Hur lever du med Ibs ?
Hej !
Jag har sedan några månader diagnosen Ibs(inflamerad tjocktarm) och tar dagligen Inolaxol och det fungerar hyfsat. Men de finns ju flera hälsokostpreparat som kanske skulle underlätta ytterligare. Har testat DIDA men, ser ingen förbättring. Appital är ett annat medel som lär var bra. Någon som har testat ? Eller har någon något bra tips att stå ut med denna ganska okända åkomma?

Att äta low carb hjälper många, jag är en av dem (har inga besvär alls längre!). Bort med alla baljväxter, spannmål och frukt… Särskilt spannmål vad gäller mig i alla fall, undviker dem totalt!
Fibrer i mängder är inte bra. Hälsokostpreparat kan ofta lindra en aning, men inte bota. IBS beror helt enkelt på att du äter något din matsmältning inte klarar, så det självklara svaret är att sluta äta det som ger besvär.

IBS påverkas också av stress, oro o en mängd andra saker. För en del är det bra med fibrer, för andra inte.
Det är en sjukdom som har en massa olika "ansikten"
En del är hjälpta av Inolaxol o liknande mediciner.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

jag vaknade upp plågad, mitt i natten, nu i veckan och kom fram till att det enda, normalt avvikande, som jag hade ätit under dagen var en bön-gryta, så INGA MER bönor.
Jag har fått inolaxol, men mådde illa av dom.
I perioder, reagerar jag på: mjöl-produkter, salt, socker, mjölkprodukter
Tycker mig även ha märkt att jag inte kan äta frukt och grönsaker i perioder.
Sushi, brukar funka, när jag är som sämst, samt torkat renkött (hopplöst att få tag på)

Det finns 2 andra medeciner förutom Inolaxol. Lunelax och Vi Siblin, vet någon vilken som är bäst ? Jag tycker att Inolaxol inte hjälper helt och hållet.
jag har haft ibs i tre år nu (diagnostiserad) och jag äter dagligen loperamid, stressar av då magen säger ifrån. jag dricker inte för mycket kaffe och har nu slutat med socker och det verkar göra skillnad.
som tidigare skrivet så är ibs olika för alla, något som fungerar för en fungerar inte för en annan, så det gärller att prova sig fram, ät olika sorters mat och skriv upp vad din mage reagerar på och undvik det sedan.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Hej tjejer..
Jag jobbar som naturterapeut och det vanligaste problemet är just magproblem..Många som har liknande dessa problem lider faktiskt av candida albicans..går att hitta info på nätet..
Om någon av er vill ha råd angående medel för de här problemen så mailboxa mig…

Asså vad gör man åt alla dessa gaser som man får i magen? Spelar ingen roll vad jag äter el inte äter jag blir stor som en ballong. När jag vaknar är jag helt platt om magen, men på kvällen är det hemskt. Jag har gått ner lite i vikt pga att jag knappt vågar äta längre…

#4, hade väl en del förslag på mediciner.
Annars så är mitt råd att ta reda på vad som får igång det värre.
SJälv har jag kommit på bönor och ärtor, starka kryddor (som jag älskar)
I perioder också alla mjölkprodukter, mjölprodukter, ägg, när det är som allra värst alltså.
När jag mådde som sämst, inte kunde äta ett mål lagat mat på en vecka, rasade ner i vikt osv, så klarade jag av sushi, men akta dig bara för wasabin, då, den är litet för stark.
Det förklarade min väninna för mig, vars son är född med tarmarna utanpå magen, är väldigt lättsmält, hon är asiat själv och sa att den maten är väldigt lättsmält, den skapar inte stopp i magen.
SAMT….drick mycket vätska, ljummet vatten, ört thè, det fick ordning på min halsbränna, har slutat med Nexium helt och hållet nu.

Tack för bra tips och fina råd ! Vilken hjälp detta forum är !
Tacka alla ! (ni får gärna komma med fler råd)

Jag har svårt att veta vad jag äta.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier

#10 ta hjälp av en dietist. Det finns så mycket som kan hjälpa men också stjälpa.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag "hade" ibs…
eller nåt, mina magkramper "var" stress-relaterade i alla fall
det var glutenintollerans
Mina magproblem med gaser, kramper och diarrér blandat med förstoppning försvann när jag skippade bröd, past, och gasbildande grönsaker och frukt. Magen är lugn fin och funkar perfekt. Äter LCHF med mycket fett. Det är en lättnad att slippa magproblem. Har provat olika mediciner och preparat utan någon hjälp.

