Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 4919 ggr
EvaG
0

Färskpotatis är nyttigt

På Livsmedelsverkets hemsida står det att potatis är nyttigt. Potatis innehåller flera viktiga vitaminer och spårämnen samt viktiga kostfibrer. Stor del av vårt intag av kalium och b-vitamin kommer från potatisen.

Tänk den fula matvara är en ömtålig råvara som ska skyddas från värme, ljus och stötar.

Den enda form av potatis jag gillar är i form av pommes frites och det är knappast nyttigt.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Leffe
0

Färskpotatis är gott annars gillar jag bara King Edward. Tänk färskpotatis kokt tillsammans med färsk dill.

[SvenA]
0

Tänk dig färskpotatis och matjesill det är väl en underbar middag

Leffe
0
[SvenA]
0

Givetvis det ingår ju alltid i denna rätt

Gittan
0

Vi har världens godaste färskpotatis. Vi har egen odling på gården.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

moondancer
0

Lite synd att man bara gillar färskpotatis. Hmm, undrar hur stort växthus jag skulle behöva för att kunna odla så det räcker ett år (så man har färskt hela tiden)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5  Nej, det har jag! Möjligen att du har näst godast.  Skrattande

(skojar lite)

Är potatisälskare av stora mått!

Bilden föreställer ett upptaget potatisstånd

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[SvenA]
0

Det går ju att göra så mycket gott av den

Maria
1

Jag är en av de få tror jag som faktiskt inte gillar färskpotatis värst mycket. Jag tycker den är vattnig och smaklös.

Den sena potatisen och vinterpotatis älskar jag däremot då man kan göra så mycket gott. Gratänger, mos, rostade i ugnen med mera.

/Maria

Annica38
0

Jo, potatis är nog gott i många olika former. Men tyvärr mår inte jag särskilt bra när jag ätit den, så det blir bara ett par gånger per år numera!

Anders 50
0

Här äter vi bara färskpotatis som vi odlar själva, köper gör vi aldrig. Provade "köpepotatis" en gång och det var ingen höjdare, tjockt skal och smaklösa om man jämför med egenodlade.

Maria
1

#11 Jag har själv odlat potatis i många år men gillar inte färskpotatis bättre för det. Har prövat mängder med sorter.

I år har vi odlat i murarbackar och hinkar men ännu inte skördat.

/Maria

Anders 50
0

#12 Prövat Early Puritan?  Den är godast här i min jord.

Hoppas du inte bara odlar i hinkar m.m. för det blir inte detsamma som på friland.

Jag snabb-odlar lite till midsommar och de blir inte så goda som de som får växa naturligt.

Men jag tror det är rätt många ändå som inte gillar färskpotatis.

Maria
1

#13 Just nu odlar jag bara i hinkar då jag inte har tillgång till friland längre. Kan inte minnas om jag odlat Early Puritan. Men i 12 års tid gick vi igenom en mängd sorter.

Den bästa vad jag minns som färsk var mandelpotatisen som visserligen kom lite senare.

Jag känner mig i alla fall ganska ensam om att inte gilla färskpotatis. Har aldrig träfat någon annan…Flört

/Maria

vornanen
0

Potatis är det bästa jag vet!
speciellt färskpotatis med löksås… billigt, enkelt och mättande.
perfekt studentmat! synd att jag inte studerar på sommaren bara ,haha