Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: stress-och-utbrändhet
Läst 4596 ggr
Novisan
1

så trött på att vara trött.

Jag är såå trött på att vara trött!

Har varit lätt deprimerad sen i januari. Går i KBT sen ett par veckor tillbaka men undrar just nu om det kommer hjälpa. Visst, jag ska fortsätta, jag vet att dessa tankar har med depressionen att göra.

Men jag är såå trött på att vara trött!

Jag orkar inget på min fritid. Lägger jag mig inte o sover senast kl. 21 så kommer jag inte upp kl. 06 på morgonen och då blir det stressigt att hinna äta frukost och åka till jobbet. På bussen till jobbet (50min) sover jag, sen är jag helt groggy när jag kommer fram till jobbet.

På jobbet sitter jag och drömmer mig bort o hänger för mycket på nätet, får dåligt samvete o längtar hem.

Shit, varför kan jag inte bara vara glad och njuta av att jag lever?

IaMiaMaria
0

Jag har också haft mycket problem med det dära, det du kan prova med är att inte sova på dagarna.

gå ut och ta en kort promenad på rasten på jobbet så du får ljus och syre.

Då du kliver upp morgonen så se till att dra upp alla rullgardiner ev ända lampor så det blir riktigt ljust.

rör på dig mycket, man blir trött av det, men det skapar ny energi faktisk. Har ganska nyligen börjat motionera =)

Annars kanske du kan prova ginseng, rosenrot mm som är uppiggande.

Lycka till.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Novisan
0

just nu skulle jag kunna prova amfetamin om det inte var beroendeframkallande och olagligt!

mattemaria
0

#2 ja, från början skulle det säkert hjälpa men sedan  skulle du få problem som får nuvarande problem att se små ut………….

Kämpa på, jag tror det ger resultat med kbt. Du har ju gått i terapi så kort tid än. När det gått några veckor eller månader till ska du se att allt känns bättre.

Novisan
0

ja, det finns inte så mycket mer att göra än att kämpa.

#1 Jag önskar att jag HADE möjlighet att sova på dagarna.

Branneli
0

Fysisk aktivitet lindrar…..Flört

Novisan
0

#5 ja, det sägs ju det. Och jag som har varit både träningsnarkoman och träningsinstruktör kan inte förmå mig mer än att ta promenader. Men just nu är jag nöjd med att jag orkar det iallafall.

Branneli
0

Duktig du är som tar promenader !! Det är ju fysisk aktivitet Flört

IaMiaMaria
0

har du varit till doktorn och kollar dina blod, järn, b12 värden mm? kanske behöver något tillskott av nåt?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

HannaM
0

Jag vet hur det känns… för mig har inget hjälpt. Tyvärr. Sök på dystymi här inne. Det passar jättebr ain på mig.

Novisan
0

#8 jorå, jag har kollat blod, järn, b12 mm och jag hade dåliga thyroidea-värden, alltså för dålig ämnesomsättning. Jag har ätit medicin sen 3 år tillbaka för detta, så jag blev lite förvånad att de plötsligt hade blivit sämre, har trots allt kontrollerat dem en gång per år.

Men det tar ytterligare några veckor innan dosjusteringen ger effekt och sen är jag förmodligen så trött pga att jag är inne i en depressiv fas.

Det är bara såå slitsamt. Egentligen vet jag inte vad jag ville få ut av mitt första inlägg. Jag tror jag kommer må bättre till hösten när depressionen förmodligen blivit bättre och medicinjusteringen gett effekt. Jag ville nog bara skriva av mig och få lite respons. Tack alla för att ni orkat svar.

Idag har jag faktiskt varit ute och intervalltränat joggning/promenader 5,3 km, så det kanske börjar vända lite nu
Glad

Novisan
0

#9 Har du varit i kontakt med någon läkare och berättat att du misstänker det? KBT funkar mycket bra för mig för att hantera min depression och jag antar att det funkar för dystymi också. Jag går just nu i ett KBT-program och har gjort det tidigare också. När jag är inne i en depression behöver jag professionell hjälp trots att jag vet hur KBT fungerar, men man blir liksom lite handlingsförlamad av depression, kanske av dystymi också? Vad tycker du? Har du svårt att ta tag i saker?

