Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallergier
Läst 7191 ggr
Masamo
2009-06-05 00:11
4

Textilallergi

Jag har idag fått ett ca 20*5 cm stort område med röda knottror på överarmen som kliar något enormt. Ska ringa vårdcentralen imorgon så att de får titta på det.

Har varit oförsiktig och haft på mig en ny otvättad arbetströja, en vanlig sweatshirtmodell.

Någon som haft detta, och isåfall, hur behandlades det?

Chestnut
2009-06-05 21:10
0

Kan tänka mig att hudutslaget går över av sig självt - att det bara är en tillfällig reaktion.

Med vänliga hälsningar
Chess

Masamo
2009-06-05 21:20
0

Jag måste smörja med medelstark kortisonkräm 2 ggr dagligen, det är ett stort område som ser ut som en ilsken inflammation.. Inte bara knottror utan även stora fläckar.

Allergitabletter mot klådan hjälper i allafall. Det är fortfarande ingen förändring på utseendet, ser lika illa ut. Det tar väl ett tag innan det blir bra.

Man blir ju rådlös, vad har de för skrutt i kläderna egentligen?

[SvenA]
2009-06-05 21:46
0

Många tyger innehåller olika kenikalier så därför bör man tvätta nya klader som man har mot huden innan man använder dem

Lisa82
2009-08-25 10:48
0

Hej! Låter som att du är allergisk mot konserveringsmedlet Formaldehyd som finns i alla nya kläder.

Det är viktigt att tvätta alla nya kläder, samt handdukar och sängkläder. Du har kanske kännt att nya sängkläder luktar starkt ? Då är det Formaldehyd som luktar.

Fortsätt med kortisonsalvan, gärna två ggr per dag. Smörj även med en mjukgörande salva (från apoteket) lite då och då under dagen. Kliar eksemet mkt? Det kan kännas bättre att smörja med ett tjockt lager kortisonsalva och sedan sätta på en långärmad tröja (tvättad såklart).

Vad använder du för tvättmedel? Även det kan ge eksem. Det är viktigt att alltid använda parfymfritt tvättmedel till barn (vuxna också för den delen om man inte vill utveckla allergi/eksem). Leta efter Astma och Allergiförbundets symbol. Märken som är bra är t ex Icas parfymfria, Skona parfymfri, Neutral kulör, Via Sensitive Color, Ariel Sensitive Color.

Viktigt är också att använda ett parfymfritt sköljmedel. T ex Skona parfymfria eller Neutral.

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Mainebusters
2009-08-25 11:15
0

Har aldrig fått något liknande förut.. Men det är visst vanligt med svarta arbetskläder har jag hört.

Det hela var över efter ca fem dagar, men det brann som eld ibland! Flört

Jag kör alltid parfymfria tvättmedel. Softlan Äpple till skölj. Som sagt, detta var enda gången jag fått problem av kläder..

Jag hade medelstarka kortisonkrämer hemma, det hjälpte bra! Och allergitabletter som stillade klådan något..