Bästa tips för bra hår?
Mitt hår ramlar av periodvis. Vad är era bästa tips för att få bra hår? B-vitaminer? kosttillskott? Hemmakurer?
Även jag har problem med håravfall periodvis, är dock inget jag lider speciellt mycket av då jag har ganska tjockt hår.
Märkt dock att det ramlar av mer om jag använder "vanligt" schampoo från affären istället för det jag köper hos frisören.
Med vänliga hälsningar
Chess
Öljästtabletter på Hälsokosten innehåller mycket B-vitaminer och är bra för både djur och människor.
Det finns även bra schampo som är helt naturligt och hemmagjort i vissa butiker. Så kallade schampotvålar. Även tjärschampo som finns i både tvålform och flytande är bra för håret. Doftar ljuvligt dessutom.
/Maria
Zinkbrist kan göra att man tappar hår. Protein är också viktigt för en bra hårkvalite.

Hår växer också i perioder, vilket kan göra att det ibland faller mer än vanligt, speciellt när håret utsätts för påfrestningar.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Jag har bebishår dvs mjukt med tunna hårstrån. Det har alltid varit hopplöst platt och livlöst. Men sen jag börjde med ett frisörschampo 2001 så är mitt hår helt annorlunda och mycket fluffigare och självlockigt! Schampot tvättar helt rent utan att det blir beläggningar på hårstråna som tynger håret. Nu senast investerade jag i en proteininpackning. Tycker att det är märkligt att det funkar eftersom hårstråna i sig är döda, men funkar gör det! Törs inte byta märke nu eftersom det har funkat så bra men dessvärre är det dyrt.
tack för tipsen
själv har jag tjockt hår, så där är ingen fara men det är så äckligt med alla hår överallt t ex i maten. Nu är det lite blekta slingor i och det kan nog göra sitt. Det är bara dra handen igenom och det följer med flera strån. Frissan har semester men snart blir det klippning och då köper jag nog shampoo där och provar samt rådfrågar. Tänkte om någon hade provat någon särskilt dunderkur som kunde rekomenderas.
Borstar du håret?
Jag har på sistonde märkt att jag fäller väldigt mycket men jag tror det skulle kunna bero på att jag inte borstar håret då det helt enkelt är så glatt att det redan ligger helt "borstat" på huvudet. När man borstar får man ju bort en del löst hår.
jo jag borstar det minst morgon och kväll. Har det endel uppstatt i tofs också för att hålla ordning på det. När man borstar känner man nedför rygg och armar hur håret faller av..usch..

I MåBra nr 8 augusti 2009 ( tidningen finns ofta att låna på bibliotek ) så finns det en artikel om Snyggare, friskare hår - utan schampo!
"No´Poo" är en förkortning av "no schampoo". Anhängare av den nya trenden hävdar att håret blir vackrare utan tvätt och starka schampon.
En detox ger hårbotten chansen att normalisera sin fettproduktion. Det ger på sikt ett starkare hår eftersom cirkulationen i hårbotten kommer igång när den får vila från kemikalier."
Man gör alltså en detox av håret.
Om man inte vill ta steget fullt ut och aldrig tvätta håret mer, så kan man tvätta håret cirka en gång i veckan med ekologiskt schampo efter man har genomgått detox kuren.
Jag har inte provat det själv. Står ca 3 sidor om det i tidningen.
På kolhydrater i fokus finns en liknande tråd om tips för hår och där står det om balsammetoden som tydligen lär funka bra. Själv har jag aldrig provat den.
Länk: tråd
Fast man får inte glömma att vi tappar en hel del hår naturligt men man märker oftast av det mer med långt hår eftersom stråna just är långa…
/Maria

#11 ja alla tappar hår, en del tappar lite nu och då, en del tappar mer i perioder. Det är inget konstigt eller farligt med det.
Jag behandlar mitt hår med äppelcidervinäger. Jag tvättar först håret med ett milt schampo och skjöljer noga. Häller sedan i en blandning av lika delar äppelcidervinäger och vatten, låter det sitta i håret en minut och skjöljer sedan noga. KLART!
Håret luktar vinäger bara så länge som det är blött, sen luktar det inget.
Detta gör håret blankt och mjukt/lent, det tar även bort om man har kli i hårbotten. Mycket bra för håret. Det återställer rätt balans i håret, vilket många schampo och balsam inte gör.
Innan jag fönar håret tar jag ett par droppar jojobaolja i topparna, så blir de inte torra eller sticker ut åt alla håll. 
Sajtvärd för mitt eget liv