HannaM
0

#11 Jodå, jag är sjukskriven sedan tre år tillbaka och har kontakt med psykiatrin, kbt har jag inte provat, men en del annat.. Jag har svårt att ta tag i saker redan från början eftersom jag i grunden har en adhd diagnos men inte blir det bättre av att vara trött och deprimerad.

Novisan
0

#12 jag förstår att det måste vara jobbigt att ha två sjukdomar som båda gör att du får svårt att ta tag i saker.

Bra iallafall att du har kontakt med psykiatrin. Jag insåg att jag hade läst ditt inlägg nr 9 lite slarvigt. Har du redan diagnos dystymi eller har du sökt runt på nätet och misstänker att du har dystymi?

HannaM
0

#13 Har bara läst runt. Har inte träffat min läkare på ett år så jag har väl egentligen bara adhd som diagnos på pappret men jag känner verkligen igen mig i dystymi och har nämt det för min samtalskontakt som inte alls tyckte det lät fel.

Novisan
0

#14 Bra, då blir väl nästa steg för dig att kontakta en läkare - inte bara din samtalskontakt - och berätta att du misstänker att du har dystymi och att du vill bli undersökt av läkare så att du isåfall kan får rätt behandling? På vilket sätt skulle du kunna göra detta?

HannaM
0

#15 Problemet är att jag inte vill träffa min läkare.. jag gillar henne inte alls… sen är jag inte sugen på medicin och det är vad hon kommer ge mig så jag låter det vara än så länge.

mammaru
0

Har du testat Rosenrot?

Novisan
0

#15 nej mediciner är kanske inte alltid lösningen. Själv tycker jag att min KBT är det som har störst effekt på min depression, jag lär mig att tänka i nya banor och att inte hata och nervärdera mig själv så mycket. Tänkte att det kunde vara bra om du fick terapi för din dystymi?

[ngupa]
0

#18 och D vitamin äter du i höga doser?

Novisan
0

#19 nej inga D-vitaminer, vad menar du?

[ngupa]
0

jag menar att D vitaminbrist vilket många av oss har kan leda till depression  bland andra åkommor.

Sök på Mats Humble + d vitamin  så lär du hitta massor även på Johannaskostblogg hon har skrivit mycket om D vitamin med länkar. Mats är läkare…

Novisan
0

#21, jaha, du menar så. Jag tänkte börja käka d-vitamintillskott (i höga doser) så fort sommaren närmar sig sitt slut. Men man kanske kan börja redan nu.

[ngupa]
0

Om du solar mycket så kan du vänta annars ska du börja nu och köp ett d-vitamin som har en dos per tablett av 2000IE och ta då gärna två stycken varje dag.

Novisan
0

jag solar verkligen inte mycket. ska genast beställa, innan jag gör av med mina pengar på annat Flört

[ngupa]
0

man kan köpa en jätte dos av d vitamin på wsl

den är på 50.000IE och då behöver man ta bara en var fjortonde dag typ den 1 och den 15 i varje månad för att täcka behovet.

Vi är fler som beställt från denna sajt coh betalat via paypal och det har varit helt ok och snabb leverans.

HannaM
0

jag har iaf inte d-vitaminbrist… är nogrant utredd fysiskt.

lil-sis
0

Hur vet du det? Har de ens tagit prover på dina D-vitaminnivåer?

Jag har lämnat blod för det mesta och det mesta är ok men D-vit har aldrig varit på tapeten. Och brist lär jag ha eftersom att under den soliga delen av året undviker jag gärna solen och resten av året så tja…

keja01
0

Testat magnesium mot trötthet?

Maria
0

Som lekman ska man vara väldigt restriktiv mot att självmedicinera även om det gäller vitaminer tycker jag. ADEK-vitaminer lagras i kroppen liksom mineraler och att buffra dessa utan att ha regelbundna kontroller bakom sig skulle inte jag ge mig in på i alla fall.

Självklart ska man kolla upp om man tror att man har brist men som sagt inte laborera själv.

/Maria

Betty
0

#29 Där håller jag med dig fullt ut. Dessutom kan en högre dosering utav ngt slå ut ngt annat.

keja01
0

Man kan gå igenom näringsinnehållet på vanlig mat man brukar äta och jämföra med RDI. Magnesium, d-vitamin och fisk-omega3 är vanligt att ha rejäl brist på.

