Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 4137 ggr
tokage
0

Ni med ätstörningar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, ska försöka att gå rakt på sak, hehe :).

Jag vill prata med personer med samma problem som mig, alltså att de behöver gå upp i vikt. Det blir allt svårare för mig.

Det känns mest jobbigt för att nästan alla i min närvaro bantar, min mamma ska gifta sig om ungefär en månad, både hon och min styvpappa kör på hård bantning för att de ska se bra ut på bröllopet. Det kändes faktiskt riktigt jobbigt igår när vi skulle äta middag, jag fick makaroner och falukorv, man kunde riktigt se fettet från korven… Medans de själva åt sallad.

Jag känner att jag behöver prata, och gärna träffa någon som behöver gå upp i vikt som mig, jag stöter hela tiden på folk som bantar, folk som vill gå ner i vikt, så har vi ju media, alla smala och vackra kändisar osv. För att inte tala om alla bantnings tips man stöter på överallt.

Jag klarar inte av detta ensam, jag känner mig rent utsagt som ett fetto bland alla andra, alla äter så lite och går ner i vikt medans jag tvingas gå upp i vikt.

Det kanske inte verkar som en stor grej för er, men det är det för mig, jag känner mig enormt ensam när det gäller hur mycket jag ska äta osv… Så jag behöver en vän som kan stödja mig, så kan jag stödja henne/honom, bara så jag kan komma bort från den här vardagen med bantning och allt sånt.

Gärna om ni vet något ställe där man kan få kontakt med personer i samma sits så berätta, det skulle verkligen hjälpa mig.

Tack på förhand, mvh Antonia

jaaow
0

Oh, Jag har precis samma problem med att gå upp i viktig, är rätt så underviktig och behöver gå upp i vikt men har också väldigt svårt för det. Då man som du säger, påverkas av allt runtomkring.
Hör gärna av dig! :)

Tallen13
0

Hejsan.. 

Skänner igen din problematig på mig, har sendan 10 år tillbaka mkt stor problem med maten, tyvär blir det ju ej bätte med alla reklam som du skriver, bar på 1 timma så kan men se 6 reklamsnuttar med trådsmalla tjer på *FY* Tyvär är det omgivningen som formar en och om inte idealet var att ar tråd small så tor jag att allting skulle var mkt lättare. Det finns et fleratal sidor på näter med information på ställen att prata ut på dock får man var kräsen i sitt val, då  inte alla är bra. Hör görna av dig. /Anna

Angelica-Russin
0

Jag har jätteproblem med att gå upp i vikt. Jag äter normalt och sådär men det går ändå inte. Jag känner inte att det är jobbigt med allt omkring mig som det verkar vara för dig, men lite trött blir man ju på all reklam och alla tidningar som skriver om det bästa sättet att gå ner i vikt. Varför kan inte en enda tidning skriva en artikel om, och ge tips på hur underviktiga kan gå upp i vikt lättare. Det enda som skrivs ang. vikten är bantning. Så vi vet nu säkert 50 olika sätt man kan gå ner i vikt på. Behöver vi mer?

Kaninisen
0

Jag förstår på ett sätt hur du känner.
Jag är inte underviktig, jag har hull på höfterna men jag är absolut inte överviktig. Dock lever jag bland sådana som tror att om man tar en tugga istället för en portion så blir det bra, vilket kan påverka mig ibland. Känner jag mig sårad eller ensam så vill jag bara svälta mig själv.

Vad jag vill säga är att du får gärna skriva till mig och du vill prata, även om jag kanske inte är den du sökte att skriva med.

[Thiah]
0

Jag äter helt normalt men är ändå underviktig. Vet att en del "smalhet" har jag i generna då både min morfar och mina föräldrar varit helt supersmala som små. Morfar var faktiskt supersmal hela livet. Tyvärr hjälper det ju inte mig när alla tror man har anoreksia och tycker synd om än.

Jag hade faktiskt en tant på våran lokalpub som kom fram till mig och sa att hon var orolig för mig för jag var anorektiskt och skulle dö om jag inte lyssnade på henne….T.o.m min make  sa åt henne att ge sig men icke. Kändes ju litesådär kan jag säga.

Maria
0

Nu är ju detta en gammal tråd men ack så aktuell.

Man ska bara vara försiktig med detta för det är skillnad på ätstörningar och att verkligen behöva gå upp eller ned i vikt.

/Maria

tokage
0

Oj, ja det här var en gammal tråd!

Måste säga att för min del vill jag lägga det här bakom mig, jag har gått vidare och mår bra, är fortfarande 10kg under vad som ska vara normalvikt för mig men det ligger i mina gener.

[Thiah]
0

Fast denna tråd är ju på ett sätt alltid aktuell då det finns flera av oss underviktiga som inte lider av ätstörningar men endå har problem att gå upp i vikt.

tokage
0

#8 det förstår jag, ville bara upplysa om att jag helst inte vill ha med det här o göra, tråden får gärna stå kvar ändå och folk får skriva hur mycket de vill men jag vill inte vara med, haha :)