Tips hur höja järnvärdet?
Jag fick veta att mitt järnvärde är under den lägsta gränsen. Inget nytt under solen men ändå.
Hur utan att behöva äta järntabletterna från Apoteket kan man göra för att stärka järnproduktionen?
Spenat, grönkål och sånt…ok. Blutsaft tar jag periodvis. Dricker Spirulina nu.
Har någon tips? Har varit på diverse utredningar hela mitt liv men ingen har funnit någon orsak till det. Inte så rikliga menstruationer tycker jag. Har myom på 5 cm dock men det har jag ju inte haft hela livet.
Jobbigt med tröttheten som följer…
Om du har möjlighet att plocka nässlor så är det nog bland den bästa källan till järn,bäst är det med färska tex att laga en lättkokt soppa eller något annat. Jag brukar ha torkad nässla vintertid som jag använder i matlagning, eller strör på den färdiga maten efteråt. Har du inte nässla kan du klippa persilja och strö över maten och på knäckebröd.I gröna grönsaker tex,Spenat och grönkål som du nämner finns det oxå järn.
Min dotter fick rådet av läkaren att äta mycket jordgubbar under sommaren,när hon hade järnbrist för några år sen. Kivi och torkade aprikoser innehåller oxå bra med järn.
Tänk oxå på att C-vitamin ökar upptaget av järn, kalk kaffe svart te däremot försämrar upptaget av järn. Så det kan vara bättre att inte äta eller dricka sådant som försämrar järnupptaget ihop med den järnrika kosten.
Om du har väldigt lågt värde eller känner att det inte hjälper med enbart kosten,så kan du ju ta blutsaft igen. Eller fråga på hälsokost affär efter alternativ till apotekets järntabletter.
~ mayolica ~
…
blodpudding
….
#2 Javisst äter man blopudding så är det en bra källa till järn
Faktiskt så var min dotter offta sugen på just blodpudding när hon hade så där väldigt kraftig järnbrist, annars finns det järn i leverpastej och messmör som brukar vara uppskattat av fler.
~ mayolica ~

Dock inget messmör om du har svårt för mjölksocker då det är mkt av det i messmör.
Mvh Crowone

En allsidig kost är alltid bra när det är brister i kroppen.
Vet du om det är ditt blodvärde som är lågt eller om det är dina järndepåer som är låga? En viss skillnad.
Om dina järndepåer är låga bör du få tillskott av järnmedicin. Är det väldigt lågt så brukar man få det som intravenös injektion, direkt i blodet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tack då mycket!
Det är järndepåerna som är under det lägsta. Man ska ha mellan 10-28 och jag har 9.
Dricker ju en del kaffe . Kanske påverkar också då.
Ska pröva allt som skrivs här nu.. Jag vet inte var jag ska få tag i nässlor bara. ska maninte plocka dem som babyskott? Går det även när de växt sig stora?
#6 Om du dricker överdrivet mycket kaffe kanske det vore bra att minska ner, det är inte så att du måste sluta med allt kaffe. Men du kan tänka på att inte dricka kaffe i samband med maten,eftersom det försämrar näringsupptaget. Det är bättre att dricka kaffet ett par timmar före eller efter maten.
Det bästa är att plocka nässlorna när dom är små,dom bränns inte så lätt och brukar vara finare då. Men dom går att plocka med hanskar senare om dom är fina,man kan även klippa ner nässlorna så att det växer upp nya skott.
Det finns någon artikel och trådar om nässlor på alternativehandlingar iFokus,du kan även få mer tipps om att förbättra järnvärdet.
~ mayolica ~

Bästa källan till järn är lever och kött (animalisk mat) då dessa innehåller hemjärn som kroppen har en bra förmåga att ta upp.
Spenat och annat kan ofta innehålla en del järn, men alltid av icke-hemjärn, som kroppen har mycket svårare att ta upp (och kräver C-vitamin).
Dessutom innehåller ofta gröna blad syror av olika slag, bla oxalsyra som binder järn så att det inte kan tas upp (t ex spenat).
Andra syror som hindrar järnupptag är fytinsyrorna i spannmål och baljväxter.

