Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1979 ggr
CasperCo
2009-09-03 14:19
0

resultat..

jag har varit hos läkarn ,tog prover där,då halsprov  eller ja saliv prov  o inga tester visade något dumt ,mer än att jag har förkylning o denna förkylning bröt ut mer och mer igår.. min fråga är  ej om förkylning men  mågna gör tester bara med saliv ,och i salivet kan väll mycekt  mätas ,förändringar,upptäckter ? .. jag känner mig bra men grejen e att i sommras  fick jag  vätska i fötterna, fast sas att ja inte skulle oroa mig  för det utan folk kan få det,jag vart stillasittande d va mkt varmt ätit fel mm.-.dock mår bra nu förutom förkylning ..  men  man kan väll upptäcka om det är nån förändring då saliv e ju en vätska i kroppen.. se nå halt ,ph värde  mm ..

Mitralis
2009-09-03 19:46
0

Jag tror inte att dom testar något mer än det som du hade som orsak till att du tog provet. Tycker att det låter väldigt konstigt att du fick göra ett salivprov för förkylning. Var det svininfluensan dom letade efter?

Maria
2009-09-03 20:14
0

Var det inte snarare ett prov för att testa om du hade halsfluss?

/Maria

CasperCo
2009-09-03 21:35
0

jo d va mer för halsen men i just salivet kan dom väll upptöcka om något mer är fel? nu har ja ingen orsak att tro det men lsäte att man kan se mkt olika saker bara i salivet..

Maria
2009-09-03 22:23
0

Jag är inte så insatt i vad man kan få ut av saliven just mer än drogtest, DNA och ev. påverkan av mediciner som muntorrhet.

/Maria

mongu
2009-09-03 22:29
0

# 3 Om det var ett vanligt prov dom tog för att se om du har streptokocker så är det just det dom tittar på.

Det testet visar bara det.

Är det andra bekymmer så får man ta och berätta det för sin läkare dom är inte några tankeläsare.

Att du svullnade i dina fötter i somras är nåt som du borde sökt för då.

Sen är det att om du var stillasittande så stasar det så vätskan inte kan ta sig tillbaka lika lätt.

Är det varmt så svullnar man lättare. Samma om man slarvar med mat osv.

Det är alltid bra att röra på sig ofta när man har suttit länge. "Trampa symaskin" alltså trampa upp och ner med fötterna när man sitter.

Om man svullnar så använd stödstrumpor, även om det känns varmt och obehagligt så är det bättre än att ha för svullna ben.

Risk med att svullna mycket är att man kan få bensår. Ökad risk för blodpropp osv.

Är man på resa och vet att man ska sitta stilla länge, buss eller flyg så använd stödstrumpor det är begränsat vad man kan röra sig på både buss och flyg så då ska man alltid förebygga.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!