Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 5447 ggr
idaa
2009-08-07 00:19
0

Vitaminer

Hej. Håller på och beställa hem vitaminer. Tänkte bara kolla lite med er först så det inte blir nåt fel.. typ om man kombinerar allihopa eller om man ska ta dom vid olika tillfällen osv..

D-vitamin 2000IE 2st/dag

B-vitaminkomplex 1st/dag

Zink 18mg 1st/dag

Folsyra 500 mikrogram 1st/dag

Jag är kvinna lite över 20 år.. tänkte även att min kille skulle få samma saker förutom folsyran.
Jag är inte gravid men snart kanske (??) =)

Verkar detta helt ok?

Maria
2009-08-07 00:24
0

Varför ta vitamintillskott? Äter ni inte varierad kost?

Detta är inget "spydigt" inlägg utan bara en fråga.Flört

/Maria

idaa
2009-08-07 00:26
0

Vi äter LCHF … kött och fett mest. Inga fullkornsprodukter, fisk eller grönsaker (förutom tomat, broccoli och paprika typ)

Så det vi får i oss kommer från kött och fett, mjölkprodukter. Det tycker inte jag är så varierat ??….

Maria
2009-08-07 00:30
0

Då är min direkta följdfråga varför ni äter LCHFkost?

Förmodligen för att gå ner i vikt eller?

Äter man allsidigt så behöver man i allmänhet inga tillskott. Då menar jag riktiga råvaror och inte halvfabrikat osv.

/Maria

idaa
2009-08-07 00:33
0

gå ner i vikt och må bättre rent allmänt. Vi har aldrig halvfabrikat men det känns ju ändå som om det är grejer man inte får i sig ?! d-vitamin iallafall, det har ju de flesta brist på under vinterhalvåret, och folsyra bör man ju ta om man är gravid…

Men jag ville bara kolla så det är ok att kombinera det jag skrev och när man ska ta dom..

Maria
2009-08-07 00:50
0

ADE och K-vitaminer lagras i kroppen för de är fettlösliga. Resten är vattenlösliga liksom folsyra som även kallas B9.

Folsyra finns om jag inte minns fel i bladgrönsaker och våra "gräs" som havre, vete, korn och råg.

Jag kan inte förstå att man kan äta en kost och ev. tvivla på att det är näringsämnen man ev. inte får i sig.

Nu tillhör jag väl kanske en minoritet eftersom så många förespråkar LCHFkost.

Vad jag bara är så rädd för är att denna kost är såpass "ny" och forskningen i "barnstadiet" så kom igen om 30-40 år när man vet dess verkningar…

Det kanske visar sig vara alldeles rätt …eller tvärtom…Förvånad

/Maria

idaa
2009-08-07 01:02
0

ja så har jag också tänkt.. men jag tror på det här just nu och visar det sig vara fel så får man väl ta smällen då… :)

fibro
2009-08-07 07:49
0

Jag håller med i allt bumbleboo sagt Skrattande

Äter man allsidig kost behövs inte tillskott..

flikkan77
2009-08-07 11:05
0

Eftersom du äter LCHF så kan du ju lägga frågan inne på Kolhydrater i Fokus med. Där finns också många kunniga.

Äter själv lchf och kompletterar med b-vitamin just nu och när det blir lite mörkare så tänkte jag nog lägga till d-vitamin också.

"You just have to belive…"

nyborjare08
2009-08-07 12:55
0

Fibro och bumbleboo, det stämmer inte. Vi i norden har, utom på sommaren, brist på d-vitamin. Oavsett vad vi äter eftersom inga matvaror innehåller tillräckligt mycket av det. Det finns gott om forskning om det.

idaa: D-vitamin behöver ni inte ta på sommaren. Ta dem de månader på året som innehåller R. Börja i septembeR alltså. Glad B-vitamin och zink vet jag inte om det egentligen är nödvändigt om ni är friska i övrigt. Folsyra har jag hört är bra att ta extra om man är/vill bli gravid.

LCHF är en väldigt näringstät och nyttig kost. Grönsaker kan man mycket väl äta för att det är gott.

LCHF är inte enbart för viktnedgång - se det som en bonus. Alla andra hälsofördelar man får ser jag som så mycket viktigare.

Jag håller med flikkan77, gå in på Kolhydrater i fokus så kan du få fler råd om tillskott.

fibro
2009-08-07 13:12
0

#9 Näpp..*obstinat*…Det var samma diskussion i nån annan tråd alldeles nyligen. Det finns visst en massa d-vitamin i en massa föda sades det.

Ljusterapi är inte fel den mörka tiden…Skrattande

flikkan77
2009-08-07 14:25
0

#10 Om man tål ljusterapi ja… jag blir jättedålig av det. Men så är det ju med allt, det som fungerar på den ena är dåligt för en annan. Glad

nyborjare08
2009-08-07 14:31
0

#10 Joho (också obstinat Flört) Om du läste mitt svar i den tråden, OCH tidigare i denna, så skrev jag, och upprepar nu, att det inte finns TILLRÄCKLIGT med d-vitamin i kosten.