Jag har haft ibs i 7 år nu diagnostiserad, för mig så är det olika dar me olika mat,får testa mig fram med frukosten för att avgöra vilken dag det blir me magen.Ena dagen kan det funka me fibermat men andra dan ej oav.. men det har bivit lite lugnare sen jag fick diagnosen me diabetes som gör att jag äter regelbundet nu o sockerfritt.
Vissa dagar är jobbiga till max me magen då man knappt vågar gå utanför dörren då man har kramper,värk,gaser o ett oändligt springande på toa,då känner man sig liten. Men man lär sig att eva med det,men det är jobbigt ibland.
ibs=irretable bowel syndrome (för dom som ej vet vad det står för)
Jag har inte IBS men vill ändå berätta när min man blev vegetarian så började vi äta mycket mer grönt inklusive bönor av alla de slag. Jag hade stora problem med min mage i början men det gick så sakteliga över.
Numera äter vi kött igen, om än inte så mycket, och då får jag samma reaktion på kött i stället.
Detta var helt OT. Ursäkta…
/Maria
För min del gäller det att hålla igen på fiberrik och gasbildande samt hårdsmält och välkryddad mat. Jag tål dessutom inte fett och troligen inte heller mjölk och vissa typer av protein, till exempel ägg och kyckling gör mig väldigt dålig.
Till en början var det väldigt tufft att lägga om kosten men efter ett tag så lugnade sig magen såpass att jag numera kan äta ganska normalt bara jag tänker mig för.
Numera klarar jag mig för det mesta utan medicin, innan har jag käkat det mesta som finns på marknaden emot struliga magar.

Jag får mest problem av mjöl, så bröd blir det inte ofta, fast jag har märkt att glutenfritt bröd går ganska bra. Pasta äter jag aldrig, helt kört.
Jag älskar ärtor och bönor, men det får jag galet ont i magen av.
Jag avstår att äta detta och dricker mycket vatten. Äter ingen medicin.
Min IBS beror mestadels på stressfaktorer, och efter att jag bytt jobb och fått en mycket bättre arbetsplats så har även sjukdomen blivit bättre.
Sajtvärd för mitt eget liv
jag har oxå diagnostiserad ibs sedan 6 år tillbaka.
min ibs upptärder i skov, vilket betyder att i perioder kan jag vara hyffsat ok i magen. sedan räcker det med att jag kanske tar en kopp kaffe så har jag lagt grundern för ett långt och kämpigt ibs anfall.
får intrycket av att en ibs mage inte tål något egentligen. som om man är allergisk mot att ha något i magen typ.
jag blir väldigt mycket sämre om jag äter mycket socker i maten eller mycket godis.
pasta ska jag helst låta bli helt, det är förödande. bröd måste jag vara måttlig med och fibrer…ja, då exploderar jag bokstavligt talat.
den enda frukt jag inte reagerar mot är banan…trots dess höga fiberinnehåll. banan lugnar min mage faktiskt och ibland när jag inte kan äta mat alls lever jag på bananer och laktosfri filmjölk.
kryddor är jag oxå känslig mot, speciellt kanel som bland annat finns i naturläkemdelet Dida, vilket påstås vara bra för oroliga magar
ja, vad sjutton tål man egentligen som ibs:are? =( inte vet jag….
det är tråkigt att leva med det ialla fall…är ju faktiskt ett handikapp mer eller mindre.
dessutom får jag känningar ifrån centrala nervsystemet när jag är som sjukast med ångest, deppighet, handsvett , illamående m.m. med ibs blir man även mera smärttålig, kan få diffusa molande värkar i buken, större mesnblödningar (kvinnor), ont i muskler och leder och väldigt väldigt trött.
tycker att det är riktigt konstigt att ingen läkare säger sig veta vad sjukdomen kommer av. det är en klen tröst att veta att det är ett ofarligt tillstånd när man har så mycket buller i magen att man inte kan knäppa byxorna och ingen diet hjälper.
märkligt är oxå att ibs symtomen är domsamma som candida eller när man samlat på sig för mycket gifter i kroppen…..som man bland annat kan få ur genom detox och tarmrening.
tarmrening avrådes dock ibds patienter att göra…av förståeliga skäl kanske….
tänk om ibs beror på giftigt slagg man samlat på sig och som ligger kvar och irriterar och inflammerar tarmväggarna? 
=( *suck*

#18 Vem vet vad det beror på! Tycker dom ska satsa lite mer på det för det är ej en dans på rosor när man har det som jobbigast. idag är det ej en bra dag för mig, räckte att jag tog en kopp te utan koffin och sen ve det kört,och man har 13 timmar på jobbet idag.. Det kommer bli kämpigt! Men det är bara att ta en sak i taget o att inte stressa idag.
Har ätit "nyttigt" med massa fibrer i 20 år och bara blivit sämre. Har provat Inolaxol, Husk, Dimeticon, Aloe Vera, Silvervatten och diverse andra preparat. Har provat vegetariskt, laktosfritt och sockerfritt. Men sen ett halvår har jag dragit ner drastiskt på kolhydraterna och det onda i magen försvann på två dagar! Äter också mycket fett, det smörjer tarmarna. Kommer succesivt att prova om det är något speciellt som jag reagerar på, men jag vill vänta lite till för att låta tarmarna läka efter alla hårda fibrer jag ätit genom åren.
Äter jag mycket fibrer, fett, (räcker med en bit smörgåstårta), så kan jag räkna med magknip och gaser. Har jag varit på fest på lördagen, så är jag putt i magen veckan efter..
Det värsta för mig är ett stillasittande arbete. Vilket jag har på deltid. Inte bra, men jag kan inte omplaceras..
Varje morgon tar jag en dospåse Inolaxol. Det fungerar ganska bra.
Dimetikon de gånger man blir som en förstoppad ballong..