Enligt statistiska centralbyrån /SCB
Så har :
• cirka 206 000 personer ett svårt rörelsehinder, de behöver hjälp eller
hjälpmedel för att förflytta sig
• cirka 939 000 personer nedsatt hörsel, de kan inte utan svårighet höra ett
samtal mellan flera personer
• cirka 114 000 personer grav hörselskada eller dövhet, de kan inte höra vad
som sägs under ett samtal i telefon utan svårighet
• cirka 115 000 personer en synskada, de kan inte läsa en vanlig text i en
dagstidning även om de har glasögon till hjälp. Ungefär 15 000 av dessa har
svåra synskador eller är helt blinda.

Okej? Vad ska jag göra med denna informationen?
Det var ganska många människor må jag säga…
Fast jag blev lite förvånad över rörelsehindrade. Är det inte fler? Med tanke på alla rollatorer man ser.
Jag trodde rörelsehinder skulle vara fler än hörselskadade faktiskt. Men tänker man efter så är det många som har hörapparat också.
Säkert är detta ändå ett blindtal.
Jag har utfört hörseltester i populationsstudier och det är många med nedsatt hörsel som inte använder hjälpmedel för de uppfattar att de inte behöver dessa.
/Maria
#1 Det är väl alltid bra att få iformation
#2 Det är nog ett ganska stort mörkertal i dessa uppgifter och de är många som ite räknar sig dit
Fast visst är det många mäniskor och hur ser samhället ut för dessa och vad kan vi förändra så art det blir bättre för dessa personer
För det finns en hel del att förändra för att dessa personer ska få en drägligare tillvaro
och samtidigt få en bättre hälsa för dessa
För detta utanförskap som ett hamdikapp ändå innebär för den enskilde skulle vi gemensamt
kunna underlätta för dessa personer om vi fick ett mer tillgängligt samhälle som dessa personer kunde vara med i på sina egna villkor och kunna slippa be om hjälp alla gånger
För det är fönerdrande att ständigt behöva be om hjälp fast man egentligen skulle kunna klara av vissa saker bara samhället såg lite anorlundda ut