Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 22069 ggr
JILE
2009-09-04 14:13
23

Körtelfeber!

Är det ngn som har tips om körtelfeber. Min svägerska son ligger inne i Uppsala för detta, har svårt att andas igensvälld i halsen.

Tänkte om ngn har erfarenhet av detta.

//Jile

piri-piri
2009-09-04 15:48
0

Min äldsta son har haft det. Han fick antibiotika och att det bara var att vänta ut det. Det viktigaste var att inte anstränga sig på flera månader efteråt så han fick inte vara med på skolgymnastiken och dylikt, har att göra med följdsjukdomar.

Kaninisen
2009-09-04 20:17
0

#2 Jaså, vad kan hända då? Jag hade körtelfeber för 5 år sedan i ca en månad, mådde riktigt dåligt men tog ingen medicin. Var med på idrotten i skolan en månad senare.
Detta var inte menat att låta drygt, utan jag blev nyfiken på vad man kan få för följdsjukdomar.

RuiXue
2009-09-04 22:27
0

Körtelfebern kan ligga kvar i kroppen i upp till ett år eller så även om man inte känner sig sjuk. Det kan påverka hela immunförsvaret negativt om man inte är försiktig. Det händer till och med att folk som har haft körtelfeber nyligen kan utveckla typ1 (autoimmun) diabetes. Tydligen liknar körtelfeber virus (om jag minns rätt) de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln. Vet inte hur väl det stämmer, men har hört en del om det. Så man skulle väl kunna kalla det en följdsjukdom antar jag. Men i alla fall, körtelfeber är inget att leka med! Helst ska man göra så lite som möjligt i minst 6 månader efter att man känner sig frisk.

Jennie

Kaninisen
2009-09-04 23:42
0

#3 Oj, låter läskigt! Hoppas jag inte snor tråden alltför mycket genom att fråga vad det innebär att få denna diabetes?

Hoppas din svägerskas son kryar på sig fort!

RuiXue
2009-09-05 00:28
0

#4 Finns säkert nån som kan svara på det bättre än mig. Jag är bara en bokmal haha

Jennie

JILE
2009-09-05 00:44
0

Tack för era inlägg, Ja det är väl bara att göra det kan jag tro. Min svägerskas son ligger inne nu och har både halsfluss, körtelfeber och ngt med levern som inte var så bra.

Kram Jile

piri-piri
2009-09-05 00:56
0

#2 Har för mig att biverkningarna hade med de inre organen att göra bl.a levern

Min son var tvungen att ta det lungt minst tre månader efter att han blivit frisk.

JILE
2009-09-05 00:59
0

#7 Ja njurarna bla har jag hört.

mongu
2009-09-05 01:16
0

Kopierar från Vårdguidens sida: 

Körtelfeber

Körtelfeber orsakas av ett virus som kallas Epstein Barr. Det sprids via saliv och kroppskontakt. Halsont, hög feber, trötthet, svullna lymfkörtlar och ledvärk är vanliga tecken på körtelfeber. Kontakta vårdcentralen om du mår mycket dåligt, har svårt att svälja, feber i flera dagar eller någon annan sjukdom samtidigt.

Körtelfeber är i de flesta fall en ofarlig sjukdom som främst drabbar unga människor i åldern 10-25 år. Sjukdomen läker oftast ut av sig själv.

Nästan alla blir någon gång i livet smittade av körtelfebervirus. Få utvecklar sjukdomen. Det beror på att många redan har haft infektionen som barn utan att märka det och därför blivit immuna.

Sjukdomen sprids bara mellan människor. Den vanligaste smittvägen är via saliv. Därför smittas sjukdomen ofta genom kyssar och kallas ibland också "kissing disease", kyssjukan. Viruset kan även spridas genom exempelvis handskakningar.

Smittsamheten är relativt låg. Det krävs nära och upprepad kontakt för att infektionen ska få fäste. Tiden mellan smittan och sjukdomens utbrott brukar ligga på mellan fyra och sex veckor. De akuta symtomen brukar gå över på två-tre veckor, sedan är det vanligt att du känner dig trött en längre tid, ibland flera månader.

