räta.

Vänster ögat är inga problem, men höger ögat skaver. Gör ont rent ut sagt och tycker mig se lite suddigt (det kan visserligen ha med dålig sömn att göra). Dessutom är ögat irriterat.

Blir tokig på att allting ska strula sig när det gäller mig Skrikandes

Med vänliga hälsningar
Chess

Betty
0

Använd inte linsen mer, den kan vara skadad och det är därför den skaver. Du kanske reagerar mot linsvätskan eller så kanske det är fel form på linsen.

RuiXue
0

Låter definitivt som om du har fel lins på nåt sätt, fel storlek eller passform eller bara en defekt kontaktlins. Åk tillbaka till din optiker och be dem kolla upp det, det är inte meningen att man ska känna alls att man har linsen i ögat. Jag har haft linser av och till i ungefär 8 år nu men har aldrig haft problem. Numera varierar jag mellan dygnet runt linser och glasögon.

Jennie

[SvenA]
0

Jag tror att man ska byta mellan glasögon och linser ofta för att inte skada ögat det är ju ett främmande ämne man sätter dit

Betty
0

#6 Absolut så ska man det. Linsen hämmar ju syreupptaget till ögat. Dagens linser släpper dock igenom mycket mer syre. Men jag har haft linser i ca 10 år och de gamla linserna har gjort att mina blodkärl i ögonen har börjat växa, vilket inte är så bra. Nu använder jag glasögon nästan jämt…

Chestnut
0

Märkte igår när jag tog av linsen att den var trasig i ena kanten. Så där är nog förklaringen. Väntar nu på att optikern ska öppna så ska jag ringa dit.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
0

#8 Då behöver du verkligen få en ny lins. Är den trasig i kanten sitter den ju inte som det ska. Men funderar även på, du har inte funderat på att prova endagslinser? De är väldigt bra i början då man tar ett par nya varje dag. När jag började med linser hade jag förvisso månadslinser men det var bara för att det inte fanns endagslinser för brytningsfel på den tiden.

För övrigt, när jag använder mina dygnet runt linser låter jag dem sitta i 2-4 dagar innan jag tar ur dom för tvätt över natt. Och oftast har jag glasögon på helgerna för att låta ögonen vila. Funkar prima för mig. Har till och med haft mina dygnet runt linser i när jag flög till Kina i Maj och hade mindre problem med ögonen då än när jag hade glasögon på mig när jag flög hem igenFörvånad

Jennie

Chestnut
1

Har nu varit och hämtat ny lins, ögat är fortfarande irriterat och torrt men det känns betydligt bättre än när jag hade den trasiga linsen. Skrattande

#9 Blev rekommenderad månadslinser av optikern, de skulle tydligen vara bättre i och med att de släppte igenom mera syre samt att det blev billigare (dryga 1000:- lappen billigare per halvår).

Har bestämt mig för att använda månadslinser ett halvår till och sedan gå över till endagslinser och glasögon ska införskaffas så fort ekonomin tillåter, har tittat ut ett par bågar jsg vill ha men de kostar en rejäl slant..

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
0

Jag tror att nåt som är lätt gjort när man precis skaffat linser är att man glömmer att blinka lika ofta som man skulle gjort annars. Linsen skyddar ju en del mot den torra känslan man får i ögonen om man inte blinkar. Men ett trick jag kör med om mina ögon känns lite torra med linser i är att bara blunda några sekunder ibland. Det hjälper för mig i alla fall!

Jennie