Energin försvinner
Förra sommaren åt jag inte om jag inte var hemma. Jag kände mig varm och illamående. En gång fick jag feber när jag hade ätit. En gång sprang jag till toaletten och trodde jag skulle spy.
Det blev bättre när jag tog bastabletter mot lågt pH-värde i kroppen men jag har fortfarande känt mig en del illamående när skolan satte igång igen. På sistonde har det barit riktigt bra men denna vecka vet jag inte om det har kommit tillbaka.
Jag är inte alls hungrig på morgnarna, jag har testat att vänta tills jag blir hungrig eller att bara ta en liten macka en halvtimme efter att jag vaknat. Båda gångerna har jag kännt mgi illamående efter att ha ätit och all energi bara försvinner, som om kroppen drar ihop all energi för att orka ta hand om maten.
Samma sak hände nyss när jag åt lunch.
För någon dag sedan tog jag med hjälp av sånadär små lappar pH-test på salivet och det var runt 6,5-6,8
Vad kan det vara för fel? Är jag sur i kroppen eller är jag sjuk?

Om du inte äter ordentligt så mår du ju illa och får en sjukdomskänsla. Kroppen behöver näring för att kunna fungera.
Näringen får du genom mat och därför måste du försöka få i dig detta regelbundet.
Hoppar man över mål och äter för lite ställer kroppen in sig på svält.
Vet inte varför du kollar pH-värde på din saliv, men om du inte är i balans med näring så visar det fel det med.
Så starta med att äta frukost, lunch, middag och mellanmål.
Då kommer du att må bättre.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Kroppen är en förunderlig mekanism! Den reglerar själv detta med syra-bas utan att vi själva behöver oroa oss för det. Kroppen kan inte bli försurad.
Jag tror också på att du behöver äta. Och dricka. Alla klarar inte att äta direkt på morgonen men gör det då sen när du kan. Ät mindre men oftare om det passar dig.
Hoppas att du känner dig bättre snart!
#1 Jo jag är i full gång med att försöka förbättra mina måltider, vet att jag kan vara lite slarvig med det.
Jag har pratat med husläkaren för att se som det är någon slags näringsbrist jag har men de vill verkligen inte samarbeta, utan börjar snacka om att jag ska undvika laktos och se om det ka nvara det. Men det har jag redan kommit fram till förra året att det inte är.
Det låter så enkelt att ändra matvanorna men det är svårt att få i sig allt, speciellt för mig som knappt kan äta frukost. Kan pannkakor på bovete, sojamjök och linfrön med färska bär något att äta till frukost? Som sagt, vet inte hur det är med mjöl och sådana saker..

Nej det är inte lätt att ändra sina matvanor. Men försök att äta lite och ofta så brukar det gå bättre. Äter du för mycket så mår du bara illa av det.
Många har ju svårt med frukost och behöver vara uppe ett tag innan det går att få i sig nåt överhuvudtaget.
Jag tror inte att det är nån ide att kolla näringsbrist för att utreda för ärligt talat tror jag mycket sitter i att du inte får i dig det du ska.
Men det klart ett dietistbesök kanske kan hjälpa. Det brukar finnas dietister på VC. Kolla om du kan få komma dit.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag tillhör dessa människor som aldrig har kunnat äta frukost. Trots att jag är väldigt näringsmedveten och har haft barn och tillagat ordentliga frukostar till familjen så har jag själv aldrig ätit.
Jag kan absolut inte äta förrän jag varit uppe i minst två timmar. Inte ens youghurt, juice, kaffe eller någon lätt dryck. Detta har jag accepterat efter alla år.
Jag mår bara illa om jag skulle försöka.
/Maria
#6 Jag kan inte heller äta, men grejen är att om jag är hungrig och inte äter så försvinner mig hunger tillslut. Så tiden kan gå och så mår jag illa av hunger men mår illa när jag äter. Mycket klurigt!
Kan fett göra att man blir illamående? Tänkte på om man steker med margarin eller något, eller ost..
#7 Skillnaden med mig är att jag efter ca. två timmar efter jag vaknat är hungrig och då äter jag. Nu har jag ett jobb som gör att det finns möjlighet till detta annars vore det besvärligt…
Har du inte ätit på länge och så att säga har gått över "gränsen" så kan jag tänka mig att du kan bli illamående av fet mat. Fast det är ju skillnad på stekmat och en skiva ost.
/Maria

Går man över gränsen så brukar också blodsockret sjunka och det gör i alla fall mig illamående. Går det tillräckligt långt så är det då svårt att äta.
Viktigast tror jag är att man ser till att äta när man kan på morgonen. Är kanske inte alltid hungrig men samtidigt så behöver ju kroppen få i sig näring.
Det gäller ju allt egentligen. Vill man t.ex. gå ner i vikt så hjälper det inte att låta bli att äta.
# 7 Det bästa du kan göra är att du försöker få in nån bra vana för hur du ska äta. Låt va att du inte klarar att äta med en gång på morgonen men kanske efter en timme, två timmar osv.
Ha en bra dag! Mongu.

Jag har haft perioder med diffust illamående som pågått från och till hela dagarna. Jag har kopplat ihop det med min dagliga migrän och hormoner - men vet inte säkert vad det berodde på.
Inga läkemedel har fungerat på mig. Jag har testat det mesta från vanliga Primperan till någon ny avancerad och svindyr medicin mot illamående som man ger till cancerssjuka för att dämpa deras illamående vid cellgiftsbehandling. Inte ens det fungerade!
Så gick jag till en homeopat. Jag gillade inte ens den här homeopaten - jag har gått till andra homeopater som jag trivs bättre med - men, trots att jag var så upprörd att jag nästan skakade när jag gick därifrån, lyckades hon pricka in det exakta homeopatpreparatet som fungerade på mig!
Illamåendet försvann direkt.
Så, det kan vara värt att göra ett besök hos en homeopat!
#10 Mina perioder med smärta och illamående har inte lindrats av varken Primperan eller Zofran vilka jag tror du menar.
Det enda som hjälp mig har varit dropp och intravenös näringslösning. Men då pratar vi sjukdomstillstånd med farlig viktminskning.
Kan homeopatmedicin hjälpa så är det ju helt fantastiskt.
Normalt sett när man inte är sjuk så tror jag att man ska lyssna på sin kropp och äta när man är hungrig och dricka när man är törstig. Har man möjlighet att koppla dessa vanor till jobb eller skola eller annat så behöver man nog inte bekymra sig så mycket.
/Maria
#10 Funderar på att gå till en, dock p.g.a. allergi. Vet inte om det är så illa, visade sig att det var dagen innan den roliga veckan i månaden, kan nog ha berott på det.
Fet youghurt med bär kanske? Lite nötter? Ost?