Viruset lever kvar vilande i kroppen efter den första infektionen. Därför kan du även efter mycket lång tid få en ny infektion, men då främst om du har ett nedsatt immunförsvar.

Symtom

De typiska tecknen på körtelfeber är halsont, hög feber, trötthet samt svullna lymfkörtlar i halsen, armhålorna och ljumskarna. Andra symtom kan vara lätt svullna ögonlock, utslag på huden, värk i lederna, ont i musklerna och illamående. Om du får infektionen i vuxen ålder behöver du inte få ont i halsen, utan besvären är då framförallt feber och förstoring av lymfkörtlarna.

Inflammationen i halsmandlarna ser likadan ut som vid halsfluss. Du kan få röda prickar i munhålans slemhinna. I allvarligare fall kan halsinflammationen göra att du får svårigheter att äta och dricka och du kan få problem med andningen.

Mjälten och levern brukar också bli inflammerade och svullna, men det brukar man sällan märka. Magsmärtor kan vara ett tecken på förstorad och ibland brusten mjälte.

Förebyggande

I praktiken är det omöjligt att skydda sig mot körtelfeber

Som det står här i texten så kan lever och mjälte drabbas i allvarligare fall.

Sen är detta ett virus. Alltså hjälper inte antibiotika mot detta. Man kan bli rejält sjuk av det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

JILE
2009-09-05 01:18
0

Tack så mkt mongu.

kram Jile

mongu
2009-09-05 01:20
0

Kopierar från Sjukvårdsrådgivningens sida:

Komplikationer är ovanliga

Körtelfeber är i de flesta fall en ofarlig och självläkande sjukdom. Bara i enstaka fall ger sjukdomen allvarliga komplikationer.

I svåra fall kan körtelfeber göra att man får svårt att äta och dricka, eller problem att andas.

När man har körtelfeber ökar risken för att man ska få bihåleinfektion, djup luftrörsinfektion, öroninfektion och blindtarmsinfektion.

Levern och mjälten påverkas

Det är vanligt att levern tillfälligt påverkas av infektionen. Levern svullnar ofta under första till andra sjukdomsveckan. Det är ovanligt att det ger några symtom, men ibland kan man få gula ögonvitor. Genom blodprover kan läkaren se att levern är påverkad. Levern kan vara påverkad i sex veckor. Under denna period bör man därför inte dricka alkohol.

Det är också vanligt att mjälten svullnar under första till andra sjukdomsveckan. Men det är ovanligt att man känner av det. Man bör vara noga med att inte utsättas för slag mot mjälten när man har körtelfeber. I sällsynta fall kan mjälten brista och då får man en blödning i buken.

Pågår oftast någon månad

Körtelfeber ger oftast symtom under någon månad. Även om man bara haft en lindrig form av körtelfeber bör man inte träna den första månaden. Detta gäller framför allt ridning och idrotter med kroppskontakt som exempelvis fotboll, ishockey och kampsporter. Sjukdomen kan gå över snabbare men ibland hålla på i flera månader.

Sällsynta följdsjukdomar

I sällsynta fall kan körtelfeber leda till följdsjukdomar som till exempel hjärnhinneinflammation, blindtarmsinflammation eller brist på vita eller röda blodkroppar. Men det är mycket ovanligt

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mongu
2009-09-05 01:23
0

Kan däremot inte se att det skulle va större risk för diabetes som följdsjukdom till Körtelfeber. I alla fall inte när jag har läst här nu.

Har heller aldrig hört talas om det.

Det som möjligen skulle kunna va är ju om själva bukspottskörteln skulle drabbas vid sjukdomen, men det vet jag inte säkert.

Ha en bra dag! Mongu.

RuiXue
2009-09-05 01:49
1

#12 Det är bara något jag hört om att viruset kan likna kroppens celler. Vet inte hur väl det stämmer dock.

Jennie

Kaninisen
2009-09-05 14:35
0

#11 "När man har körtelfeber ökar risken för att man ska få bihåleinfektion, djup luftrörsinfektion…" kan det leda till astma senare?

mongu
2009-09-05 16:09
0

# 14 Tror inte det utan mera att man får kanske lunginflammation. Sen är det så olika vad vi har för förutsättningar att få olika sjukdomar.

Ha en bra dag! Mongu.