För lite grönsaker
Kopierar en länk från expressen. Där det står att svenskarna äter ganska dåligt med grönsaker. Faktum är att jag trodde vi var lite bättre på det men där ser man…
http://www.expressen.se/halsa/1.1670675/svenskarna-samst-pa-att-ata-gronsaker
/Maria
Jag är inte förvånad… Både när jag jobbat på restaurang och inom vården så har jag sett folk lämna grönsakerna på tallriken.
Jag är själv dålig på att äta grönsaker, fast jag har upptäckt att det är godare när man lagar till dem. Så jag äter inte sallader längre, utan hellre grytor eller grönsakssåser och så.
Bra länk!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
#2 Det är jag mycket väl medveten om men här handlar det om grönsaksätandet i allmänhet jämfört med andra länder.
Och DET tyckte jag var intressant eftersom jag har haft den uppfattningen att vi trots allt har legat före många länder där.
/Maria
#4 Svårt, men inte omöjligt!
I Sydostasien, där man till stor del äter vegetarisk kost, eller iaf mycket grönsaker, ser man bl.a mycket färre cancerfall.
I västvärlden, där vi äter mycket mer kött, får en av tre cancer. I Sydostasien en av trettio…
I Japan, där man tidigare åt mycket vegetariskt, hade de lika bra siffror som i resten av världsdelen. Men sen de övergick till mer västerländsk kost har deras cancertal skjutit i höjden.
Så i exemplet Japan kan man tydligt se hur kosten spelar in.
Sen är det kanske två olika saker, att äta vegetariskt och att äta mycket grönsaker. 

Mvh Lena
Jag har hela tiden misstänkt att vi ligger efter sydligare länder. Tänk på att många sallader innan måltid kom via restauranger med "sydlig mat". Själv ärter jag bara tomater och kål av olika slag (gärna bryssel- och blomkål)
Det är väl för att jag äter så mycket grönsaker och rotfrukter själv som jag trodde att alla andra gjorde ungefär likadant…
/Maria
#5 Men ingen har kunnat visa om det är köttet i sig eller om det är tillsatserna i kött och charkprodukter (jepp, de slår ihop kött och charkprodukter i en sådan undersökning som media skrivit om nyligen) som orsakar cancern. Vad gör nitriten, till exempel? Det är lite det jag menar. Det är svårt att helt och hållet renodla en kostundersökning.
#8 Det finns en svensk forskare som heter Jan-Åke Gustafsson, som forskar om östrogenreceptorer. Han har övertygar mig om att det är fytoöstrogenerna i vegetarisk kost som motverkar vissa typer av cancer.
Om kött dessutom innehåller farliga ämnen, det har jag ingen aning om!
Mvh Lena
#9 Helt utanför ämnet men jag älskar också Lille Prinsen…
/Maria
#11 Klistrar in en länk om fytoöstrogener.
/Maria
Detta med grönsaker kan ju ligga i vårt arv. Vi bor i ett klimat där det inte är så gynnsamt att odla grönsaker mer än på sommaren. Tänker vi längre tillbaka så slet folk för att odla sin potatis och sin säd för att få sitt bröd för dagen.
Grönsaker har inte varit något naturligt inslag i svenskens kost förrän nu senaste decennierna.
Jag åt aldrig grönsaker förut, tyckte inte om helt enkelt. Men numera så äter jag någon form av grönsak varje dag och även frukt. För det mesta blir det rårivna morötter och kokt broccoli eller blomkål. Det mättar ju på samma gång som det ger näring.
Fast när jag tänker grönsaker så räknar jag med alla rotfrukter och kålsorter också och det levde man på mycket förr också. Tänk innan potatisen "kom".
/Maria
Jag äter frukt och grönt varje dag. Brukar gå lös på salladsbaren på lunchen på jobbet
Och äter alltid en frukt på förmiddagspausen på jobbet. Dock tycker jag bättre om frukt än grönsaker. Men det är inte pga smaken utan mer konsistensen som är trevligare på frukt.
Jennie
Jag måste nog läsa på…