Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 3221 ggr
tokage
0

Det här med p-piller...

Har en liten fråga här.

Den långa historien är att jag har en otroligt jobbig mens. Varje månad får jag så ont i 2-4 dagar att jag inte kan lämna sängen, brukar ta ibumetin som hjälper i ungefär 4 timmar sen gör det lika ont igen. Jag har testat alla möjliga smärtlindrande läkemedel men inget har hjälpt bättre än ibumetin.

Så min sista utväg var p-piller. Vilket har hjälpt en hel del, nu mera så behöver jag bara ta en ibumetin varje morgon i 2 dagar. Fast jag blöder fortfarande en hel del.

Trots att det är mycket bättre nu så känner jag mig otroligt obekväm när jag har mens, ibland gör det ondare och ibland inte ont alls. Förra månaden hoppade jag över min mens för att kunna jobba utan problem (sommarjobb), och det var jätteskönt tycker jag. Men har hört att det inte är så bra att hoppa över för ofta, så jag lät den komma den här månaden.

Min fråga är, är det okej om man hoppar över mensen varannan månad? Jag har Neovletta 28.

Min syrra använder exakt samma, hon hoppade över mensen i ett helt år utan problem.

Jag börjar mitt andra år på gymnasiet nu och vill kunna plugga hårt utan problem. Många tycker säkert att jag är känslig. Jag är ju tjej och kan lika gärna vänja mig, men trots att det har gått 3 år så har jag ännu inte har vant mig.

Hoppas någon kan svara :), mvh Antonia

mongu
0

Jag tycker du ska vända dig till ungdomsmott. och tala med en barnmorska där.

Vet inte hur det är med att hoppa över mensen flera gånger. Men barnmorskan ska kunna ge dig svar och råd.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

tokage
0

#1 okej, får nog åka dit. Gillar inte det stället, får ångest så fort jag öppnar dörren dit, men måste man så måste man :)

Maria
0

Jag håller också med om att någon som är expert på området ska rådgiva dig och du ska inte mixtra själv.

Sedan är det ju möjligt att det går att göra som du tänkt dig. Jag kan inte så mycket om detta men fråga först…

/Maria

RuiXue
0

Jag tar minipiller och får mensen som vanligt då jag tar samma piller månaden igenom, dock är min mens mindre riklig sen jag började med minipiller för snart 2 årsen och jag har helt klart mindre PMS och mensvärk nu än tidigare! Innan jag började med minipiller hade jag även migrän ganska ofta i samband med mensen, det har nästan helt upphört nu.

När jag började med piller så valde jag minipiller i samråd med min läkare, dels innebär minipiller mindre häslorisker, och dels har jag blodproppar i släkten så P-piller var ganska uteslutet ändå.

Men nej, du är inte känslig eller nåt. Jag har haft min mens regelbundet i något mer än 10 år nu och man vänjer sig bara inte vid det! Speciellt inte om man har mensvärk så man ser stjärnor eller kan fylla en 15ml menskopp på bara ett par timmar när det är som värstSkrikandes

Jennie

[Ankanxxx]
0

Jag tycker också att du ska prata med en gynekolog på ungdomsmottagningen. Om du har mycket ont kan det t.ex hjälpa att byta till ett annat p-piller.

Mainebusters
0

Har du skrivit på Kvinna iFokus? Där kanske du kan få svar..

RuiXue
0

Jag hade en gång Naprosyn mot min migrän, och när jag läste på bipacksedeln så stod det att det är bra mot mensvärk samt att det minskar blödningarna- och det där med att blödningarna minskade märkte i alla fall jag när jag behövde ta Naprosyn för nåt migrän anfall i samband med mensen. Kan kanske vara värt att ta upp med din läkare? Funkar både mot värken och riklig blödning så kan vara värt att prova om den medicinen fortfarande finns. Var 10 årsen jag hade Naprosyn nu så.

Jennie

Mainebusters
0

Läste om Naprosyn på Fass.se, biverkningarna kunde vara många.. Jag tror iaf att det är bästa att kontakta gyn. Det kan hjälpa med byte av piller med. Yasmin fungerar bra för många har jag hört. Lycka till!

RuiXue
0

Yasmin är också det P-piller som orsakat väldigt många proppar på sistoneFörvånad

Jennie

Mainebusters
0

Ja, det är ju risken med alla piller mer eller mindre. Tyvärr. Men ett gynbesök är det bästa TS kan göra!

[GunillaR]
0

Jag tror inte det är så bra att man laborerar för mycket med detta som är en naturlig del av kvinnokroppen.  En del p-piller kan ge kraftigare blödningar än andra, detta är väldigt individuellt. Det som passar mig är inte säkert att det passar dig eftersom du och jag kanske har olika mängd av hormoner.

Mensen är en del av en kvinnas liv och det får vi leva med Flört

Mainebusters
0

Jo men det finns hjälp att få mot kraftiga blödningar och/eller svåra smärtor.

[GunillaR]
0

# 12 - Absolut! Men detta ska man prata med sin gyn med. Cyklokapron fanns förr som man kunde ta för att stilla flödet. Jag vet eftersom jag själv har haft ganska häftiga mensar, då man inte ens vågade använda tamponger.

Och det finns även smärtstillande. Ipren eller Alvedon.

Det finns också vissa rörelser man kan göra för att underlätta och lösa upp krampupplevelserna. Men allt det där vet gynekologen Glad

Mainebusters
0

Precis, det skrev jag också i #10, i svåra fall hjälper inte ens de receptfria medlen.

Tisdag
0

#9 Yasmin är  ett av världens vanlaste p-piller, inte i Sverige dock pga det finns andra tabletter som är subventionerade här, gratis är gott. Flört Så att fler har fått blodpropp på Yasmin är ju inte så konstigt, det finns en risk med alla p-piller, det är därför barnmorskor i sverige alltid går igenom sjukdomshistorian av den närmsta familjen innan de skrivs ut.

#0 Du kan äta ihop kartorna, det som kan hända är att du kan få en mellanblödning (lite mens), men låt mensen komma ibland för att se att allt står rätt till och att du inte (mot förmodan) skulle vara gravid. Börja med tre kartor sen mens för att se hur det fungerar. Om du inte vill gå till UM så kan du alltid ringa för att få vägledning.

tokage
0

#15 Okej, det låter bra, det med barn är nog ingen risk eftersom jag har flickvän, hehe :)

Min klasskompis behöver p-piller så jag tänkte gå med henne så kan jag fråga samtidigt :)

Tisdag
0

#16 Aha, då försvinner ett orosmoment i alla fall… Flört

Perfekt, vad bra att du följer med din kompis, en vän i nöden..