Ljusterapi ger inte d-vitamin även om det kan vara bra ändå för vissa.

nyborjare08
2009-08-07 14:45
0

#10 Här står lite om hur mycket d-vitaminrik mat vi skulle behöva få i oss för att täcka dagsbehovet. Men du kanske äter 35 ägg om dagen, varje dag, redan? Flört Från Kostdoktorn:

Ät fet fisk Bra tillskott, men du behöver runt 350 gram fisk om dagen för 2000 IE, i bästa fall. Konserverad i burk ger mycket mindre.

Ät kantareller och ägg Du behöver 2 kilo kantareller eller 35 ägg om dagen för 2000 IE.

Drick lättmjölk / ät margarin med tillsatt D-vitamin. Du behöver 13 liter lättmjölk eller 700g margarin per dag för 2000 IE.

flikkan77
2009-08-07 16:17
0

#13 Attans, jag som bara äter 5 ägg om dagen. Måste alltså få i mig 30 till… Flört

Anders 50
2009-08-07 17:11
0

Vad händer om man inte äter extra d-vitamin?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
2009-08-07 17:17
0

#15 Förmodligen något alldeles förskräckligt…Flört

/Maria

nyborjare08
2009-08-07 17:49
0

Tjaa, benskörhet på äldre dar tycker jag inte verkar så trevligt. Sen blir jag höst-/vintertrött och mot det hjälper D-vitaminet mig absolut! Stor skillnad! Därför tar jag tillskott.

Maria
2009-08-07 19:20
0

#17 Det var inte meningen att raljera för mycketFlört. Benskörhet däremot  samverkar med en hel del annat än enbart D-vitaminer.

Själv har jag en liten "egen fundering" vad det gäller vitaminer och det är att vi lever i olika delar av världen och vi ser dessutom olika ut beroende på våra förhållanden.

I Norden har människor levt väldigt länge och vi är bleka bl.a. Kan det inte vara så att vi tillgodogör oss vitaminerna bäst från de födoämnen vi har haft omkring oss i så långa tider. Ex. att vi bättre tar upp C-vitamin från vitkål än från citrusfrukter vilka är relativt nya för oss.

Likadant med D-vitamin. Vi kanske inte har samma behov eftersom våra kroppar har anpassat sig till klimatet?

Nu är ju världen mer globaliserad men detta har kommit på ganska kort tid.

En liten tanke bara…

/Maria

Henrik70
2009-08-07 19:52
0

Zink ska man ta två timmar innan mat för att den inte ska konkurera med andra näringsämnen.

Själv är jag övertygad att vitaminer gör betydligt mer nytta än skada. Jag tror att det är nästan omöjligt att att få sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Äter man LCHF behövs nog färre vitamner eftersom den oxidativa stressen blir mindre. Själv äter jag LCHF och en massa vitaminer och mineraler. Men så är jag också elöverkänslig och stressskadad och då går det åt massaor av vitaminer och mineraler.

Anders 50
2009-08-07 21:11
0

Är det inte bättre att kosta på sig en koll (blodprov) hos läkare för att utröna vilka brister man har än att lägga pengar på vitaminer som man kanske inte behöver?

Tror att detta med att äta extra vitaminer är ett behov skapat av de som tillverkar dem.

Sedan bör man se upp med vad man tar för piller om man samtidigt äter andra mediciner.

Är övertygad att en normal kost och ett någorlunda sunt leverne räcker.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[SvenA]
2009-08-07 21:31
0

Tänk på oss som alldrig äter extra vitaminer oc kosttillskott vad sjuka vi skulle vara om man skulle tro på allt som sagts om detta ämne

Jag tror mera på att äta en allsidig kost och inte gynna de som vill käna pengar på folks oro

mongu
2009-08-08 00:36
0

Tror också på en allsidig kost och att försöka leva så sunt det går. Vara ute i dagsljus t.ex. en kort stund per dag ger oss det vi behöver i D-vitamin. Det behöver inte ens va solsken utan det räcker med ljus.

Det finns ju faktiskt vitaminer som vi kan få för hög dos av i våra kroppar och det är inte alls bra. Så som alltid "för mycket och för lite skämmer allt"

Fettlösliga vitaminer lagras i våra kroppar vilket kan ge oss för höga doser. Medan de vattenlösliga vitaminerna kissas överflödet ut så där kan vi äta utan att behöva tänka på detta.

Så sunt förnuft vad gäller kost precis som med allt annat.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

fibro
2009-08-08 10:15
0

#13  Förvånad  Ååh shit asså, 35 ägg!!? Då måste jag ju köpa fler höns, för mina ger bara högst 11/dag….moahahaha

Men om man nu behöver alla dessa vitaminer i tillskott och inte tar dem,(som jag), borde jag då inte vara rätt slut hela jag…eller?? Obestämd

Ofelia
2009-08-08 17:00
0

Benskörheten är högst i världen just här i Norden och man tror idag att det kan bero på för få soltimmar. Vi äter mest mjölkprodukter i världen samtidigt så vi borde med din logik klara oss ifrån benskörheten men gör det inte alltså.

Naturen är inte så perfekt som man skulle önska och folk har olika sjukdomar runt om i världen. Klart man ska försöka påverka sina odds till det bättre om man kan!

nyborjare08
2009-08-10 10:22
0

#24 Jag håller med dig i din slutsats. Det är så jag själv tänker.

För mig som har dragits med höst-/vintertrötthet har jag dessutom märkt en omedelbar förbättring tack vare d-vitaminet. Men alla har förstås inte såna besvär och märker ju då inte den drastiska skillnaden.