Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1886 ggr
EmmaG
0

Välfärdssjukdomarna?

Exempel på dessa är övervikt, hjärt och kärlssjukdomar, diabetes mm. (Har du exempel på flera?)
Men jag började fundera på om inte depression kan va en välfärdssjukdom?
Här va de meningen att jag skulle dela med mig av hur mina  tankar går, men hjärnan har totallåst sig! Men kanske de räcker så just nu, ni förstår ändå vad min fråga gäller..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Maria
0

Depression kan säkert räknas hit också även om den har funnits alltid så har den säkert ökat med urbanisering, utanförskap, segregering och en helt annan typ av stress.

Bara det här med att vi alla lever efter klockan/tiden.

Allergier har ökat otroligt och det  har säkert med välfärd att göra också. Sterila miljöer och lite motståndskraft.

Eftersom vi lever längre på grund av välfärd så blir det ju i förlängningen också andra sjukdomar som stroke, demens som också kanske ska räknas hit.

Jag vet inte, bara en tanke.

/Maria

Maria
0

Kom att tänka på en annan sak som olika typer av skador.

Kanske ska inte dessa räknas som välfärdssjukdomar men det har ändå ett sammanhang.

Musarm, ssm-tumme, tennisarmbåge, specifika idrottsskador med mera.

/Maria

Mainebusters
0

#2  Sms-tumme kanske..*ler* men musarm och tennisarmbåge är nog inte välfärdssjukdomar. Jobba måste man ju. Om man inte har funktionshinder/pension eller är rik..

Maria
0

#3 OK, det har du rätt i.

/Maria

[SvenA]
0

Jag håller inte med om att diabetes är vällevnadssjukdom det är franför allt en autoimun sjukdom

Det är likadant med hjärtinfarkt det förekom redan på 1600 talet

Maria
0

#5 Förvisso men eftersom vi genom vår välfärd missköter oss ganska rejält med onyttig mat och att vi rör på oss för lite och dessutom röker så ökar ju dessa annars så gamla sjukdomar. Nu pratar vi diabetes typ två förstås.

/Maria

[SvenA]
0

Det är det som är så viktigt att tala om vilken typ av diabetes man talar om

Det finns alldeles för mycket fördommar om diabetes i allmänhet och franförallt om typ 2 för även typ 2 hat med ärftlighetsfaktorer att göra

Det är inte bara en ren vällevnadssjukdom som de flesta tyck trå

Diabetes är en mycket konplicerad sjukdom

EmmaG
0

#1 Allergier är i högsta grad en välfärdssjukdom, det har du helt rätt i!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Mainebusters
0

Ska man hårddra det, så är nog allt välfärdssjukdomar. Vilket är ett ord som jag inte riktigt gillar.. Glad Det låter så negativt.