Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 3816 ggr
Zabbio
0

Utslag - huskur/vad är det?

Hej!

Jag har fått ett utslag på armen, det började som små prickar men har nu blivit en ganska stor, svullen, röd och knöglig fläck.. (6-7cm långt och 3cm brett, ca, med två små fläckar en bit utanför)

Det bränner i den, värme gör ont, kyla bränner, den svider och börjar bli ganska jobbig, så det blir nog läkare på måndag, om vårdcentralen har tid.. eller kan man gå till distriktssköterska?

Iaf.. vad ska jag göra med den och vad kan den bero på? Har tvätat med vanligt vatten och låtit det lufta, haft på handsprit, tväöttat med grönsåpa, smörjt med armens hudsalva och även testat bepanthen.. lade på is när det brände och sved för mycket men fick ta av det igen eftersom det gjorde mer ont.. >_>

Har ett minne av ngt liknande från förr, då sa de att det var någon obalans i hudens bakterieflora eller såoch gav bakteriedödande kräm (som gjorde saken värre eftersom den skulle strykas på tjockt och blev rolig för bakterierna att bo i efter några minuter när den slutat verka), därför testade jg att sprita.

Har inte haft exem, det syns bara på ena armen (armvecket) och kliar inte.. har inte ätit något ovanligt och kan inte komma på att jag varit i kontakt med något..

Har haft det i ..4-5 dagar? De första två dgarna blev det mkt värre men sen har det avstannat, växer inte, blir inte rödare ov..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

mongu
0

Har du blivit biten av nåt? Fästing, geting, mygga eller så.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zabbio
0

Inte där. Har blivit rejält biten av hästflugor men inte där och inte med det utseendet.

mammaru
0

Har du provat med Aloe Vera-gel?

Zabbio
0

Fick salva av läkaren så det är borta nu :)

mongu
0

# 4 Vad sa läkaren att h*n trodde det var? Kan va intressant att höra.

Skönt att det är borta nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zabbio
0

#5 Troligtvis något stressrelaterat eksem.. Fast jag undr nog lite.. de säger ju att eksem ska klia, men detta kliade inte alls, bara sved,..