Svullna körtlar i halsen
För 5 år sedan hade jag körtelfeber i vad jag minns som två veckor. Från lucia till dagen innan jul. En månad senare körde jag på som vanligt med skolidrott.
Men sedan dess har min högra halskörtel (vet ej om det heter så?) varit mer svullen än den vänstra och i och med att jag sitter med halsont just nu har jag "forskat" lite om halsont och läste när man fått körtelfeber kommer man alltid ha det. Då undrar jag för det första är det ens sant? Och vad menas med det?
Fick även höra av min läkare att man visst kan få körtelfeber två gånger, dock är det nog inte vad jag har nu!
Körtelfebern kan ligga kvar i kroppen väldigt länge- ca. 1 år är vanligt efter vad jag hört. Men kan säkert ligga kvar längre. Man kan även bli sjuk flera gånger, fast man egentligen bara är sjuk en gång- dvs. man kan få skov av körtelfebern fast det är samma körtelfeber som första gången, bara att den blossar upp igen. Kan kanske vara värt att höra av dig till din läkare och be dom kolla om du fått ett utbrott av körtelfeber igen, det syns på blodprov. Jag har hört om folk som fått det flera år efter sin första, så omöjligt är det ju inte. Annars kan det vara en förkylning som spökar eller en omgång halsfluss. Men som sagt. Kan kanske vara värt att höra av sig till vårdcentralen.
Jennie
#1 Jag har haft mycket problem med halsen sedan förra året, har en gång varit och tagit blodprov genom stick i fingret och sedan en tops i halsen, då var det bara något virus (det är väl virus man inte behandlar?) men har haft väääldigt mycket problem så man börjar ju undra lite!
Det är nog bara att lalla iväg till vårdcentralen för nytt prov för att vara på den säkra sidan. Har körtelfebern blossat upp igen är det bara att vila och vänta på att det försvinner igen, annars är det säkert bara någon vanlig infektion.
Jennie

Viruset stannar kvar i kroppen
Det tar mellan fyra och sex veckor från det att man blivit smittad tills eventuella symtom visar sig.
Även när symtomen upphört finns viruset kvar i kroppen. Virus utsöndras från svalget under en lång period, ofta mer än ett år. I vissa fall fortsätter detta från och till hela livet. Så länge man har viruset i kroppen kan man smitta andra.
Många bär på viruset men få blir sjuka
De allra flesta blir någon gång i livet smittade av Epstein Barr-viruset men det är bara i få fall man utvecklar körtelfeber. Det beror på att många har haft infektionen i tidig ålder utan att märka det, och tack vare det är immuna resten av livet.
Det är sällan man ser flera fall som smittat varandra. Anledningen till det är att många har haft viruset som barn och då inte blir sjuka trots att till exempel ens partner har körtelfeber.
Från Sjukvårdsrådgivningens sida
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Goda nyheter! Halsontet försvann under natten, nu är det bara den typiska förkylningen kvar, snuva och även rinnande ögon!
Men tack för hjälp!
Skönt att det "bara" var en förkylning :) Krya på dig!
Jennie