Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3665 ggr
Dollis
2009-07-23 16:14
0

Vänner

Vänner är väl någon av en hälsogrej det med. Bra vänner gör en glad och är man glad så mår man bättre. Själv har jag jättesvårt för att skaffa vänner. Jag tror jag är kräsen för att jag blivit sviken så många gånger av vänner.

Jag tycker dock inte att jag har höga krav, utan vill bara finna en människa som vill mig väl. Alla vänner jag haft har antingen snackat skit, varit tävlingsinriktade och avundsjuka på något sätt. När det gått dåligt för en så har man märkt att de gillar det och de delar inte ens glädje när det går bra för en.

Sen så tycker jag även att det är viktigt att man har en väninna som är förnuftig. Många av de jag haft sätter sig i samma dumma situationer hela tiden gällande pengar och män, de låter sig behandlas illa om och om igen och mår skitdåligt. Som vän vid sidan om så tar det mycket på ens krafter och man mår inte alls bra.

Till slut undrar man finns det några bra vänner därute överhuvudtaget?

nyborjare08
2009-07-23 17:12
0

Jag känner igen mycket av det du skriver! Själv har jag väldigt få riktigt nära vänner, de går att räkna på ena handen. Jag har också träffat på sådana som följer samma destruktiva mönster hela tiden och det är som du skriver, jobbigt att stå bredvid! Men jag tänker också att det måste vara något hos mig som gör att de dras till mig. Kan också vara värt att fundera på! De söker sig till nåt bra, eller hur? Flört I vissa fall har det blivit så att vi kan umgås och ha kul men bara om vi undviker att ta upp det destruktiva. Om det blir för jobbigt kan man ju faktiskt säga det - "jag vill gärna umgås men jag vill inte höra om ditt kärleksliv", typ.

Men goda vänner finns! Jag vet inte hur gammal du är men jag tycker att jag har märkt med åren vilka som hänger kvar. Och så är de bästa vännerna de som finns där även om man inte har hört av sig på ett halvår eller så.

Jag har nog börjat lära mig lita på min magkänsla vad gäller andra personer. Och jag tror generellt att man ska göra det. Och inte låta någon annan tära på en. Då hittar man också guldkornen, för de finns!

Branneli
2009-07-23 22:53
0

Jag är lyckligt lottad med en underbar vän !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Leffe
2009-07-23 23:24
0

Riktiga vänner har man inte så många, men man uppskattar dem till 100 procent

Mitralis
2009-07-23 23:41
0

Jag tror att det flesta inte har så många vänner utan det blir några få vänner och många bekanta istället.

Det tar tid att vårda en vänskapsrelation och därför så ser jag ingen anledning till att "samla på sej" för många nära vänner.

Det är några som jag inte träffar så ofta nu för tiden, men när vi träffas så är det som att vi aldrig har varit ifrån varandra.

Häromdagen så satt jag faktiskt och tänkte lite på hur länge jag känt mina närmaste vänner, men eftersom jag är dålig på huvudräkning så skriver jag hur gammal jag var när jag träffade dom istället.

2 år
9 år
15 år
20 år
30 år
Är 31 år nu

Ibland så tar det alltså några år mellan guldkornen.

Jag har haft en väldig tur som har så otroligt trevliga vänner och bekanta. Jag mår gott varje gång jag träffar dom.

Jag brukar ringa lite olika vänner och bekanta utifrån vad jag vill hitta på och vem som kan tänkas uppskatta aktiviteten mest. Är jag sugen på att träna så ringer jag E, vill jag gå på stan så ringer jag J osv.

Ett tips om man vill ha fler vänner och bekanta är att behandla dem lite som en "potentiell partner".
Om du tycker att någon är trevlig så är det bra att ringa och hitta på saker lite nu och då tills man "etablerat en relation". Sedan gör det inget om det går en månad mellan det man hörs, man vet liksom vart man har varandra ändå.
Många gånger så rinner trevliga bekantskaper tyvärr ut i sanden för man inte får tummen ur och ringa dom.

Catwoman
2009-07-23 23:46
0

Riktig vänskap är när man litar på varandra till max. Man vet att vännen inte snackar bakom ryggen och denne vet att jag inte heller gör det. Så finns det som #4 skriver en massa bekanta, men de är inte de riktiga vännerna. Visst man kan gå ut och ha trevligt med dem, men lita på dem till 100 procent. Nej inte i det stadiet.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Dollis
2009-07-24 00:32
0

Vilken tur att ni är så många som har så bra vänner.

Jag är snart 30 och har egentligen ingen riktig "väninna" förutom min syster. (Klagar inte, hon är fantastisk)

Är nykterist och utan barn så jag tycker det är svårt att finna vänner - kanske på grund av det?

Skulle gärna haft en eller två väninnor att hitta på saker med emellanåt men ja, efter att man haft sån otur så har man nästan tappat tron på att det finns några bra därute. Dock så verkar det ju så på era berättelser.

Det får väl ta sin tid.Glad

Branneli
2009-07-24 00:40
0

#6 Rätt inställning Flört

"Det får ta sin tid"

Nykterist & utan barn är inga hinder !!

Mitralis
2009-07-24 11:55
0

#6 Jag började dricka när jag var 18 och jag är väldigt måttlig i mitt drickande.
Oftast så är jag nykter på fester och krogbesök så jag kan ta bilen hit och dit, bodde lite avigt till då, nu bor mina vänner en bit bortGlad

Att du inte dricker ska du inte se som ett hinder.

Jag har inte heller barn.

Jag har träffat mina vänner på skola, jobb och kurser. Sedan så blir man bekant med deras vänner, och så vidareFlört

Misströsta inte. Som sagt, att hitta vänner är nästan lika besvärligt som att hitta en partner, och dom ramlar man ju inte över hur som helstTungan ute