Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5441 ggr
Rubiinen
0

Bästa Smoothie receptet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är du som jag, älskar smoothies av alla sorter? Jag tänkte att vi kunde dela med oss av recept på olika smoothies.

Så fram med recepten! Skrattande

SaaraE
0

1 dl vatten

2 dl bär av något slag

1 dl yoghurt (vanilj)

Sen lite onyttigare varianten av god smoothie också;)

1 banan

1 dl mjölk

1 msk kakao

1 dl vanilj glass

mumms för båda tvåFlört

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

Kaninisen
0

Vill man ha en mer mättande (vilket jag behöver för jag kan itne äta mycket iaf på morgnar) så kan man blötlägga lite havre och blanda ner i smoothien med mixer eller vad man nu använder för verktyg. :)

Leffe
0

Tänk nu har jag fått veta vad smoothies är för något. Har hört talas om det, men ingen aning om vad det var för något

Kaninisen
0

#3 Haha,det är väldigt bra. Full av vitaminer och antioxidanter (med rätt ingredienser dvs.) och väldigt god!

Branneli
0

Vaniljyoggi & frusna bär blandas i mixern = smoothie

Om det finns behov av lite sött…..ta i lite banan eller vanilj

Tungan ute Lycka till !!

Kaninisen
0

Jag brukar ta:

Vaniljyoughurt
0,5 dl Hallon
0,25 dl Blåbär
½ Banan
1 dl Havregryn
Liten klick honung

Hur mycket youghurt jag tar vet jag inte dock, det är bara att hälla efter vilken konstistens man vill ha. :)

Inkanyezi
0

Jag har gjort det med bara creme fraiche och jordgubbar, det är smarrigt. En halv liter creme fraiche och en halv liter jordgubbar. Inte alltför många sekunder i mixern, den är godast om den inte är helt slät. Det står jag mig ett bra tag på. Men konsistensen är inte direkt drickbar, kanske om man blandar i vatten, men jag äter den med sked.

promenixan
0

Naturell yoghurt

Jordgubbsylt

Frysta jordgubbar

+ eventuellt lite vaniljsocker

-----------------------------------

Naturell yoghurt

Vispgrädde

Äppelmos

Kanel

-----------------------------------

Turkisk yoghurt

Citronskal

Persikor på burk

---------------------------------

Naturell Yoghurt

Vispgrädde

Frysta hallon

Frysta blåbär

Vanilj

-------------------------------

Naturell yoghurt

Päron på burk

Kanel eller ingefära

-------------------------------

Jag har inga mått på hur mycket man ska ta av allt, det får man klura ut själv Skrattande

Sajtvärd för mitt eget liv

sali
0

Måste bara säga att jag såg på tv (kommer inte ihåg vad)

Men om man dricker en smoothie om dagen går man upp sex kilo på ett år och det är om den är gjord på BARA frukt, inte glass, grädde och yoggi delvis.

Inkanyezi
0

#9 Nja, det beror kanske på hur bra man tål kolhydraterna. Nu tror jag väl inte att man kommer att göra smoothies varje dag, lika lite som man ständigt äter ägg och bacon till frukost. Omväxling förnöjer. Men det är nog rätt många av oss som inte har jättestora problem med kolhydrater. Kroppen har ju ett system för att ta hand om dem; problemet med metabolt syndrom verkar ju hänga ihop med att vi överbelastar det systemet.

För den som tål måttliga mängder av kolhydrater eller större mängd periodvis, exempelvis under sommaren för att samla lite vinterhull, tror jag inte att några smoothies är ett problem. Men som du säger, smoothien är ju inte direkt LCHF om den innehåller en större mängd kolhydrater. Alltså definitivt inte för den som är 'överkänslig' för kolhydrater och hamnar i en ond cirkel med viktuppgång och andra följdverkningar. Viktuppgången kan nog bli mycket större än så, kaloriteorin stämmer knappast.

Men om man som jag föredrar creme fraiche (34% fett) och om man håller koll på hur mycket kolhydrater man stoppar i, då kanske även en som tål det sämre kan njuta en smoothie någon gång, bara det inte blir varje dag hela året. Om det dessutom triggar sötsug så att man stoppar i sig annat som är mindre bra, då bör man nog avstå från smoothien.

Leffe
0
sali
0

Det var sockret som kom från frukten och bär som man ick uopp 6 kg av enligt det jag såg.

Rubiinen
0

putt!

Lill-Kisse
0

Viktuppgång kan skyllas på mycket, men nog är det väl mest troligt att de som gick upp sex kilo under ett år, åt för mycket helt enkelt. Skylla på frukt i smoothie håller inte. Det verkar mest vara nyttiga ingredienser i de recept jag sett ovan. Bär innehåller bl a vitaminer och antioxidanter och det behöver vi för att bygga upp motståndskraften så vi inte drabbas av förkylningar o dyl i onödan.

Lägger man till en macka om dagen utöver vad man åt innan, går man också upp. Det är det totala intaget som räknas. För den som behöver gå upp några kilo, är kanske tillägg med en smoothie ett jättebra tips.