Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 9847 ggr
Zabbio
0

Hur få P-piller?

Ok, lite pinsam fråga.. men jag är 21 år, tjej, pch vill börja med p-piller då jag har fått pojkvän ;)

Men det var ett tag sen jag behövde bry mig om prevntinmedel.. vårt ska jag gå? Ungdomsmottagning fortfarande eller gynekolog?

Hittar inget av det i närheten..kan man gå till en vanlig vårdcentral eller finns det receptfria p-piller på apotek?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Chestnut
0

Det finns inte receptfria p-piller. Doc dagen-efter-piller finns receptfritt.

Tror att ungdomsmottagningen är upp till 25 år, annars tror jag att det är vårdcentralen som gäller. På ungdomsmottagningen är det vanligtvis en barnmorska som skriver ut p-piller.

Med vänliga hälsningar
Chess

[GunillaR]
0

Varför inte beställa tid hos en gynekolog? Så får du en undersökning också, kanske inte så dumt Flört

Zabbio
0

#2 Varför skulle jag vilja ha undersökning? :P Jag är frisk och är jag sjuk vill jag inte veta om det x)Nej, men jag slipper helst såna undersökningar om jag inte känner någt fel. :)

Får försöka hitta en ungdomsmottagning då.. hm,..

[GunillaR]
1

Varför frågar du om råd om du redan har bestämt dig då?

Maria
0

Nu var det 100 år sedan jag åt P-piller men då fick man göra en gynundersökning innan.

/Maria

[GunillaR]
0

Att gå till en gynekolog behöver man inte göra endast om man är sjuk. Detta är mera som en kontroll så att allting står rätt till. Vid utskrivning av p-piller vill säkert utskrivaren göra en bedömning med hänsyn till riskerna med p-piller, anlag för blodpropp, bröstcancer till exempel.

[GunillaR]
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/P-piller

Lite information som kan vara bra.

Salladshataren
0

Man är inte tvungen att göra gynundersökning om man går till ungdomsmottagningen för att få p-piller…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

RuiXue
0

Bara att höra av sig till mödravårdcentralen, behövs ingen gyn undersökning alls. De frågar bara om det finns blodpropp i familjen och finns det så blir det oftast minipiller istället eftersom de inte orsakar proppar. P-piller orsakar det inte direkt, men kan öka risken om man redan tidigare är i riskzonen.

Jennie

mongu
0

Det är inte fel att som kvinna bli gyn.undersökt. Det finns många saker som kan botas i tidiga skeden.

Behöver inte va farliga sjukdomar utan andra som kan ställa till med mycket besvär för både en själv och partnern.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
0

Har man väl bara kravlat sig upp i stolen så är den faktiskt riktigt bekvämFlört En av mina första eller rent av den första gyn undersökningen gjordes när jag hade värsta mensen och då var jag 19 år. Men hallå, det är barnmorskans eller gynekologens jobb att kika där nere så man behöver verkligen inte skämmas för nåtGlad Däremot måste jag erkänna att det var mindre trevligt att ha en medelålders gubbe från nånstans i mellanöstern som gynekolog när man bara va 20 och skulle göra ett ultraljud där nereOskyldig

Jennie

Maria
0

#11 Och så tycker folk att icke svenskfödda kvinnor är jobbiga när de vill ha en kvinnlig läkare?

/Maria

mongu
0

Ja, har svårt att tänka mig att gynekologerna tycker att det är så spännande med underliv som tonårskillar tycker.

Det är deras jobb och det är alltid bättre att kolla en gång för mycket än att inte göra det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
0

#12 Jag bryr mig inte om jag har en kvinnlig eller manlig gynekolog. Blev bara så avigt när man var så ung, ett av de första besöken och var lätt gjort att få konstiga tankar då när man hade en som knappt pratade svenska och såg ut att komma ifrån en del av världen där de i våra ögon har en något underlig syn på kvinnorObestämd Idag skulle jag inte bry mig det minsta. Fått lite mer rutin efter att ha vart på gyn undersökningar fler gångerTungan ute

Jennie

Mainebusters
0

När ungdomarna får p-piller så tas endast blodtryck och så ett litet samtal om tillvaron.. efter det så är det bara att hämta ut på apoteket!

För övrigt om gynekologer, så tycker jag att det kan kännas olustigt att ha en manlig.. men, de är fasen så mycket försiktigare!

Sedan vill jag ha en läkare som jag kan förstå, och göra mig förstådd med. Jag har väldigt svårt att förstå kraftiga brytningar och vissa dialekter.. Glad

Zabbio
0

#4 Bestämt mig? Jag frågade inte om gyn-undersökning.. O__o Har haft p-piller (minipiller) innan men vill ha en annan sort eftersom jag inte mådde bra av dem. Och sen har jag inte haft samlag och alltså inte behövt skydda mig på ett par, tre år och då behöver jag ju inte heller äta piller.. men jag vet att det kruxar med åldern på vart man ska gå och därför visste jag inte bart jag skulle vända mig nu. Det enda jag vet är att nån gyn-undersökning är det inte jag var ute efter.

Tack för alla svaren :)

Nu var det bara p-piller jag ville ha, jag går inte till läkaren om jag inte mår dåligt, ens på hälso-undersökningar och så ;) Och de vanligaste könssjukdomarna kollades efter att jag brutit med senaste pojkvännen för några år sen och efter det har jag varit ensam.., visst kan man få dem på andra sätt med, men att gå och kolla sig för allt som man möjligtvis kan ha..det orkar jag inte ;)