Persilja är bra.. blev rekomenderad persiljerotsavkok av en sjuksköterska

Vad jag får lära mig! Tack så mycket!
Visste inte att det fanns hemjärn. När jag läser blir jag varse om att vi är kemi.
Persiljeavkok…det var också nytt. Ska faktiskt pröva det. Odlar mycket persilja på min koloni. Och den gör säkert mer nytta i mig än i landet.
kramkram
Ok , här kommer sjukvårdens vanligaste tips uttöver med. Broccoli, jordgubbar , spenat, blodpudding,persilja. De här är vad jag lärt mig och fått höra.

#11 Skall du bättra på järnvärdet med exempelvis jordgubbar så får du äta ganska mycket. För att få i dig motsvarande järn från 100g lammstek (råvikt) så får du troligen stoppa i dig åtminstone 1-2kg jordgubbar.
Ibland undrar jag vem som utformat dessa råd och hur de tänkte.
Spenat innehåller en del, men pga oxalsyran så kan kroppen maximalt ta upp 5% av dess icke-hemjärn….inte mycket att skryta med.
Sant. Men ni har hört råden förr i från läkare .Det är bara att äta och hålla tron uppe på att råden fungerar.

Visst är det så att om man bara ska äta t.ex. jordgubbar så krävs enorma mängder om man ska få upp sitt järnvärde. Men det är ju ändå helheten med kosten som räknas.
Vad gäller spenat, blodpudding osv så är det bra att komplettera med c-vitamin vid måltiden. Antingen ett glas juice eller varför inte en apelsin eller liknande.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#14 C-vitamin är viktigt för upptaget av icke-hemjärn, medans vår stora järnkälla hemjärn (t ex blodpudding) inte kräver C.
Lever är kanske extra bra då det innehåller väldigt mycket järn men även kompletterar med C-vitamin, mineraler av andra slag…kort sagt hela alfabetet.

Järn (Fe)
Behövs för:
Transport av syre från lungorna genom blodbanorna till kroppens alla vävnader. Järn ingår i hemoglobin och myoglobin, blodets resp muskelvävnadens färgämne.
Brist:
Blodbrist samt blekhet, trötthet och kraftlöshet. Drabbar kvinnor oftare än män. Järnförluster p g a mensblödningar kan variera mycket mellan olika kvinnor. En del kvinnor behöver därför mer järn än kosten kan ge och bör periodvis komplettera kosten med järntillskott.
Rekommenderat dagligt intag:
Män: 10 mg
Kvinnor: 18 mg. Kvinnor utan menstruation: 10 mg.
Gravida kvinnor kan behöva mer än 18 mg, men får då ta järn som kosttillskott, eftersom behovet kan bli för stort för att tillgodoses enbart med födan.
Ammande: 18 mg
Finns i:
Bl a kött, bladgrönsaker och bröd.
Exempel
Portions-
storlek
Mängd järn
per portion, mg
Paltbröd, torr vikt
125 g
32
Blodpudding
150 g
15
Nötlever
100 g
6
Bruna bönor, torr vikt
80 g
6
Nötkött (innanlår)
125 g
4
Spenat
100 g
2
Gröna ärter
100 g
2
Obs!
Samtidigt intag av C-vitamin, t ex ett glas juice, gör det lättare för kroppen att ta upp järn ur födan. Te och kaffe gör det svårare.
Järn i större mängder är giftigt, särskilt för barn; ca 3 g (3 000 mg) räknas som dödlig dos för tvååring.
Järntabletter ska därför förvaras oåtkomligt för barn.
http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/fe.htm
l
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Broccoli har jag för mig är väldigt bra, men det absolut godaste med mycket järn är helt klart jordgubbar! :D

Här har du klistan på de 100 livsmedel som har mest järn!
Kan inte se att varesig jordgubbar elelr brocoli är med där.. de består ju till 99% av vatten!
#18 Jaha, oj, jag har alltid fått höra att de innehåller mycket järn! :O

Jordgubbar och broccoli innehåller (åter igen) icke-hemjärn som kroppen har mycket svårare att ta upp jämfört med hemjärn. För att få lika mycket järn från jordgubbar som av 100g lammstek får man nog äta 2kg, kanske mer.
Behöver man höja järnvärdet så bör man äta kött och lever….undvika livsmedel med fytin- och oxalsyra (ev även allt för kalciumrika livsmedel), åtminstone i samma måltid.

