Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1656 ggr
Kaninisen
0

Ryggont!

Det gör ont för mig att se hur min mormor lider, hon börjar ju komma till åldern men för att snart fylla 70 är hon otoligt pigg.
Dock så har hon en del ryggproblem, hon säger att det är okej när hon sitter eller står men när hon ligger ner är det ett rent h*lvete. Det jobbigaste är väl att vända sig i sängen som jag förstått det.

Jag har föreslagit att hon ska testa spikmatta, men det verkadeh on väl inte vara så jätteinne på. Dock ska jag fixa en åt mig själv så då får jag väl övertala henne att testa den.

Hon är väldigt aktiv, hon går promenader med morfar, hon fixar i trädgården (dock är det mycket ryggböjning) osv. Men har ni någon aning om vad det kan vara? Jag vill verkligen hjälpa henne, för det gör så otroligt ont att se henne på detta sätt. Så om ni vet vad det kan vara och vad man kan göra, skriv!

Chestnut
0

Ryggar är knepiga.

Kan vara lite allt möjligt i från lumbago till diskbråck till artros.. Det bästa är ju om hon kan gå till en läkare som får undersöka ryggen. Antagligen kommer det att behövas röntgenundersökning.

Med vänliga hälsningar
Chess

piri-piri
0

Håller med Chestnut, det kan även vara benskörhet i ryggen, ska visst vara väldigt smärtsamt, min svärmor hade det och hon hade stora problem med ryggen. Be din mormor kolla upp det och göra en benskörhetstest.

Kaninisen
0

Okej, tack. Ska prata med henne.

[SvenA]
0

Det kan äben vara att diskarna som har förändrats med åldern

Diskarna förändras och tryckihop med stigande ålder

Så man måste låta en läkare titta på det under tiden kan man försöka ablasta ryggen genom att man tar en stol och lägger i sängen och låter benen ligga i 90 grader över stolsbenen lägg enkudde mellam stolen och bemen och ingen kudde under huvudet

siddelina
0

Övertala din mormor att gå till läkaren och få en diagnos. Kanske är musklerna i ryggen lite svaga och det kan göra ont. Det vet jag av erfarenhet och då är mitt tips att hon går till en sjukgymnast för att få hjälp med träningsprogram.

Leffe
0

Jag är 60+ och har ont i ryggen. Värst ätr det när jag ska upp ur sängen. Har fått diagnosen förslitning och det är troligen från den tiden vi bar rullstolarna med kunderna i upp- och nerför trappor i jobbet som färdtjänstförare. Mest slitningar blev det antagligen i spiraltrappor.