immun mot värktabletter?
har i ett par år ätit alvedon o diclofenac pga menisk skada/knäförslitning. Var nu för 1,5 mån sen med i en liten olycka och de tabletterna hjälper inte. fick då tillaggt Tiparol. inte heller de hjälper.
Vid samtal med läkare blev hon förvånad o sa att det var det starkaste man kunde få. tyckte det var konstigt att det inte hjälpte. Ingen diskussion om annat.
immun eller vad är det för fel på mig?
( kan man annat än le åt dagens läkarvård?)
Be att få komma till en smärtmottagning, om det finns någon i ditt landsting. De kan kanske hjälpa dig.
Du kan också gå till en sjukgymnast, ibland kan de ge akupunktur för att lindra smärtor.
Det är inte lätt när man går och har ont hela dagarna. Vad jag inte kan förstå är, varför sa läkaren att det inte fanns starkare värkmedicin än de du har provat. Nog finns det andra mediciner, men det skulle en smärtläkare kunna hjälpa dig med.
Lycka till och ge dig inte!
Det finns mängder med varianter av värkmediciner med eller utan kombinationer och med olika funktioner/styrkor. Det som passar mig kanske inte passar dig osv. Dessutom så kanske man behöver olika för olika smärttillstånd.
Du är säkert inte immun men behöver något annat.
Lycka till.
/Maria
Har fått höra av ortoped att unga som äter alvedon under längre tid inte får samma smärtlindrande effekt av paracetamol. För mig hjälper det med Citodon när värken är som värst, har innan blivit erbjuden Tiparol som jag tackat nej till (de ÄR fruktansvärt starka) av läkare på vårdcentralen.
Har också någon slags knäbesvär.
Med vänliga hälsningar
Chess

Det är inte alls konstigt att värktabletter inte hjälper längre, när man ätit samma i flera år. Kroppen vänjer sig. Ska man uppnå önskad effekt, krävs normalt att man gör uppehåll och växlar till andra typer av värktabletter.
Jag har samma problem. Trots att jag sällan eller aldrig äter värktabletter, men NÄR jag tar dom så kan jag ta maxdosen av både alvedon och diclofenak och inte märka nån skillnad alls. Tiparol hjälper men trots att jag har sagt till min läkare att diclofenak och paracetamol är skräp så har jag inte fått nåt annat, inte ens Tiparol. Går omkring med nästan ständig värk i min fot ifrån en nu 4.5 år gammal skada, har gruvligt ont i ryggen av och till och migrän ifrån yttre rymden när jag får migrän anfall. Och vad har jag för allt det? Jo, DICLOFENAK!
Så visst kan man vara immun mot värktabletter. Jag verkar definitivt vara det. Krävs rätt rejäla doser om jag ska märka nån effekt. Tiparol är inte ens speciellt starkt för mig. Jag måste nästan alltid kombinera flera olika mediciner för att få effekt alls. Vid migrän måste jag tex alltid ta 2 imigran och 1 ipren- bara för att komma upp ur sängen. Tabletter har för övrigt en väldigt långsam verkan på mig
Jennie
#5 Diklofenkak kan eventuellt hjälpa vid tidiga tecken på migränattack. För mig hjälper det inte alls.
Min räddning har varit Imigraninjektioner, numera så hjälper även Zomig nässpray eller sumatripantabletter (sammar verkningsämne som imigran). Så jag tycker att du ska prata med din läkare för det finns en hel del bra preparat mot migrän idag.
/Maria

Jag håller med #4 och om #5 att man helt klart kan bli "immun" mot värktabletter. Jag vet några som har allvarliga Whiplash-skador och kronisk inflammation i ryggen som har ätit tramadol och tradolan helt utan effekt för dom har byggt upp en resistens. När dom har trappat ner under några månader och sedan varit helt utan ett tag så fungerar dom på den lägre dosen igen.
Jag har vid ett flertal tillfällen bett min läkare om att få prova imigran injektionerna. Mina migränattacker kommer väldigt fort så även om jag tar medicin vid första tecken så hinner det oftast bli en full blown attack innan tabletterna ens börjat verka. Till och med smält tabletter är för långsamma! Nässpray vill jag inte prova då jag har en del allergiska besvär i näsan speciellt i pollensäsongen. Men guess what. Ingen av de läkare jag haft och bett om att prova imigransprutor har lyssnat eller ens skrivit ut en omgång till mig för att se om det funkar! Inte sällan jag vart nära på att ringa ambulans för att de mediciner jag har mot migrän inte funkar… Har migrän i släkten på mammas sida, i stort sett den enda i den släkten som inte har migrän är mamma
Jag har haft det i 10 år nu
För min del är det knappt ens ide att ha paracetamol hemma. Funkar inte för nåt på mig
Jennie

jag känner inte heller av smärtstillande så lätt. inte heller bedövning hos tandläkaren tex. En gång frågade dom på sjukhuset om jag var missbrukare eftersom jag frågade om mer morfin bara efter en liten stund då jag redan fått en dos. De va lite skämmigt
#8 Byt läkare…
/Maria

#10 ja
Nej man jag kan förstå att de frågar, är tydligen riktigt många som kommer in till akuten och säger att dom har ont för att få morfin….
#10 Har bytt läkare flera gånger men ingen har lyssnat. Inte ens min lokala vårdcentral i Vårgårda lyssnade på mig, och där var jag ändå patient i 20 år innan jag flyttade hemifrån och hamnade i Öresundsregionen
Jennie
#12 Jättemärkligt tycker jag då Imigran numera är ett väletablerat preparat som hjälper väldigt många med migrän.
Jag tycker ändå att du skulle testa Zomig nässparay eftersom det inte har med allergi alls att göra utan det är bara att det verksamma ämnet tas snabbare upp i näsans slemhinnor. Dessutom så fungerar det bra för dem som kräks i samband med migrän eftersom du då inte får behålla medicinen.
/Maria
#13 Jag har otroligt svårt att ta flytande mediciner oavsett om det är att dricka eller nässpray. Blir enormt illamående av smaken och man känner ju smak av sånt man sprutar upp i näsan också
Kortison spray för min hösnuva var bland det värsta jag vart med om! Var tvungen att sluta med det för jag kunde inte ens lära mig att stå ut med lukten/smaken av det :S
Jennie
Kan man inte vänja sig vid medicin? Har ju läst en del om Michael Jackson (R.I.P) att han tog stora haldet mediciner som är dödligt för "vanliga" men han "klarade av dem" just för att han vant sig.
Jo, man kan vänja sig vid medicin. Eller rättare sagt, kroppen kan och tar man samma hela tiden så kan det senare krävas högre doser för att få samma effekt. Men detta är vanligast bland opiater som morfin och andra enormt starka smärtstillande mediciner. Min kusin klarar tex morfindoser som skulle knocka vem som helst, men det är för att hon ständigt har morfin i kroppen (smärtpump) och nu får de till och med specialbeställa hennes ifrån tyskland för det finns inget starkt nog i sverige för henne. Ska hon sövas krävs en dos som i vanliga fall räcker till minst 3 personer.
Jennie

# 16 Är det inte för att det är ett särskilt läkemedel som dom licensbeställer åt din kusin? Det brukar det va.
Det är ju fler komponenter än morfin i medicinen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jo, det är nog licensbeställt just för henne. Finns verkligen inget som hjälper henne så värst mycket på den svenska marknaden efter så lång tid med höga doser. Sen har även prover påvisat att hennes kropp gör sig av med mediciner riktigt snabbt också, men det kan vara relaterat till hennes sjukdom.
Jennie