Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 2572 ggr
Kaninisen
0

Bygga upp kondition

Jag lider av ansträgningsastma, den är väl inte överdrivet farlig med att springa 5 km spår som vi tvingas göra i skolan är inte lätt för mig. Nu ska jag försöka få igång konditionen så astman förhoppningsvis blir lite bättre, vad tror ni om följande:

Måndag: Promenad en timme
Tisdag: Skolidrott en timme
Onsdag: Promenad en timme
Torsdag: Skolidrott en timme
Fredag: Lördag: Shopping (man går ju!)Oskyldig
Söndag: Tennis en timme

Eller är detta alldeles för lugnt? Blir konditionen bättre med promenad?
Funderar att börja gymma alt. simma.

Anders 50
0

Visst får du bättre kondition om du tar långa promenader ofta, men du får ju ingen kondis som en elitidrottare precis.  Glad Men det är du nog inte ute efter heller.

Men all form av motion är nyttigt, och om du efter en tid märker att du orkar så kan du ju börja jogga så får du ännu bättre nytta av träningen.

Tycker det är en bra början som du planerat. Kroppen mår mycket bättre om man rör på sig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Kaninisen
0

#1 Nja… elitidrottare kanske jag inte ska bli.
Men måste kunna springa 5 km under 30 minuter… sprang sist 2,5 på 17 minuter. Obestämd

Anders 50
0

#2 Men då har du ju grundkondition iaf. Trodde inte du orkade springa alls.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[SvenA]
0

Vem säger att det måste gå under 30 minuter

det beror ju på en massa orsaker vilken tid det tar

Att ha ett krav på tiden är helt vansiningt det skapar bara stres som inte är bra

Kaninisen
0

#4 Det är skolan som sätter upp sådana krav. Jag håller helt med dig, alla har ju olika förutsättningar. Jag springer bättre under korta sträckor, långa sträckor är ett h*lvete för mig. Men vad ska man göra, skolan har redan bestämt att alla ska vara bra.

[GunillaR]
0

Mycket dumt av skolan att sätta upp dessa krav. Det är helt individuellt hur man bör motionera och träna. Har inte ni elever något elevråd eller något slags ombud som kan ta upp detta?

Kaninisen
0

#6 Jo det finns det säkert, men många är ju så pass bra att de inte behöver klaga. Men ska försöka prata med min idrottslärare, samtidigt känns det som om man inte kan klaga om man inte tränar varje dag och ändå inte klarar det… men ska verkligen försöka nu!

[SvenA]
0

Jag tycker att du ska tala om för läraren att man inte kan ha sådana regler för det finns en massa orsaker till att alla inte kan klara den gränsen

Det kan finnas sjukliga orsaker bakom så man kan inte säga att alla ska klara den gränsen

Jag tycker att du ska ta det i din egen takt så att du käner att du mår bra något annat kan du inte göra

För du ska inte må dåligt av detta krav

[GunillaR]
0

Håller med föregående talare #8.

Kaninisen
0

#8 #9 Jag förstår verkligen vad ni menar, jag är väldigt för förändring om det är något som inte känns rätt och skulle inte tveka en sekund på att säga till… Men i skolan kan det vara… detta må låta otroligt löjligt men vissa lärare tar nästan illa upp, tycker man verkar negativ. Men vi har skrivit på ett papper där vi skriver vad vi gillar, om vi har någon sjukdom och då skrev jag in ansträgningsastma. Känner jag att hon ställer för höga krav så kommer jag absolut prata med henne, lite svårt innan vi kommit igång helt bara.

Men tack alla för hjälpen!

MaalinF
0

Du kan ju börja med den här sortens träning i 2-3 veckor och sen kanske du kan byta ut en promenad till en kort jogginrunda. :)

flisan708
0

#10 Köp ett par walking trainers och ha med dig på promenaden, gillar dem skarpt och de tar ingen plats heller.