Så mycket jag får lära mig, och vad mycket jag trodde jag visste, som det med broccoli och jordgubbar. …
Fick veta idag att HB värdet låg på 107!! Det är ju uruselt lågt.
Så nu tar jag dubbla doser av järntabletter för att hjälpa till. Inte undra på att jag varit trött…
Nu blir det blodpudding för hela slanten.

Lever i alla dess former är bra livsmedel för de flesta vitaminer och många mineraler.. dessutom väldigt biotillgängligt!
Min favorit är kycklinglever.. mjäl o god.. och har mycket folsyra.. mer än alla annan lever!
Dessutom så kostar den hälften av vad billigt kött gör!

#21 jag låg på 88 och en vecka senare på 104… fick rådet att äta järnrik kost… ville inte ta järntabletter men jag är lite tveksam på hur dom tänkte… dom gick från att viklja ge mig blod till att rekomendera järnrik kost…
Jordgubbar är ju rika på c.vitamin, kanske är tanken att komplettera de övriga grejorna med det? Personligen tror jag mer på en bra och varierad kost i längden. Visst kan exempelvis lamm höja värdet snabbt, men har man såna här problem behöver man inte bara höja värdet, utan även kanske längga om kosten långsiktigt.
Så tänker iallafall jag 
Sen är det klart att man även kan äta lamm, det är ju som sagt bara bra att variera.

#24 Lamm var bara ett exempel
…går lika bra med nöt, älg, fisk eller ännu hellre lever. Som sagt - öka mängden animaliska livsmedel och minska på grovt spannmål som binder bla järn (fytinsyra) och zink.
Jag brukar i allafall få bort symtomen på järnbrist när jag äter mycket jordgubbar. Dessutom fick min dotter rådet att äta mycket jordgubbar på sommaren av sin läkare,men det var inte sommar då och värdet var så pass lågt att hon fick utskrivet järntabletter.
~ mayolica ~
#25 förstår. Min poäng var bara att man nog inte ska moläta enformig järnrik kost bara för sakens skull. 
#27 Tror inte heller att man ska moläta något ensidigt,enbart för "sakens skull"särskilt om det inte smakar. Men när jag har brist på något, så brukar jag bli väldigt sugen på något som innehåller det jag behöver.
~ mayolica ~
#28 Jo visst är det så, sånt sug har jag också känt. Framförallt när jag bantade för hårt fick jag ett väldigt sug efter rent fett, det var hemskt.
Kan man på något sätt känna om man har järnbrist? Har ju hört att, vad är det, varannan kvinna har järnbrist?
#30 Ja, man blir onormalt trött och matt i kroppen. Man kan även bli darrig och yrslig, samt blek.
#31 Okej, har känt mig så där men det kan förstås bero på trötthet också. Tar man blodprov för att kolla? Det är inget som är aktuellt just nu men om man skulle behöva kolla. :)
#32 ja, man kollar genom att lämna blodprov. 
Du kan ju prova att äta extra järnrik kost en period och se om du piggnar till.
#33 Jo, det är bra nu men jag har haft perioder, ofta vintrar då jag helt tappar orken. Kan ju förstås ha med vädret att göra men ska testa! :)
Tänk på att fytinsyran i vanligt fullkornsbröd hindrar järnupptaget och upptag av andra mineraler som magnesium. I grovt surdegsbröd är fytinsyran nedbruten av den långa jästiden.
#30 Ja har man haft ordentlig järnbrist en gång,så brukar man känna igen symptomen om det kommer tillbaka. Den tröttheten brukar kännas på ett speciellt sätt,är värdet mycket lågt blir symptomen oxå värre.
Det kan nog vara en bra ide att kolla upp det om du misstänker att du har brist.
~ mayolica ~
Trötthet på grund av brist på mineralen magnesium tror jag har blivit vanligt nuförtiden. Det finns mycket i framförallt nötter, kakao, surdegsbröd, havregryn, ärtor, bönor. Pasta (=vetemjöl) och vanligt standardbröd (75-100% vetemjöl) innehåller nästan inga mineraler.

har kollat upp ämnesomsättningsprov nu. Min syster fick Levaxin och då gick hennes blodvärde upp också!
Får svar snart. Men 107 är mycket lågt värde så jag tar hjälp av Neferex. Och dricker mindre kaffe…Fick magsårsmedicin också. Ifallatt..