Maria
0

#31 Visst, men fortfarande har man ganska lite kunskap om vad som samverkar. Att äta magnesium som enskilt tillskott kanske är alldeles fel för det samverkar ev. med annat.

Det bästa är i så fall ett blandat tillskott av vitaminer och mineraler som ligger under RDI eftersom vi faktiskt äter mat också, tycker jag.

/Maria

keja01
0

De flesta multivitamintabletter innehåller knappt någon verksam mängd av just magnesium och d-vitamin.

mongu
0

Det räcker att man är ute i dagsljus ca. en halvtimme varje dag för att få tillräckligt med D-vitamin. Man behöver inte pressa och sola en massa utan viktigast är just dagsljuset.

Sen håller jag med om att man ska va väldigt restriktiv med att självmedicinera. Man måste ha rätt kunskap om vad som händer i kroppen och vad som hjälper mot det och vad som kanske är skadligt. För allt går inte att läsa sig till om du inte har djupare kunskap.

Man måste få hela sammanhanget för att det ska bli rätt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

keja01
0

I detta utmärkta pdf-dokument (från mjölkfrämjandet) finns sammanfattat aktuell kunskap om vitaminer och mineraler. Det är skrivet av en svensk professor i invärtesmedicin. Man kan skriva ut det och läsa som studielitteratur vid självmedicinering.

http://www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file/0020/2567/Vitamin_och_mineralguiden_07.pdf

mongu
0

Visst att det är skrivet av en professor men man ska ändå va väldigt försiktig. För det som är vanligt kanske inte stämmer in på just mig. Mina värden kan av olika anledningar va annorlunda.

Allt beror på hur just min kropp tar tillgoda dessa saker och hur mina värden ligger.

Så försiktighet är det som gäller. Det är inte kul om det blir fel för en del saker är inte att leka med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Wildrat
0

#10 Novisan, du har en dåligt behandlad hypotyreos som gör dig både trött och deprimerad. Gissar att du äter Levaxin? Bara Levaxin räckte inte för mig. Efter mycket bråk fick jag tillägg av Liothyronin och det hjälpte… ett tag, sen funkade inte det heller. Nu äter jag Armour Thyroid och mår nästan bra. Är inte alls lika trött längre (lite trötthet är kvar, sover lite dåligt men det har blivit bättre av vitaminer, se nedan), är inte deprimerad längre (har till och med medicinerat för det tidigare), har inte ont i kroppen och fötterna och har inga mensrubbningar längre (hade en lista på 20-30 symptom och jag tror nästan alla blivit bättre).

Vi som har en dålig sköldkörtel har även ett dåligt näringsupptag så vi måste nästan ha extra vitaminer. Jag köpte bla starka B-vitaminer och nu sover jag mycket bättre samt att min "allergi" nästan försvunnit (kan ju inte vara allergin när allergimediciner inte hjälper men vitaminer gör det). Vilka vitaminer och mineraler som behövs är lite olika jag tar kalcium, magnesium, omega 3, B-vitaminer och en mulitvitamintablett. Till vintern ska jag även ta D-vitamin.

Det finns ett väldigt bra forum för oss med trasig sköldkörtel som heter "Turtles", där finns en massa info, tips, råd och en massa människor att fråga om saker och ting. Jag skulle förelå att du läser allt du kommer över där, bokar en ny tid med dina läkare och får riktig hjälp, du ska inte behöva må så här dåligt när det finns medicin som hjälper…

HannaM
0

#27 Jag har kollat… typ allt tror jag i ett par omgångar med remiss från psyket. Dessutom tror jag  att min MYCKET höga mjölkkonsumtion förhindrar såpass stora brister att jag skulle bli så här trött. Däremot vet jag att jag har järnbrist just nu. Tyvärr (allt är relativt) har jag inte haft det tidigare och ändå varit lika trött så det är inte järnet som är orsaken även omdet just nu spär på.

Mymlan
0

Har du kollat upp att du ej har brist på B12 vitamin? brist på detta kan göra en väldigt trött.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

JILE
0

#37 Ja jag tror som du att det kan vara sköldkörteln när man är trött, lite deprimerad mm. Ibland syns det ju inte på proverna heller att man har fel på den.

//Jile